بشار اسد: اردوغان عامل اصلی تشدید تنش‌ها میان ارمنستان و آذربایجان است

ارتش آزاد سوریه با پرچم مخالفان دولت اسد و پرچم ترکیه پس از تصرف شهر کردنشین عفرین
ارتش آزاد سوریه با پرچم مخالفان دولت اسد و پرچم ترکیه پس از تصرف شهر کردنشین عفرین Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«ما شواهد و مدارکی در این باره نداریم. اما رویکرد ترکیه این مساله را ثابت می‌کند. آن‌ها جنگجویانی از کشورهای مختلف را به سوریه آوردند. در لیبی هم همین کار را کردند. احتمال اینکه اتباع سوریه را به میدان جنگ قره‌باغ فرستاده باشند، بسیار زیاد است.»

آگهی

بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه رجب طیب اردوغان را عامل اصلی «آتش افروزی» در منطقه قره‌باغ و درگیری بی‌سابقه میان ارمنستان و آذربایجان توصیف کرد.

آقای اسد در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری ریا (اسپوتنیک) روسیه با تایید انتقال شبه‌نظامیان اسلام‌گرا از سوریه به قره‌باغ گفت: «ما شواهد و مدارکی در این باره نداریم. اما رویکرد ترکیه این مساله را ثابت می‌کند. آن‌ها جنگجویانی از کشورهای مختلف را به سوریه آوردند. در لیبی هم همین کار را کردند. احتمال اینکه اتباع سوریه را به میدان جنگ قره‌باغ فرستاده باشند، بسیار زیاد است.»

از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر و سپس رئیس جمهوری ترکیه، از مخالفان مسلح حکومت بشار اسد حمایت می‌کند.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه هفته گذشته با تایید گزارش‌ها درباره استفاده دولت رجب طیب اردوغان از جنگجویان اسلام‌گرای سوری در مناقشه میان آذربایجان و ارمنستان گفته بود: «اطلاعات دست اولی دراختیار دارم که نشان می دهد دولت رجب طیب اردوغان برای حمایت از آذربایجان نیروهای اسلام گرای افراطی را از مناطق مرزی و شهر غازی عنتب ترکیه مستقیما به میدان نبرد در منطقه قره باغ فرستاده است.»

دولت ترکیه این اتهام‌ را رد کرده است.

شمار گسترده‌ای از شبه‌نظامیان سوری معروف به «ارتش آزاد سوریه» در ترکیه مستقر شده اند. ارتش آزاد سوریه در اوت ۲۰۱۱، ۴ ماه پس از آغاز ناآرامی‌ها در سوریه تشکیل شد. این سازمان در سال‌های بعد و همزمان با رشد نیروهای داعش و جبهه‌النصره، عملا اهمیت خود را در جریان جنگ داخلی سوریه از دست داد. «ارتش آزاد» که سال گذشته به «ارتش ملی» تغییر نام داد نیروی اصلی ترکیه برای درهم کوبیدن کردهای شمال سوریه در دو عملیات گسترده سال‌های اخیر بود.

دور اخیر مخاصمه نظامی در منطقه ناگورنو قره‌باغ از هفته گذشته آغاز شد. تا کنون دست‌کم ۲۵۰ نفر جان خود را در این درگیری‌ها از دست داده اند. آذربایجان و ترکیه می‌گویند تنها راه پایان دادن به مناقشه، خروج فوری ارمنستان از «مناطق اشغالی» است.

ارمنستان، آذربایجان و ترکیه تا کنون درخواست‌های متعدد جامعه جهانی و قدرت‌های منطقه‌ای برای پایان دادن به درگیری‌ها را رد کرده‌اند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آذربایجان در جنگ با ارمنستان از پهپادهای انتحاری اسرائیلی استفاده می‌کند

رویارویی ترکیه و فرانسه در جنگ آذربایجان و ارمنستان بر سر قره‌باغ

مناقشه قره‌باغ - ناگورنو میان آذربایجان و ارمنستان؛ دعوا بر سر چیست و حق با کیست؟