سی‌امین سالگرد همگرایی دو آلمان؛ آیا یکپارچگی به طور کامل محقق شده است؟

سی سالگی یکپارچکی آلمان
سی سالگی یکپارچکی آلمان Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

صدر اعظم آلمان ضمن اذعان به این نکته که «اختلافات ساختاری» میان دو بخش شرقی و غربی آلمان همچنان باقی است، در عین حال تاکید کرد که کارهای بزرگ و قابل ملاحظه‌ای برای کاهش این نابرابری و کم کردن اختلاف از حیث سطح زندگی میان آلمان شرقی و غربی انجام شده است.

آگهی

آلمان روز شنبه سوم اکتبر سی‌امین سالگرد یکپارچگی خود را در حالی جشن گرفت که بسیاری از شهروندان این کشور معقدند که اهداف همگرایی هنوز به طور کامل محقق نشده است.

مراسم جشن‌های سی سالگی یکپارچگی آلمان امسال اما به دلیل شیوع ویروس کرونا و همه‌گیری بیماری کووید۱۹ تحت شرایط ویژه و با حذف بسیاری از برنامه‌های از قبل پیش‌بینی شده انجام شد.

آلمان سی سال پیش و در پی چهار دهه تقسیم و جدایی که به سالهای پس از جنگ دوم جهانی و آغاز جنگ سرد باز می‌گردد، سوم اکتبر سال ۱۹۹۰ سرانجام یکپارچه و متحد شد. همگرایی دو آلمان شرقی و غربی حدود یکسال پس از فروریختن دیوار برلین محقق شد تا با پیوستن جمهوری دموکراتیک آلمان‌ به جمهوری فدرال آلمان، این یکپارچگی کامل شود.

آنگلا مرکل که خود بزرگ شده بخش آلمان شرقی سابق است اوایل هفته گذشته و در آستانه جشن‌های سی سالگی یکپارچگی کشورش طی سخنانی در پارلمان مدعی شد که طی سالهای گذشته کارهای زیادی برای تکمیل همگرایی صورت گرفته است.

صدر اعظم آلمان ضمن اذعان به این نکته که «اختلافات ساختاری» میان دو بخش شرقی و غربی آلمان همچنان باقی است، در عین حال تاکید کرد که کارهای بزرگ و قابل ملاحظه‌ای برای کاهش این نابرابری و کم کردن اختلاف از حیث سطح زندگی میان آلمان شرقی و غربی انجام شده است.

این سخنان در حالی ایراد می‌شود که بر اساس نظرسنجی‌های تازه در آلمان، دو سوم مردم این کشور معتقدند که روند همگرایی به درستی پیش نرفته و یکپارچگی به صورت کامل و به شکلی عادلانه محقق نشده است.

خانم مرکل سپس به کم رونق بودن جشن‌های یکپارچگی در سایه همه‌گیری کرونا اشاره کرد و گفت جشن‌ها آرام‌تر و ساکت‌تر از آنچه شایسته این مناسبت است برگزار می‌شود.

بازاندیشی بنیادین

از سوی دیگر فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس جمهوری آلمان در مراسم دیگری که روز شنبه در پوتسدام، منطقه‌ای خارج از پایتخت برگزار شد طی سخنانی از وجود یک نوع پارادوکس در این کشور پس از سه دهه همگرایی خبر داد.

آقای اشتاین‌مایر در این مراسم که به ۲۳۰ میهمان (حدود یک پنجم جمعیت پیش‌بینی شده) محدود شده بود در عین حال تاکید کرد به راهی که این کشور از زمان یکپارچی تاکنون پیموده افتخار می‌کند.

وی تاکید کرد که وحدت آلمان در آزادی و تنوع نهفته است و این یکپارچگی باید بر اساس معیارهای اروپایی تعریف و تبیین شود.

رئیس جمهوری آلمان نقاط ضعف در مسیر پیموده شده را نیز از قلم نیانداخت و تاکید کرد که نابرابری‌هایی در شرق و غرب آلمان بویژه از حیث درآمد و دستمزد وجود دارد.

فرانک والتر اشتاین‌مایر با اشاره به پارادوکسی که از دیدگاه وی در راه یکپارچگی وجود دارد، یادآور شد: ما هنوز از جایی که باید باشیم خیلی دور هستیم اما در عین حال بسیار جلوتر از آنچه فکر می‌کنیم هستیم.»

رئیس جمهوری آلمان همچنین به پدیده همه‌گیری ویروس کرونا و دیگر تحولات سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت در بسیاری از امور باید بازنگری بنیادین صورت گیرد. وی در این خصوص تصریح کرد: «این بیماری همه‌گیر فروتنی به ما فروتنی را آموخت. تغییرات آب و هوایی در حال به چالش کشیدن مسیر زندگی است. اتحاد‌های قدیمی روز به روز ضعیف‌تر و جهان ناامن‌تر می‌شود. بسیاری از چیزهایی که ما در طول سی سال گذشته آنها را امری بدیهی تلقی می‌کردیم، دیگر وجود ندارند.»

یکپارچکی آلمان هموار کننده راه برای گسترش اتحادیه اروپا

رهبران اروپایی با نام بردن از مفاهیمی چون آزادی، دموکراسی و حقوق بشر به سی‌امین سالگرد یکپارچگی آلمان واکنش نشان دادند.

شارل میشل، رئیس شورای اروپا در پیامی توییتری نوشت: اتحاد مجدد آلمان بر پایه اصولی چون آزادی، دموکراسی و حقوق بشر راه برای گسترش اتحادیه اروپا باز کرد.»

صدراعظم اتریش از هلموت كول، رهبر سابق آلمان به عنوان «معمار بزرگ اتحاد مجدد آلمان و اروپا» یاد و تجلیل کرد.

برای ینس استولتنبرگ، دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو سوم اکتبر ۱۹۹۰ لحظه‌ای تاریخی و تعیین کننده برای آلمان، اروپا و جهان بوده است.

وی با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توییتر یادآور شد که اروپایی واحد و نیز ایجاد پیوند قوی میان دو سوی اقیانوس اطلس برای ثبات و امنیت همه حیاتی است.

آگهی

کرملین نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به مناسیت سی سالگی یکپارچگی آلمان برای همتای آلمانی خود پیام تبریک ارسال کرده است.

رئیس کرملین آنچه سه دهه پیش اتفاق افتاده را رویدادی مهم برای تاریخ اروپا قلمداد و تاکید کرده که کشورش آماده گفتگو و تعامل بیشتر با مقامات آلمانی در خصوص روابط دوجانبه و نیز مناسبات بین‌المللی است.

** ‌به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید**

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سی سال پس از سقوط دیوار برلین؛ رونمایی از مجسمه لنین در آلمان غربی سابق

فروپاشی دیوار برلین؛ سرنوشت غم‌انگیز مردی که می‌خواست به آلمان غربی فرار کند

دیوار برلین چگونه فروریخت؟