مسمومیت الکسی ناوالنی؛ پارلمان اروپا خواستار تحقیقات بین‌‌المللی شد

الکسی ناوالنی
الکسی ناوالنی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کرملین پس از انتشار گزارش مقامات آلمانی و طرح ادعای مسموم شدن الکسی ناوالنی با گاز سمی «نوویچوک» گمانه‌زنی‌های موجود در باره دست داشتن مسکو در این ماجرا را «بی اساس» خواند.

آگهی

روسیه پس از تایید مسموم شدن الکسی ناوالنی،‌ سرسخت‌ترین چهره مخالف ولادیمیر پوتین توسط یک عامل شیمیایی به شدت تحت فشار انتقاد‌های جامعه بین‌المللی قرار گرفته است.

در تازه‌ترین مورد از این فشارها، پارلمان اروپا صبح روز جمعه خواستار انجام تحقیقات بین‌المللی در باره چگونگی مسموم شدن چهره سرشناس اپوزیسیون روسیه با گاز سمی « نوویچوک» و نیز اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا بر ضد کرملین شد.

بیش از یکصد نماینده پارلمان اروپا روز جمعه در نامه‌ای خطاب به جوزپ بورل،‌ مسئول سیاست خارجی و نیز رئیس شورای اتحادیه اروپا که هم اکنون آلمان این مسئولیت دوره‌ای را بر عهده دارد خواستار انجام تحقیقاتی بین‌المللی در این خصوص با همکاری نهاد‌های سازمان ملل متحد و شورای اروپا و نیز با استفاده از تخصص کارشناسان سازمان منع به کار گیری سلاح‌های شیمیایی شدند.

دولت آلمان،‌ کشوری که الکسی ناوالنی پس از وخامت حال جسمانی و به کما رفتن در پایان یک سفر هوایی به مقصد مسکو،‌ به آنجا منتقل شده بود روز چهارشنبه با استناد به نتایج آزمایش‌های دقیق انجام شده توسط تیم‌های ویژه پزشکی تایید کرد که چهره سرشناس اپوزیسیون روسیه توسط عامل گاز اعصابی شبیه «نوویچوک» مسموم شده است.

این در حالیست که کرملین پس از انتشار این گزارش و طرح ادعای مسموم شدن الکسی ناوالنی با گاز سمی «نوویچوک» گمانه‌زنی‌های موجود در باره دست داشتن مسکو در این ماجرا را بی اساس خواند.

نمایندگان پارلمان اروپا در نامه خود به ریاست اتحادیه اروپا و نیز مسئول سیاست خارجی این نهاد تصمیم‌گیر اروپایی تاکید کرده‌اند که نسبت به صلاحیت و حتی تمایل مقامات روس برای انجام تحقیقاتی در باره چگونگی وقوع این «جنایت» بسیار بدبین هستند.

در این نامه همچنین یادآوری شده که نمایندگان پارلمان اروپا به آنچه پیش‌تر بر سر مخالفان رئیس جمهوری روسیه و روزنامه نگاران مستقل آمده (اشاره مستقیم به حمله و قتل مخالفان) آمده،‌ واقفند و نسبت به صلاحیت مقامات روسیه برای محاکمه عاملان اصلی این «جنایت‌ها» تردید‌های جدی دارند.

فشارهای اتحادیه اروپا و ناتو

اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو پس از به تایید رسیدن مسمومیت الکسی ناوالنی فشارها بر مسکو را افزایش داده‌اند.

اتحادیه اروپا با انتشار یک بیانیه مطبوعاتی پس از یادآوری ماجرای سوء قصد با گاز اعصاب در سال ۲۰۱۸ به سرگئی اسکریپال، جاسوس دوجانبه پیشین روسیه و دخترش در بریتانیا که اتهام‌هایی را متوجه کرملین کرد، با اشاره به مسمومیت الکسی ناوالنی از «اقدام به قتلی» جدید نام برده و آنرا محکوم کرده است.

نکته قابل توجه در هر دو ماجرا استفاده از عامل شیمیایی «نوویچوک» برای حمله و سوء قصد به افراد یاد شده است که بر اساس برخی منابع در دهه ۷۹ و ۸۰ میلادی توسط ارتش اتحاد جماهیر شوروی تولید شده است.

در بیانیه مطبوعاتی بروکسل ضمن تاکید بر ممنوعیت کامل استفاده از سلاح‌های شیمیایی در هر شرایطی، توسل جستن به این نوع سلاح‌ها را نقض آشکار قوانین بین المللی و معیارهای جهانی حقوق بشر توصیف کرده است.

اتحادیه اروپا همچنین ضمن اشاره تلویحی به احتمال اعمال تحریم‌ها و مجازات‌هایی بر ضد مسکو، بر لزوم انجام تحقیقاتی دقیق و جامع پیش از تصمیم برای هرگونه اقدامی تاکید کرده است.

از سوی دیگر گفته می‌شود که اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو نیز قرار است در نشست روز جمعه خود که به صورت اضطراری به دعوت ینس استولتن‌برگ، دبیر کل این سازمان تشکیل می‌شود در خصوص ماجرای مسموم شدن الکسی ناوالنی با گاز اعصاب موضع بگیرند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آلمان: الکسی ناوالنی قطعا با گاز اعصاب مسموم شده است

پیشنهاد کمیسیون اروپا: محدودیت رفت و آمد پس از برکسیت برای جوانان «لغو شود»

آیا آنلاین شدن روند درخواست ویزای شنگن به نفع متقاضیان سفر به اروپا خواهد بود؟