سازمان ملل متحد «مسمومیت ناوالنی» را جنایت خواند و خواستار تحقیقات کامل و بی طرفانه مسکو شد

عکس الکسی ناوالنی در دست معترضان روس
عکس الکسی ناوالنی در دست معترضان روس Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در بیانیه کمسیاری عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد به نقل از میشل باشله، رئیس این کمیسیون تاکید شده اینکه «لزوم تحقیق دقیق، مستقل، بی طرفانه و شفاف» نفی شود پاسخ مناسبی به درخواست‌ و نگرانی جامعه بین‌المللی نیست.

آگهی

سازمان ملل متحد نیز به ماجرای «مسمومیت» الکسی ناوالنی، از سرشناس‌ترین مخالفان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه واکنش نشان داد و از مسکو خواست تا برای روشن شدن این ماجرا که از آن به عنوان «جنایت» یاد شده تحقیقات کاملی انجام دهد.

میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز سه شنبه آنچه بر سر الکسی ناوالنی آمده را «جرم و جنایت بسیار جدی» خواند و از مقامات روسیه خواست تا در خصوص این پرونده تحقیقات «کامل، شفاف، مستقل و بی طرفانه‌ای» انجام دهند.

در بیانیه کمسیاری عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد به نقل از میشل باشله، رئیس این کمیسیون تاکید شده اینکه «لزوم تحقیق دقیق، مستقل، بی طرفانه و شفاف» نفی شود پاسخ مناسبی به درخواست‌ و نگرانی جامعه بین‌المللی نیست.

به گفته کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد عوامل عصبی و ایزوتوپ‌های رادیواکتیو نظیر «نوویچوک» که متخصصان آلمانی استفاده از آن را برای مسموم کردن آقای ناوالنی تایید کرده‌اند، همچون پلونیوم ۲۱۰ مواد پیچیده‌ای هستند که دسترسی به آنها بسیار دشوار است.

میشل باشله سپس یادآور می‌شود که این مساله «سوال‌های زیادی را مطرح می‌کند؛ از جمله اینکه چرا از موادی این چنینی استفاده شده است؟ چه کسی از آنها استفاده می کند؟ چگونه آنها را بدست آورده اند؟»

سخنگوی کمیسر عالی سازمان ملل متحد اما در جریان یک کنفرانس خبری در ژنو در پاسخ به سوال در خصوص عاملان اصلی این جرم می‌گوید که در جایگاهی نیست که بتواند به گونه‌ای صریح و مستقیم طرح اتهام کند.

این در حالیست که دولت آلمان و دیگر کشورهای اروپایی انگشت اتهام را به سوی مقامات روسیه نشانه رفته‌اند.

عامل عصبی «نوویچوک» که پیش‌تر نیز برای سوء قصد به یک جاسوس دوجانبه روس در بریتانیا از آن استفاده شده بود بر اساس برخی منابع در دهه ۷۹ و ۸۰ میلادی توسط ارتش اتحاد جماهیر شوروی تولید شده است.

کرملین پس از انتشار گزارش مقام‌های آلمانی و طرح ادعای مسموم شدن الکسی ناوالنی با گاز سمی «نوویچوک» گمانه‌زنی‌های موجود در باره دست داشتن مسکو در این ماجرا را بی اساس خواند. مسکو روز دوشنبه همچنین تلاش برای اتهام زدن به روسیه دراین ماجرا را «پوچ و بی اساس» قلمداد کرد.

منابع پزشکی در آلمان که پیش‌تر از روند بهبودی الکسی ناوالنی خبر داده بودند روز دوشنبه اعلام کردند که این چهره مخالف سرشناس دولت روسیه از کمای مصنوعی خارج شده است.

به توییتر یورنیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کشف جسد دیپلمات روس در بیرون سفارت در برلین

قطعه‌ای از پازل مسمومیت ناوالنی؛ بطری آب هتل یا فنجان چای فرودگاه؟

رونمایی از رنو۵ الکتریکی به عنوان نماد تلفیق نوستالژی و نوآوری؛ خودروی برتر سال ۲۰۲۴ هم معرفی شد