پوتین خواستار نشست پنج عضو دائم شورای امنیت با حضور ایران و آلمان شد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پوتین در بیانیه امروز خود تاکید کرده است که بحث درباره موضوع ایران در شورای امنیت رو به تنش گذاشته و اوضاع هر روز وخیم‌تر می‌شود.

آگهی

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز جمعه ۱۴ اوت (۲۴ مرداد) پیشنهاد برگزاری یک نشست ویدئویی با حضور پنج عضو دائم شورای امنیت (ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه) به همراه آلمان و ایران را داد. این پیشنهاد در حالی مطرح می‌شود که واشنگتن در تلاش است تا تحریم تسلیحاتی علیه تهران تمدید شود.

پوتین در بیانیه‌ای با تاکید بر این نکته که روسیه کاملا متعهد به توافق‌ هسته‌ای است، گفت: «اتهام‌های بی‌اساس علیه ایران مطرح می‌شود. قطعنامه‌هایی با هدف خنثی کردن تصمیم‌هایی که به اتفاق آرا به تصویب شورای امنیت رسیده بودند، تهیه می‌شوند.»

۱۵ عضور شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه نتیجه رای‌گیری درباره پیش‌نویس قطعنامه ایالات متحده آمریکا را اعلام می‌کنند.

در پیش نویس قطعنامه جدید آمریکا آمده است که تحریم‌ تسلیحاتی ایران تا زمانیکه شورای امنیت تصمیم دیگری بگیرد، تمدید شود.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا پیشنهاد داده است که در صورت شکست این قطعنامه، طبق توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ و طبق سازوکار ماشه (اسنپ بک) تمام تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران فعال شود.

این در حالی است که چین به آمریکا هشدار داده است با توجه به اینکه به‌طور یکجانبه از توافق هسته‌ای خارج شده، نمی‌تواند چنین اقدامی را انجام دهد.

سازمان ملل متحد از سال ۲۰۱۰ میلادی ایران را از خرید عمده تسلیحات خارجی منع کرد. سه سال قبل از این تصمیم نیز صادرات تسلیحات ایرانی ممنوع شده بود. 

با این حال پس از توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۵، شورای امنیت در قطعنامه ۲۲۳۱ اعلام کرد که این تحریم‌ها در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ (۲۷ مهر ۱۳۹۹) به پایان می‌رسد.

اتهام‌های بی اساس علیه ایران مطرح می‌شود. قطعنامه‌هایی با هدف خنثی کردن تصمیم‌هایی که به اتفاق آرا به تصویب شورای امنیت رسیده بودند، تهیه می‌شوند
ولادیمیر پوتین
رئیس جمهوری روسیه

پوتین در بیانیه امروز خود تاکید کرده است که بحث درباره موضوع ایران در شورای امنیت رو به تنش گذاشته و اوضاع هر روز وخیم‌تر می‌شود.

وی همچنین تاکید کرد که اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که چارچوب حقوقی بین‌المللی برای تحقق برجام را تعیین می‌کند، حائز اهمیت است.

رئیس جمهوری روسیه تصریح کرد که در جلسه‌ای پیشنهادی‌اش، رهبران کشورها درباره معیارهای تشکیل ساز و کار امنیت در منطقه خلیج فارس به توافق برسند.

با این حال دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا خواهان مذاکرات تازه با ایران است. وی پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ که دولت اوباما در نهایی شدن آن دخیل بود، آن را بدترین توافق توصیف کرده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اتحادیه اروپا: آمریکا نمی‌تواند در مقابل ایران از مکانیسم ماشه استفاده کند

واشنگتن و ریاض بر ضرورت تمدید تحریم تسلیحاتی ایران تاکید کردند

پمپئو: به رغم اختلاف با اروپا، نمی‌گذاریم تحریم تسلیحاتی ایران لغو شود