امامعلی رحمان بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری تاجیکستان نامزد شد

Tajik President Emomali Rakhmon arrives at a polling station in Dushanbe, Tajikistan, Sunday, May 22, 2016
Tajik President Emomali Rakhmon arrives at a polling station in Dushanbe, Tajikistan, Sunday, May 22, 2016 Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در طول ۲۸ ساله گذشته هیچ حزب یا رهبر مخالفی نتوانسته‌ است در برابر امامعلی رحمان قد علم کند و تحلیلگران پیش بینی می کنند که او بار دیگر در این انتخابات بدون رقیب برنده شود.

آگهی

امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان که از سال ۱۹۹۲ تاکنون قدرت را در این کشور آسیای مرکزی در دست دارد، روز چهارشنبه نامزدیش را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ماه اکتبر اعلام کرد.

امامعلی رحمان ۶۷ ساله که در جریان استقلال تاجیکستان از اتحاد جماهیر شوروی نقش مهمی بازی کرد، روز چهارشنبه در جریان کنگره فدراسیون سندیکاهای مستقل تاجیکستان اعلام کرد که در انتخابات ریاست جمهوری ۱۱ اکتبر شرکت می‌کند.

در طول ۲۸ ساله گذشته هیچ حزب یا رهبر مخالفی در تاجیکستان نتوانسته‌ است در برابر امامعلی رحمان قد علم کند و تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که او بار دیگر در این انتخابات بدون رقیب برنده شود.

رئیس جمهوری تاجیکستان در سال‌های گذشته چندین بار قانون اساسی و قانون انتخابات را اصلاح کرده است تا زمینه ابقای خود و افراد خانواده‌اش را در قدرت فراهم کند. به عنوان نمونه رستم امامعلی، پسر بزرگ رئیس جمهوری تاجیکستان در حال حاضر شهردار دوشنبه، پایتخت و همچنین رئیس سنای این کشور است. بر اساس قانون اساسی تاجیکستان، در شرایطی که رئیس جمهوری نتواند وظایف قانونی‌اش را انجام دهد این رئیس سنای کشور است که بطور موقت و تا برگزاری انتخابات جانشین رئیس جمهوری می‌شود.

تاجیکستان از نگاه ناظران غربی کشوری است که تاکنون با سیاست مشت‌های آهنین دولت امامعلی رحمان اداره شده و هرگز معیارهای یک انتخابات آزاد و دموکراتیک در آن رعایت نشده است.

تاجیکستان با جمعیت ۹ میلیون نفری از جمله فقیرترین کشورهای آسیای میانه به شمار می‌رود. این کشور که هم‌مرز افغانستان است، بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۷ جنگ داخلی خونینی میان قدرت حاکم حامی کمونیست‌ها و شورشیان اسلامگرا را تجربه کرد. این جنگ داخلی ۵ ساله بیش ۱۰۰ هزار کشته برجا گذاشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چراغ سبز پارلمان تاجیکستان به تداوم حکومت امامعلی رحمان

انتحابات روسیه؛ پوتین از مردم خواست در دوران «سخت» کنونی برای کشورشان رأی بدهند

سیاستمدار صلح‌طلب روس برای رقابت انتخاباتی با پوتین درخواست نامزدی داد