کرونا در ایران؛ مرگ ۱۷۴ نفر در شبانه‌روز گذشته، درمان بیماری تحت‌الشعاع تحریم‌های آمریکا

خبرگزاری مهر؛ مهدی بخشی
خبرگزاری مهر؛ مهدی بخشی Copyright خبرگزاری مهر
Copyright خبرگزاری مهر
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس سازمان نظام پزشکی ایران درباره چرایی بیشتر بودن آمارهای غیررسمی نسبت به آمارهای رسمی مبتلایان کرونا می‌گوید: «طبق پروتکل‌های سازمان بهداشت جهانی، آمار باید بر اساس تست "پی سی آر" اعلام شود. در دنیا اینگونه است و این تست مرجع آمار است.»

آگهی

با گسترش تحریم‌های آمریکا علیه ایران، تهیه امکانات و تجهیزات لازم برای کنترل بیماری کووید۱۹ و درمان مبتلا شدگان به این بیماری، ابعاد جدیدی به خود گرفته است.

به گونه‌ای که رئیس سازمان نظام پزشکی ایران با قابل تأمل دانستن این موضوع، نامه‌ای به دبیرکل سازمان جهانی بهداشت نوشت. او در این نامه با اشاره به اینکه ویروس مرز نمی‌شناسد، اعلام کرد که وقتی نتوان تجهیزات لازم برای سلامت مردم ایران را تأمین کرد، ویروس جهانگیر می‌شود.

تست «پی سی آر» ملاک آمار است

در حالی که برخی افراد یا رسانه‌ها به آمار ارائه شده از سوی مقام‌های بهداشتی ایران در خصوص تعداد مبتلایان و قربانیان کرونا به دیدۀ تردید نگریسته‌اند، محمدرضا ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی دربارۀ چرایی بیشتر بودن آمارهای غیررسمی نسبت به آمارهای رسمی مبتلایان کرونا اعلام کرد: «طبق پروتکل‌های سازمان بهداشت جهانی، آمار باید بر اساس تست "پی سی آر" اعلام شود. در دنیا اینگونه است و تست "پی سی آر" مرجع آمار است.»

با این حال او اعتقاد دارد که بیماران بسیار زیادی بدون تست «پی سی آر» فوت شده و بیماران زیادی نیز بدون تست «پی سی آر» بستری شده و تحت درمان قرار گرفته‌اند.

در هر حال سخنگوی وزارت بهداشت ایران در گزارش روزانه خود، از شناسایی دو هزار و ۶۲۵ بیمار جدید مبتلا به بیماری کووید۱۹ و مرگ ۱۷۴ نفر در اثر این بیماری در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد.

براساس آمار ارائه شده از سوی وزارت بهداشت ایران، تعداد بیماران مبتلا به بیماری کرونا نسبت به روز گذشته حدود ۱۰۰ نفر افزایش و تعداد افراد فوت شده نیز نسبت به روز گذشته ۱۴ نفر کاهش یافته است.

به گفته سیما سادات لاری مجموع جان باختگان در اثر بیماری کووید۱۹ در ایران به ۱۹ هزار و ۱۶۲ نفر و مجموع بیماران کووید۱۹ نیز به ۳۳۶ هزار و ۳۲۴ نفر رسیده است.

همچنین بر اساس گزارش وزارت بهداشت ایران ۱۳۹ شهر ایران در وضعیت قرمز و ۹۹ شهر در وضعیت هشدار در برابر بیماری کرونا قرار دارند.

استان‌های مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان همچنان در وضعیت قرمز و استان‌های فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند.

خانم لاری در ادامه اعلام کرده است که طبق آخرین گزارش‌ها از آمار و اطلاعات بیماری کووید۱۹ در ایران، تعداد شهرستان‌های با وضعیت قرمز کاهش یافته است.

کمترین میزان رعایت پروتکل‌ها در نانوایی‌ها

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین با اشاره به بازرسی از ۲۲۱ مرکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی و کارگاهی در کشور از تاریخ ۶ مرداد تا ۱۴ مرداد، گفت که بیشترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بانک‌ها و ادارات دولتی و کمترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در نانوایی‌ها بوده است.

خانم لاری همچنین عادی‌انگاری شرایط و کم توجهی به توصیه‌های بهداشتی را از دلایل شیوع بیماری کرونا در ماه‌های گذشته دانست.

رئیس سازمان نظام پزشکی نیز در خصوص چرایی شیوع کرونا در ماه‌های گذشته اعلام کرد: «اگر یک عزم ملی و مسئولیت اجتماعی ایجاد نشود، گرفتار همین شرایطی می‌شویم که در پیک دوم اتفاق افتاد. چرا به پیک دوم مبتلا شدیم؟ زیرا دقت و توجه لازم در ابعاد ملی برای مواجهه، کنترل و پیشگیری از بیماری ایجاد نشد. یکسری تعطیلات و تجمعاتی اتفاق افتاد که مشکل ایجاد کرد.»

شیوع دوباره بیماری کرونا در ایران با انتشار اخبار تولید واکسن کرونا در برخی دانشگاه‌ها در جهان همراه شده است.

ارزیابی واکسن‌های مورد تأیید سازمان جهانی بهداشت

سخنگوی وزارت بهداشت درباره واکسن کرونای روسی نیز گفت: «اگر واکسن کرونای روسیه یا هر واکسن دیگری در سطح جهان موثر باشد و به تایید سازمان جهانی بهداشت نیز برسد، می‌توانیم موضوع را ارزیابی کنیم.»

رئیس سازمان نظام پزشکی ایران نیز در این باره معتقد است: «مدت‌ها اعلام کردند که واکسن کرونا در حال تولید است و جلودار آن هم دانشگاه آکسفورد است که همین دانشگاه دارد واکسنش را در کشورهای مختلف به قیمت هر یک واکسن ۱۲۰ دلار پیش فروش می‌کند؛ در حالی که تاثیر آن کمتر از سه ماه است.»

موضوع داروهای موثر در درمان کرونا، زیر ذره‌بین سازمان‌های پزشکی نیز قرار گرفته است. به عنوان نمونه رئیس سازمان نظام پزشکی ایران در مورد داروی رمدسیویر به ارزیابی ارقام‌ بالای ۴۰ هزار مورد در ۳۰ تا ۴۰ کشور در اروپا و ایران اشاره می‌کند که پس از اعلام نتیجه مثبت به پروتکل و فارماکوپه وارد شده است. آقای ظفرقندی می‌گوید که در حال حاضر واردات این دارو افزایش یافته است و توزیع داروی ایرانی از هفته بعد آغاز می‌شود.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایتالیا انجام تست کرونا برای مسافران از ۴ کشور را اجباری کرد

نگرانی از شیوع ویروس کرونا؛ اردن مرزهای زمینی‌ با سوریه را می‌بندد

شیوع دوباره کرونا؛ اسپانیا بدترین وضعیت را در اروپای غربی دارد