محکومیت انتقاد نماینده رهبر ایران از آیت الله سیستانی توسط مقام‌های عراقی؛ شریعتمداری عذرخواهی کرد

Office of Grand Ayatollah Ali al-Sistani, via AP
Office of Grand Ayatollah Ali al-Sistani, via AP Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مقام‌های عالی رتبه عراقی رهنمودهای آیت الله سیستانی در دیدار با نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور عراق را نقشه راهی دانستند که ضامن پایان دادن به بحران‌ها و حرکت به سمت انتخابات زودهنگام، سالم و آزاد در عراق است.

آگهی

انتقاد حسین شریعتمداری، نماینده رهبر ایران در روزنامه کیهان از آیت الله سیستانی با واکنش تند مقام‌های عالی رتبه عراقی مواجه شد.

برهم صالح، رئیس جمهوری، مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر، محمد حلبوسی، رئیس پارلمان و فائق زیدان، رئیس شورای عالی قضایی عراق در نشستی که برای بررسی موضوع بسته شدن سفارت آمریکا در بغداد تشکیل داده بودند، هر گونه اهانت به مقام آیت الله سیستانی و جایگاه رهبری معنوی مرجعیت را که محور امنیت عراق است، محکوم کردند.

مقام‌های عالی رتبه عراقی رهنمودهای آیت الله سیستانی در دیدار با نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور عراق را نقشه راهی دانستند که ضامن پایان دادن به بحران‌ها و حرکت به سمت انتخابات زودهنگام، سالم و آزاد در عراق است.

حسین شریعتمداری در یادداشتی که در روزنامه کیهان منتشر شده در انتقاد از اظهارات آیت الله سیستانی به هنگام گفتگو با «جنین هینیس پلاسخارت»، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در عراق، «درخواست برای نظارت سازمان ملل بر انتخابات عراق» را دون جایگاه این مرجع تقلید و اعلام ورشکستگی عراق، بدبینی به ملت و خوشبینی به بیگانگان ارزیابی کرد.

توئیت وزیر خارجه ایران

این در حالی است که دفتر آیت الله سیستانی پس از ملاقات نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در عراق با این مرجع ساکن نجف اعلام کرده بود: «باید در مراحل مختلف برگزاری آن (انتخابات)، روند شفافیت مراعات شود و نظارت بر آن به صورت جدی و با هماهنگی بخش مربوطه در هیأت سازمان ملل متحد صورت گیرد.»

با این حال دفتر آیت الله سیستانی در توضیحی اعلام کرد: «بعضی این گونه برداشت نموده‌اند که حضرت آیت الله سیستانی خواستار نظارت مستقیم سازمان ملل بر انتخابات آینده عراق شده‌اند! واز این درخواست انتقاد نموده‌اند، در حالی که بیانیه یاد شده از نظارت بر انتخابات توسط سازمان ملل سخن نمی‌گوید بلکه از هماهنگی نظارت با ضوابط سازمان ملل سخن می‌گوید، ومعنای آن اینست که نظارت صرفا از سوی عراقی‌ها صورت گیرد ولی ویژگی اشخاص ناظر وضوابط اعمال شده در اجرای انتخابات با ضوابط سازمان ملل همخوان باشد، تا جای هیچ گونه اعتراض و ایراد از طرف بعضی گروه‌های ذی ربط در صحت انتخابات وجود نداشته باشد.»

نوری مالکی: روزنامه کیهان موضع «نامطلوب» خود را اصلاح کند

انتقاد آقای شریعتمداری از آیت الله سیستانی، واکنش متحدان ایران در عراق را نیز به همراه داشت. نوری مالکی، رهبر ائتلاف قانون عراق «یادداشت» یک روزنامه در ایران و انتقاد موجود در آن را که «توهین» به مرجعیت به شمار می‌آید، «شدیدا» محکوم و آن را توهین به همه مردم عراق ارزیابی کرد.

انتشار یادداشت انتقادی حسین شریعتمداری از آیت الله سیستانی هم‌زمان شده با بحران جدید در عراق که واشنگتن دولتمردان این کشور را به بستن سفارتشان تهدید کرده است.

از سوی دیگر انتشار این یادداشت در آستانه اربعین بر نگرانی‌های مقام‌های مذهبی و سیاسی ایران و عراق افزوده است. از همین رو آقای مالکی از روزنامه کیهان خواست تا موضع «نامطلوب» خود را اصلاح کند.

در ایران نیز مسیح مهاجری، مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی در دفاع از مشی آیت الله سیستانی، با انتقاد از افرادی که اقتضائات زمان و مکان را برای عبور بی‌خطر از بحران‌ها درک نمی‌کنند، نوشت: «این که این مرجع دوراندیش، با تکیه بر نظارت دقیق دستگاه‌های نظارتی خود عراق بر انتخابات با معیارهای بین‌المللی – نه زیرنظر مجامع بین‌المللی – درصدد خلع سلاح آمریکای سلطه‌طلب برآمده، برگ دیگری از شیوه موفق رهبری معنوی ایشان برای نجات عراق از توطئه‌ایست که آمریکا برای این کشور تدارک دیده است.»

موضع ایران نسبت به نقشه راه آیت الله سیستانی

اما موضع ارکان ایران نسبت به نقشه راه آیت الله سیستانی چیست؟ محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در حساب کابری خود در توئیتر نوشت: «مرجع عالیقدر آیت الله سیستانی، قلعه استوار عراق، دروازه امنیت منطقه و سرمایه‌ای برای کل جهان اسلام است. ایران از نقش والای ایشان در برقراری امنیت و ثبات در عراق، حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی آن، خلاص شدن از شر نیروهای اشغالگر و ساختن یک عراق جدید قدردانی می‌کند.»

البته با افزایش انتقادها از حسین شریعتمداری توسط گروه‌های مختلف سیاسی و مذهبی در ایران و عراق، او امروز (دوشنبه) با انتشار یادداشتی از آیت الله سیستانی عذرخواهی کرد. آقای شریعتمداری در یادداشت خود نوشت که برداشتش از نظر آیت الله سیستانی با آنچه او گفته بود هم‌خوانی نداشته است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله به فرودگاه بغداد؛ حداقل ۳ غیرنظامی کشته و ۲ تن دیگر مجروح شدند

آیا «سورپرایز اکتبر» با درگیری نظامی ایران و آمریکا در عراق رقم خواهد خورد؟

تهدید آمریکا به بستن سفارتش در بغداد؛ آیا عراق به دنبال کسب تضمین ایران است؟