غیبت رهبران زن؛ گوترش نابرابری جنسیتی را بزرگ‌ترین چالش حقوق بشر خواند

حقوق زنان
حقوق زنان Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت ترامپ در حال هدایت کارزاری علیه ارتقای بهداشت و حقوق جنسی و باروری زنان در سازمان ملل است زیرا این موضوع را آغاز راهی برای آزادی سقط جنین می‌داند.

آگهی

در طول هفته گذشته ۱۹۰ رئیس جمهوری، نخست وزیر و وزیر به نمایندگی از کشورشان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کردند اما از این عده فقط ۹ نفر زن بودند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت زنانی که شاهد سخنرانی‌ها بودند «کاملا حق دارند احساس كنند که نماینده‌ای ندارند و صدای آنها شنیده نمی‌شود». وی هفته گذشته نیز به رهبران جهان گفته بود: «نابرابری جنسیتی بزرگترین چالش برای حقوق بشر در سراسر جهان است.»

مجمع عمومی روز پنجشنبه نشست دیگری در سطح عالی برای بزرگداشت بیست و پنجمین سالگرد کنفرانس مهم زنان در سازمان ملل برگزار می‌کند. در آن کنفرانس که در سال ۱۹۹۵ برگزار شد، هیلاری کلینتون که در آن زمان بانوی اول ایالات متحده آمریکا بود اعلام کرد که «حقوق زنان، حقوق بشر است».

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هدف از نشست روز پنجشنبه بحث درباره برابری جنسیتی و تلاش برای توانمند سازی همه زنان و دختران اعلام شده و قرار است چند تن از رهبران جهان از جمله شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، آنگلا مرکل نخست وزیر آلمان و امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در آن سخنرانی کنند.

در کنفرانس معروف سال ۱۹۹۵ که در پکن، پایتخت چین برگزار شد ۱۸۹ کشور عضو سازمان ملل توافق کردند که «مشارکت کامل و برابر زنان در زندگی سیاسی، مدنی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی و ریشه‌کن کردن تمام اشکال تبعیض جنسیتی» را در اولویت قرار دهند.

بسیاری از دیپلمات‌ها از این که اکنون جهان در عمل به آن بیانیه مهم دچار مشکل شده، ابراز تاسف کرده‌اند. یکی از موارد اصلی اختلاف در سال‌های اخیر در مورد بهداشت جنسی، باروری و بارداری زنان و حقوق مربوط به آن بوده است. نیکولا دریویر، سفیر فرانسه در سازمان ملل روز چهارشنبه گفت: «در مورد حقوق زنان در سطح جهانی، ما ۲۵ سال پس از نشست پکن بیم آن داریم که ضد حمله‌ای برای کاهش میزان حقوق زنان انجام شود. ما می‌خواهیم از این مسئله جلوگیری کنیم و هدف ما پیشرفت بیشتر و نه حرکت قهقرایی است.»

«جنگ پنهان علیه زنان»

دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهورd ایالات متحده در حال هدایت کارزاری علیه ارتقا بهداشت و حقوق جنسی و باروری زنان در سازمان ملل است زیرا این موضوع را آغاز راهی برای آزادی سقط جنین می‌داند. او با برخی مفاد قطعنامه‌های سازمان ملل در این زمینه مخالفت کرده است. ترامپ هفته پیش در سخنرانی مجازی خود در مجمع عمومی سازمان ملل به رهبران جهان گفت كه «آمریكا همواره در زمینه حقوق بشر پیشرو خواهد بود» و دولت او «فرصت برای زنان» و «محافظت از كودكان متولد نشده» را پیش می‌برد.

بتسی دیووس، وزیر آموزش و پرورش آمریکا قرار است که در نشست روز پنجشنبه سازمان ملل شرکت کند.

در ماه مه، واشنگتن سازمان ملل متحد را به سوء استفاده از بیماری همه‌گیر کرونا با عناوین بشردوستانه به عنوان فرصتی برای ترغیب حق دسترسی به سقط جنین متهم کرد. سازمان ملل این اتهام را رد کرد.

دولت ترامپ بودجه صندوق جمعیت سازمان ملل را در سال ۲۰۱۷ کاهش داد زیرا می‌گفت که این صندوق «از یک برنامه سقط اجباری جنین یا عقیم‌سازی ناخواسته حمایت می‌کند یا در مدیریت آن برنامه مشارکت دارد». سازمان ملل در واکنش به این سخنان گفت که این برداشت نادرستی است.

اپلیکیشن یورونیوز را از اپل استور دانلود کنید

میشل باشله، رئیس حقوق بشر سازمان ملل روز دوشنبه که «روز جهانی سقط جنین ایمن» بود، در توئیتر خود نوشت: «حقوق زنان در خدمات بهداشتی، از جمله آنهایی که مربوط به بهداشت جنسی و باروری هستند، باید محافظت شود.»

وی همچنین گفت که جهان باید به «افزایش وحشتناک خشونت علیه زنان و دختران» در طی بیماری همه‌گیر کووید۱۹ پایان دهد. وی این خشونت را «جنگ پنهان علیه زنان» توصیف کرد و افزود: «برای پیشگیری از این خشونت و پایان دادن به آن به همان اندازه تعهد و منابع نیاز داریم که برای مبارزه با اشکال دیگر جنگ.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شاخص توسعه انسانی ایران به سال ۲۰۱۴ بازگشت؛ وضعیت همسایه های ایران چگونه است؟

آنتونیو گوترش برای یک دوره پنج ساله دیگر به دبیرکلی سازمان ملل متحد برگزیده شد

سال تحصیلی افغانستان بدون حضور بیش از یک میلیون دختر آغاز شد