آیت‌الله سیستانی با انتقاد از دولت عراق از معترضان و نیروهای امنیتی خواست از خشونت بپرهیزند

آیت‌الله سیستانی با انتقاد از دولت عراق از معترضان و نیروهای امنیتی خواست از خشونت بپرهیزند
Copyright رویترز
Copyright رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جنبش حاضر در عراق با چند فراخوان در شبکه‌های اجتماعی آغاز شد و هیچ حزب سیاسی یا رهبر مذهبی در این کشور با آن همراهی نکرد.

آگهی

آیت‌الله سیستانی، با انتقاد از دولت و مجلس عراق، از نیروهای امنیتی و معترضان در این کشور خواست تا از خشونت بپرهیزند. 

به گزارش رویترز، مرجع شیعیان عراق با صدور بیانیه‌ای با محکوم کردن خشونت‌های روزهای گذشته در این کشور کشته شدن شماری از شهروندان و ویرانی‌های ناشی از ناآرامی‌ها را «دردناک» توصیف کرد. 

آقای سیستانی در این بیانیه که روز جمعه توسط احمد الصافی، یکی از نمایندگانش در شهر کربلا خوانده شد آورده است: «دولت و جناح‌های سیاسی به مطالبات مردم برای مبارزه با فساد پاسخی ندادند و کار ملموسی هم نکردند.» آیت‌الله سیستانی نمایندگان پارلمان عراق را بزرگ‌ترین مسئول حوادث اخیر این کشور معرفی کرده است. 

پلیس روز جمعه به معترضان در بغداد تیر مستقیم شلیک کرد

با آن که بغداد پس از ناآرامی‌های خونین پنج‌شنبه شبی نسبتا آرام را پشت سر گذرانده بود، اما تجمع ده‌ها تن از شهروندان در بغداد بار دیگر به خشونت کشیده شد.

بامداد جمعه ۱۲ مهر در حالی که گروه نسبتا کم‌شماری از شهروندان بغداد، پایتخت عراق برای اعتراض به دولت در این شهر تجمع کرده بودند، نیروهای پلیس به سوی آنان تیر شلیک کردند.

خبرگزاری فرانسه با انتشار این خبر از قول چند خبرنگار خود که در محل حضور دارند نوشته است که نیروهای پلیس ضد شورش عراق این بار نه با تیر هوایی، بلکه به طور مستقیم و پایین‌تر از سطح قامت انسان شلیک کردند.

این خبرگزاری در عین حال در چهارمین روز از آغاز درگیری‌های خشونت‌بار در عراق گزارشی از تلفات احتمالی ناشی از این تیراندازی در روز جمعه منتشر نکرده است.

در روز جمعه همچنین اینترنت در بخش وسیعی از کشور قطع شد.

بیشتر بخوانید:

اعتراض‌های خونین عراق از روز سه‌شنبه تاکنون دست کم ۳۳ کشته و صدها مجروح بر جای گذاشته است. این تلفات بیشتر از بغداد و برخی شهرهای جنوبی کشور گزارش شده است.

شمار فراوانی از شهروندان عراقی که در ابتدا برای اعتراض به مشکلات معیشتی و اقتصادی و وجود فساد گسترده در دستگاه دولت به خیابان آمدند اکنون خواستار برکناری دولت به ریاست نخست ‌وزیر، عادل عبدالمهدی شده‌اند.

عادل عبدالمهدی که پیش از این گفته بود نمی‌تواند برای بهبود اوضاع اقتصادی کشور «معجزه» کند، شامگاه پنج‌شنبه از کارکرد دولت خود در مدیریت بحران در برابر خطری که به گفته او «کل نظام عراق را تهدید می‌کند»، دفاع کرد.

جنبش حاضر در عراق با چند فراخوان در شبکه‌های اجتماعی آغاز شد و هیچ حزب سیاسی یا رهبر مذهبی در این کشور با آن همراهی نکرد.

بسیاری از معترضان شیعه مذهب عراق در روز جمعه منتظر سخنرانی رهبر دینی خود آیت‌الله سیستانی بودند تا نظر او را در این زمینه بدانند. آیت‌الله سیستانی عموما از دخالت در مسائل سیاسی پرهیز می‌کند، اما نظر او همواره در سیاست عراق تأثیر بنیادین داشته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آیت‌الله سیستانی: نیروهای امنیتی عراق مسئول برگزاری تظاهرات صلح‌آمیز هستند

کشته‌های ناآرامی های عراق به ۱۹ نفر رسید؛ از بسته شدن مرزهای ایران تا منع رفت و آمد در بغداد

حملات پهپادی به مقر پیشمرگه‌های کرد؛ اقلیم کردستان شبه‌نظامیان تحت حمایت بغداد را متهم کرد