سازمان منع سلاح‌های شیمیایی از «استفاده از گاز اعصاب» علیه ناوالنی ابراز نگرانی کرد

مقر سازمان منع سلاح‌های شیمیایی
مقر سازمان منع سلاح‌های شیمیایی Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دبیرکل سازمان منع سلاح های شیمیایی گفت: «بنا به معاهده منع سلاح‌های شیمیایی هرگونه مسموم کردن افراد با استفاده از گاز اعصاب، استفاده از سلاح شیمیایی محسوب می‌شود.»

آگهی

سازمان منع سلاح های شیمیایی روز پنجشنبه نسبت به نتیجه آزمایش‌های الکسی ناوالنی ابراز نگرانی کرد.

دولت آلمان روز چهارشنبه اعلام کرد که بنا به نتیجه آزمایش های انجام شده الکسی ناوالنی، منتقد سرشناس ولادیمیر پوتین، رئيس جمهوری روسیه با نوعی گاز اعصاب شبیه به نویچوک مسموم شده است. الکسی ناوالنی که حدود دو هفته پیش از شهر امسک در سیبری به آلمان منتقل شد هم اکنون در بیمارستانی در برلین، پایتخت این کشور بستری است.

فرناندو آریاس، دبیرکل سازمان منع سلاح های شیمیایی در واکنش به نتیجه آزمایش های انجام شده در آلمان گفت: «بر اساس معاهده منع سلاح‌های شیمیایی هرگونه مسموم کردن افراد با استفاده از گاز اعصاب، استفاده از سلاح شیمیایی محسوب می شود.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

وی افزود که سازمان منع سلاح های شیمیایی برای کمک به هر کدام از کشورهای عضو که به کمک این نهاد نیاز داشته باشند آماده است. آلمان روز چهارشنبه اعلام کرده بود که با سازمان منع سلاح های شیمیایی، مستقر در لاهه در مورد وضعیت الکسی ناوالنی تماس خواهد گرفت.

اکثر کشورهای غربی از روسیه خواسته اند تا درباره استفاده از گاز اعصاب علیه منتقد سرشناس ولادیمیر پوتین تحقیق کند. در مقابل مسکو روز پنجشنبه بار دیگر هرگونه دخالت در مسمومیت الکسی ناوالنی را رد کرد.

الکسی ناوالنی ۴۴ ساله دو روز پس از مسمومیتش در شهر امسک با هواپیما به آلمان منتقل شد. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد شخصا پیشنهاد انتقال الکسی ناوالنی به آلمان و کمک به معالجه او را مطرح کرده بود.

به گفته پزشکان حال عمومی الکسی ناوالنی اکنون «پایدار» است اما احتمال اینکه مسمومیتش اثرات درازمدت بر وضعیت جسمی او بگذارد وجود دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یک استخر در لندن به دلیل انتشار گاز شیمیایی تعطیل شد

آلمان از روسیه خواست برای شفافيت دربارهٔ مسمومیت ناوالنی همکاری کند

روسیه: فعلا نیازی به تحقیق درباره مسمومیت الکسی ناوالنی نیست