تشدید محدودیتهای کرونایی در اروپا؛ ایران در ثبت میزان مرگ و میر روزانه رکورد زد

بستری بیماری کرونایی در ایران
بستری بیماری کرونایی در ایران Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گزارش رسانه‌های داخلی در ایران حاکی است که اغلب استان‌های این کشور به شدت درگیری بیماری کووید۱۹ هستند و در برخی مناطق از جمله پایتخت، بیمارستان‌ها دیگر ظرفیت پذیرش بیماران جدید را ندارند.

آگهی

همه‌گیری ویروس کرونا و بیماری کووید۱۹ همچنان در نقاط مختلف جهان قربانی می‌گیرد و بسیاری از کشورها در صدد بازگردان محدودیت‌ها برای کنترل این بحران جهانی هستند.

ویروس کرونا تا روز چهارشنبه ۷ اکتبر بیش از ۳۶ میلیون و ۱۲۵ هزار نفر را در سراسر جهان مبتلا کرد؛ بیش از ۱ میلیون ۵۵ هزار نفر نیز به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند.

ایالات متحده آمریکا همچنان با بیش از ۷ میلیون و ۷۲۶ هزار مبتلا آلوده‌ترین کشور جهان است و هند، برزیل و روسیه به ترتیب با بیش از ۶، ۴ و یک میلیون مبتلا در رده‌های دوم تا چهارم قرار گرفته‌اند.

آمریکا از حیث مرگ و میر ناشی از ابتلا به بیماری کووید۱۹ با ثبت بیش از ۲۱۵ هزار مورد، در راس جدول شمار قربانیان کرونا در جهان قرار دارد.

شمار قربانیان کووید۱۹ در ایران نیز طی موج تازه شیوع بیماری با افزایش کم سابقه‌ای همراه شده؛ به نحوی که این کشور هم اکنون سیزدهمین کشور جهان از حیث ثبت مرگ و میر محسوب می‌شود.

موج تازه همه‌گیری بیماری کووید۱۹ در حالی همراه با بیماری‌های فصلی در پاییز بر نگرانی‌ها افزوده که سازمان جهانی بهداشت نسبت به در دسترس بودن واکسن کرونا در ابتدای سال آینده ابراز امیدواری کرده است.

با این حال برخی کشورهای اروپایی که از چندی پیش تدابیر پیشگیرانه برای مهار بیماری کووید۱۹ را تشدید کرده بودند، بر اساس نحوه گسترش بیماری در مناطق مختلف دستورالعمل‌های تازه‌ای را در این خصوص وضع کردند.

اشباع شدن بیمارستان‌ها و رکورد تازه مرگ و میر در ایران

گزارش رسانه‌های داخلی در ایران حاکی است که اغلب استان‌های این کشور به شدت درگیری این بیماری هستند و در برخی مناطق از جمله پایتخت، بیمارستان‌ها دیگر ظرفیت پذیرش بیماران جدید را ندارند.

وزارت بهداشت ایران روز چهارشنبه ۱۶ مهر از شناسایی ۴ هزار و ۱۹ بیماری جدید مبتلا به کووید۱۹ طی بیست و چهار ساعت گذشته خبر داد و اعلام کرد در دوره زمان یاد شده ۲۳۹ نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

این تعداد مرگ و میر روزانه که از ابتدای شیوع ویروس کرونا و همه‌گیری بیماری کووید۱۹ در ایران بی‌سابقه عنوان شده، شمار قربانیان بیماری یاد شده در این کشور را به ۲۷ هزار و ۶۵۸ نفر افزایش می‌دهد.

بر اساس این گزارش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در ایران با احتساب آمار جدید نیز به ۴۸۳ هزار و ۸۴۴ نفر افزایش یافته است.

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت در گزارش روز چهارشنبه خود ضمن درخواست برای پرهیز از هرگونه اقدام به سفر غیرضروری به شهرها و استان‌های کشور، تاکید کرد که ۲۶ استان کشور از جمله استان تهران در وضعیت قرمز قرار دارند و ۴ استان کردستان، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار واقع شده‌اند.

وضعیت تهران بر اساس آمارهای جدید روز به روز وخیم‌تر می‌شود و برخی مسئولان شهری و مقامات دولتی خواستار تمدید وضعیت نیمه‌تعطیل یک هفته‌ای در پایتخت شده‌اند.

دولت ایران که پیش‌تر نسبت به برخورد قضایی با متخلفینِ رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی هشدار داده بود، از اجباری شدن ماسک زدن در پایتخت خبر داده است.

از سوی دیگر یک عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در استان تهران ضمن هشدار نسبت به تاثیر سفر‌های غیرضروری بر وضعیت موجود، تاکید کرد که قدرت سرایت ویروس بین ۳ تا ۹ برابر افزایش یافته است.

دکتر مسعود مردانی در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد که «۱۰۵ بیمارستان در تهران بیمار کووید۱۹ بستری می‌کنند و این در حالی است که وضعیت سایر نقاط کشور از تهران هم بدتر است.»

تشدید محدودیت‌ها در دیگر نقاط جهان

چندین کشور اروپایی از جمله بریتانیا، فرانسه و اسپانیا طی روزهای اخیر با افزایش بی‌سابقه شمار مبتلایان مواجه بودند.

در بریتانیا، رفع ایراداتی در زمینه پردازش داده‌ها سبب شد تا حدود ۱۶ هزار مورد جدید به شمار مبتلایان ابتدای هفته جاری اضافه شود و از این زمان به بعد نیز شمار ابتلای روزانه همچنان در این کشور در حال افزایش است.

آگهی

آموزش آنلاین در دانشگاه‌های بریتانیا

چند دانشگاه بریتانیایی همانند برخی موسسات آموزشی در استرالیا اعلام کرده‌اند که به دلیل شرایط موجود، به سمت آموزش آنلاین تغییر رویکرد می‌دهند.

این تصمیم در حالی اتخاذ می‌شود که از ابتدای پاییز و آغاز تحصیلات دانشگاهی بیش از ۱۰۰۰ دانشجو تنها در دانشگاه منچستر به بیماری کووید۱۹ مبتلا شده‌اند.

تعطیلی بارها و رستوران‌ها در بروکسل

بلژیک روز چهارشنبه از بسته شدن بارها و رستوران‌ها در پایتخت و مناطق اطراف آن برای یک دوره یک ماهه خبر داد؛ این در حالیست که هنوز برای رستوران‌ها در دیگر شهرهای این کشور به جز محدودیت زمانی به شکل فعالیت تا ساعت ۲۳ محدودیت دیگری در نظر گرفته نشده است.

مقرارت منع رفت و آمد در برلین و فرانکفورت

آلمان تدابیر ویژه‌ای برای دو شهر برلین و فرانکفورت وضع کرده و از شهروندان خواسته است که از ساعت ۲۳ شب تا ۶ صبح به مقررات ویژه منع رفت و آمد پایبند باشند. برلین همچنین محدودیت‌‌هایی را برای اجتماعات و ارتباطات اجتماعی وضع کرده است.

محصور شدن مادرید

اسپانیا که از یک هفته پیش محدودیت‌هایی را در مناطق بیشتر آلوده به ویروس وضع کرده بود، پایتخت را به طور کامل محصور کرد و از شهروندان خواست به جز برای کارهای ضروری از شهر خارج نشوند. ورود به مادرید نیز جز برای کار یا نیازهای پزشکی ممنوع شده است.

آگهی

توصیه به دورکاری در فرانسه

فرانسه تدابیر ویژه‌ای در چند شهر از جمله مارسی و پاریس وضع کرده و نسبت به شدت گرفتن موج دوم همه‌گیری بیماری کووید۱۹ در ماه جاری میلادی هشدار داده است.

برای پایتخت فرانسه که در وضعیت هشدار حداکثری قرار گفته، محدودیت‌های تازه‌ای وضع شده است. توصیه به دورکاری تا حد ممکن، مقررات جدید برای حفظ فاصله گذاری اجتماعی در رستوران‌ها و کاهش پرسنل در شرکت‌ها و نیز موسسات آموزشی از جمله این محدودیت‌ها است.

تعطیلی مدارس در نیویورک

در برخی نقاط ایالات متحده نیز تدابیر ویژه‌ای برای کاستن از شتاب گسترش ویروس کرونا در نظر گرفته شده است. مسئولان شهر نیویورک اعلام کرده‌اند که دست‌کم برای دو هفته فروشگاه‌های غیرضروری باید بسته شوند و کنیسه و دیگر عبادتگاه‌ها هم تنها تعداد محدودی از مومنان را خواهند پذیرفت.

در کویینز، یکی از بزرگترین محلات پنجگانه شهر نیویورک و بروکلین، قدیمی‌ترین بخش این شهر علاوه بر محدودیت‌های یاد شده تصمیم به تعطیلی موقت مدارس نیز گرفته شده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کرونا کارکنان رستوران‌ها و میخانه‌های پراگ را به خیابان کشاند

رئیس کمیسیون اروپا با وجود نتیجه منفی آزمایش کرونا خود را قرنطینه کرد

مقررات کرونایی در کانادا؛ پلیس کبک با ورود به منازل مانع مهمانی می‌شود