آمریکا در پیش‌نویس قطعنامه برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران تجدیدنظر کرد

شورای امنیت سازمان ملل
شورای امنیت سازمان ملل Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ایالات متحده آمریکا، روز سه‌شنبه ۱۱ اوت (۲۱ مرداد) پیشنهاد «جدید و خلاصه‌ شده‌ای» را برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران به شورای امنیت سازمان ملل ارائه داد.

آگهی

ایالات متحده آمریکا، روز سه‌شنبه ۱۱ اوت (۲۱ مرداد) پیشنهاد «جدید و خلاصه‌ شده‌ای» را برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران به شورای امنیت سازمان ملل ارائه داد.

طبق گزارش آسوشیتدپرس، آمریکا به‌دنبال جلب حمایت بیشتر در بین ۱۵ عضو شواری امنیت است با این حال در این شورا روسیه و چین دارای حق وتو هستند.

کلی کرفت، سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت: «پیش‌نویس جدید دیدگاه‌های شورای امنیت را در نظر می‌گیرد و آنچه را که همه‌ می‌دانند باید انجام شود، انجام می‌دهد. تمدید تحریم تسلیحاتی، جلوی ایران را از خرید و فروش آزادانه سلاح‌‌های متعارف می‌گیرد.»

تنها عقل سلیم است که به حامی شماره یک تروریسم دولتی در دنیا وسیله‌ای برای وارد کردن آسیب‌های بزرگتر به جهان نمی‌دهد.
کلی کرفت
سفیر آمریکا در سازمان ملل

وی در بیانیه‌ای گفت: «تنها عقل سلیم است که به حامی شماره یک تروریسم دولتی در دنیا وسیله‌ای برای وارد کردن آسیب‌های بزرگتر به جهان نمی‌دهد.»

دیپلمات‌های شورای امنیت می‌گویند که پیش‌نویس تغییریافته می‌تواند روز پنجشنبه به شکل نهایی ارائه شود و جمعه نیز به رای گذاشته شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته است که پیش‌نویس جدید تنها چهار پاراگراف است و جایگزین پیش نویس هفت صفحه‌ای ۳۵ پاراگرافی شده است.

در پیش نویس قطعنامه جدید با تلطیف در مواضع، آمده است، با وجود اینکه تحریم تسلیحاتی تا ۱۸ اکتبر منقضی می‌شود اما این تحریم‌ها تا زمانیکه شورای امنیت تصمیم دیگری بگیرد، تمدید خواهد شد.

در این پیش‌نویس تاکید شده است که اجرای کامل تحریم تسلیحاتی برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی ضروری است.

پیش نویس جدید در ماهیت و هدف مشابه پیش نویس قبلی است. به طور حتم شورا این پیش نویس را هم دوباره رد خواهد کرد
مجید تخت روانچى
نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد

مجید تخت روانچى نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در واکنش به این تغییرات گفت: «آمریکا پس از مخالفت اعضای شورای امنیت، مجبور به عقب نشینی از پیش نویس قطعنامه تحریم تسلیحاتی ایران شد و امروز (به وقت آمریکا) نسخه دیگری را ارائه داد که آن هم نقض قطعنامه ۲۲۳۱ است.»

وی تاکید کرد که «پیش نویس جدید در ماهیت و هدف مشابه پیش نویس قبلی است. به طور حتم شورا این پیش نویس را هم دوباره رد خواهد کرد.»

سازمان ملل متحد از سال ۲۰۱۰ ایران را به دلیل تنش‌ها درباره برنامه هسته‌ای خود از خرید عمده تسلیحات خارجی منع کرد. قبل از این تصمیم نیز صادرات تسلیحات ایرانی نیز ممنوع شده بود. با این حال پس از توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۵، شورای امنیت در قطعنامه ۲۲۳۱ اعلام کرد که این تحریم‌ها در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ به پایان می‌رسد.

چین و روسیه علیه پیش‌نویس قطعنامه آمریکا

وزرای خارجه روسیه و چین ماه گذشته در نامه‌های جداگانه به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت به شدت از تلاش آمریکا برای تحریم تسلیحاتی نامحدود ایران انتقاد کردند. اگر پیش‌نویس قطعنامه جدید آمریکا بتواند دست‌کم ۹ رای مثبت از ۱۵ رای کشورهای عضو را کسب کند، چین و روسیه در نهایت می‌توانند آن را وتو کنند. با این حال برخی از ناظران معتقدند که این پیش‌نویس نمی‌تواند در مرحله نخست ۹ رای اولیه را کسب کند.

در صورت شکست این قطعنامه، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا پیشنهاد داده است که طبق توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ و طبق سازوکار ماشه تمام تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران فعال شود.

با این حال، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه دولت ترامپ را متهم کرد که یک کارزار با انگیزه‌های سیاسی را علیه ایران راه اندازی کرده است.

از سوی دیگر وانگ یی، وزیر خارجه چین گفت که تحریم تسلیحاتی ایران باید ۱۸ اکتبر برداشته شود.

وی همچنین تاکید کرد که از آنجا که آمریکا دیگر در توافق هسته‌ای نیست، حق ندارد که از شورای امنیت بخواهد که تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران فعال شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«مامور وزارت اطلاعات ایران» در آمریکا تحت تعقیب قرار گرفت؛ اف‌بی‌آی به دنبال مجید دستجانی فراهانی

آمریکا و بریتانیا در اقدامی هماهنگ جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و حوثی‌ها را تحریم کردند

گزارش نیویورک‌تایمز از صادرات چند میلیارد دلاری نفت ایران تحت پوشش بیمه‌گر آمریکایی