تحریم‌های تازه آمریکا علیه ایران؛ پمپئو: اروپا تبعیت کند

کنفرانس خبری مقامات آمریکا
کنفرانس خبری مقامات آمریکا Copyright AP
Copyright AP
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر خارجه آمریکا در این نشست گفت انتظار داریم همه کشورها از جمله بریتانیا، فرانسه و آلمان تحریم‌‌های وضع شده علیه ایران را اعمال کنند.

آگهی

مقامات عالی‌رتبه آمریکا امروز دوشنبه ۳۱ شهریور (۲۱ سپتامبر) در یک کنفرانس خبری مشترک تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعلام کردند.

شماری از شرکت‌ها و نهادهای ایرانی از جمله وزارت دفاع به همراه ۲۶ شخص حقیقی و حقوقی تحت تحریم قرار گرفته‌اند. این افراد مرتبط با برنامه هسته‌ای و نظامی ایران عنوان شده‌اند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در این نشست گفت انتظار داریم همه کشورها از جمله بریتانیا، فرانسه و آلمان تحریم‌‌های وضع شده علیه ایران را اعمال کنند.

آقای پمپئو همچنین اعلام کرد که نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا نیز که اخیرا روابط کاراکاس- تهران را توسعه بخشیده است مشمول تحریم قرار خواهد گرفت.

وی گفت: «نزدیک به دو سال مقامات فاسد تهران با رژیم غیرمشروع ونزوئلا کار کرده‌اند تا تحریم تسلیحاتی سازمان ملل را دور بزنند. اقدامات ما امروز هشداری است که باید در سراسر جهان شنیده شود.»

در این کنفرانس همچنین بیانیه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا خوانده شد که در آن اعلام شده است این کشور «از هم اکنون تحریم‌های سازمان ملل را بازگردانده است».

تحریم‌های تازه علیه ایران در شرایطی اعلام می‌شود که آمریکا پیشتر گفته بود با پایان مهلت یک ماهه، تمامی تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران را «بازگشته» تلقی می‌کند. این در حالی است که دیگر اعضای شورای امنیت گفته‌اند چنین امری را باور ندارند.

طی هفته‌های اخیر موضوع بازگشتن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران به محل اختلاف واشنگتن با سایر طرف‌های برجام تبدیل شده است. ایران و سایر اعضای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ می‌گویند که آمریکا از برجام خارج شده و نمی‌تواند از مکانیسمی که در این معاهده گنجانده شده استفاده کند.

در مقابل آمریکا می‌گوید که برجام ضمیمه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است و این کشور به عنوان عضو شورا بر اساس متن قطعنامه عمل می‌کند.

مکانیسم ماشه، ساز و کاری است که به اعضای دائم شورای امنیت اجازه می‌دهد تا در صورت تخطی ایران از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ تمام تحریم‌های سازمان ملل علیه تهران را بازگرداند.

مایک پمپئو در ساعات پایانی روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای، رسما از اعمال دوبارۀ «همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران» خبر داده بود. با این حال جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اقدام آمریکا در بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را فاقد اثر خوانده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رابطه تحریم‌های آمریکا و مرگ ۱۳ هزار ایرانی به دلیل ابتلا به کرونا چیست؟

سپاه پاسداران از راکت هدایت شونده و موشک بالستیک جدید رونمایی کرد

اعضای کنگره آمریکا به طور فراجناحی به دنبال واکنش سریع به حملات ایران به اسرائیل هستند