تهدید آمریکا به بستن سفارتش در بغداد؛ آیا عراق به دنبال کسب تضمین ایران است؟

استقرار سربازان آمریکایی بر پشت بام سفارت ایالات متحده در بغداد
استقرار سربازان آمریکایی بر پشت بام سفارت ایالات متحده در بغداد Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خبرگزاری فرانسه اعلام کرده که واشنگتن در اعتراضی شدیداللحن به ادامه حملات روزمره نیروهای تحت حمایت ایران به منافع خود در عراق، دولت مسعود کاظمی، نخست وزیر منتقد تهران را تهدید کرده که در صورت تداوم وضع موجود، سفارت خود را در بغداد تعطیل خواهد کرد و سربازانش را نیز از این کشور خارج می‌کند.

آگهی

واشنگتن در اعتراضی شدیداللحن به ادامه حملات روزمره به منافع خود در عراق، دولت مسعود کاظمی، نخست وزیر منتقد تهران را تهدید کرده که در صورت تداوم وضع موجود سفارت خود را در بغداد تعطیل خواهد کرد.

مقام‌های رسمی دولت عراقی و برخی دیپلمات‌های خارجی به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در تماس هفته گذشته با برهم صالح، رئیس جمهوری عراق تماس برای او نسبت به تضمین امنیت منافع ایالات متحده ضرب‌الاجلی کوتاه مدت تعیین کرده است.

این منابع آگاه تایید کرده‌اند که شرط آمریکا برای توقف تعطیلی سفارت این کشور در بغداد، پایان دادن به راکت پراکنی‌های مستمری است که از سوی برخی گروه‌های شبهه نظامی به سمت مراکز نظامی و سیاسی ایالات متحده صورت می‌گیرد. به گفته منابع رسمی دولت عراق، آمریکا همچنین تهدید کرده که در صورت عدم توفیق دولت عراق در پایان دادن به ناامنی، افزون بر دیپلمات‌ها، نیروهای نظامی خود را نیز از این کشور خواهد کرد.

تهدیدی که به نظر می‌رسد نشان از نارضایتی آمریکا از عملکرد دولت مصطفی کاظمی دارد که به عنوان نخست وزیری نزدیک به غرب و با هدف مهار نفوذ ایران در عراق از ماه مه به روی کار آمده است.

عراق سال‌هاست که درگیر یک کشمکش طولانی میان متحدان خود یعنی ایران و ایالات متحده است؛ کشمکشی که با تدام اجرای سیاست «فشار حداکثری» واشنگتن علیه تهران که از سال ۲۰۱۸ آغاز شده، پیچیده‌تر و بغرنج‌تر شده است.

صدها دیپلمات آمریکایی در منطقه سبز بغداد که تامین امنیت بالای آن از سوی دولت عراق تضمین شده، ساکن هستند و نزدیک به سه هزار نیروی نظامی ایالات متحده نیز در سه پایگاه پراکند در سراسر عراق مستقر هستند.

از سال ۲۰۱۹ تاکنون، ده‌ها راکت و خمپاره مراکز استقرار دیپلمات‌ها و نیروهای آمریکایی را هدف قرار داده‌اند؛ حملاتی که به گفته مقام‌های آمریکایی و عراقی توسط گروه‌های مورد حمایت تهران از جمله کاتائب حزب الله سازماندهی و اجرا می‌شود.

یک مقام عالی عراقی در این خصوص به خبرگزاری فرانسه گفته که واشنگتن تاکنون دو بار در مواجهه با حملات کتائب حزب الله اقدام به مقابله به مثل کرده و اوایل سال جاری میلادی نیز تهدید کرد که در صورت وقوع صدمه جانی به دلیل حملات این گروه، ۱۲۰ نقطه تجمع اعضای این گوره را بمباران خواهد کرد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

یک دیپلمات غربی مستقر در بغداد نیز به خبرگزاری فرانسه گفته که اگر تهدید آمریکا مبنی بر خروج از عراق عملی شود، گذشته از این که دولت آقای کاظمی را بسیار تضعیف خواهد کرد، میدان بزرگی را برای اعلام پیروزی تبلیغاتی رقبای آمریکا در منطقه باز خواهد کرد و آنها به راحتی مدعی خواهند شد که با کمترین هزینه آمریکایی‌ها را از عراق بیرون انداختند.

با این حال، به نظر می‌رسد سفر از پیش تعیین نشده فواد حسین، وزیر خارجه عراق به تهران که روز شنبه انجام شد، بخشی از تلاش دولت آقای کاظمی برای اخذ تضمین تهران و یا جلب رضایت مقام‌های ایرانی برای برقراری آرامش نسبی در بغداد باشد. اما مقام‌های ایران در دیدار با آقای حسین متقابلا خواستار تأمین امنیت دیپلمات‌های ایرانی مستقر در عراق و نیز مسئولیت‌پذیری این کشور در قبال عملیات نیروهای آمریکایی شده‌اند که به کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس ایران منجر شد. ایران همچنین از وزیر خارجه عراق خواسته تا دولت این کشور خروج نیروهای آمریکایی را تسریع کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محکومیت انتقاد نماینده رهبر ایران از آیت الله سیستانی توسط مقام‌های عراقی؛ شریعتمداری عذرخواهی کرد

حملات پهپادی به مقر پیشمرگه‌های کرد؛ اقلیم کردستان شبه‌نظامیان تحت حمایت بغداد را متهم کرد

«بمب ساعتی» اردوگاه الهول؛ عراق خواستار تخلیه بازماندگان داعش و تعطیلی اردوگاه شد