کرونا در ایران؛ مرگ ۱۸۸ نفر در شبانه‌روز گذشته و نگرانی‌ها از برگزاری عزاداری‌های محرم

خبرگزاری مهر، مهدی بخشی سورکی
خبرگزاری مهر، مهدی بخشی سورکی Copyright خبرگزاری مهر
Copyright خبرگزاری مهر
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ایران در ۲۴ ساعت منتهی به چهارشنبه، چهارمین کشور با بالاترین آمار روزانه مرگ و میر در جهان بود

آگهی

وزارت بهداشت ایران روز چهارشنبه در گزارش روزانه خود، از شناسایی دو هزار و ۵۱۰ بیمار جدید مبتلا به بیماری کووید۱۹ و مرگ ۱۸۸ نفر در اثر این بیماری در شبانه‌روز گذشته خبر داد.

به این ترتیب ایران در ۲۴ ساعت منتهی به چهارشنبه چهارمین کشور با بالاترین آمار روزانه مرگ و میر در جهان بود. طی ۲۴ ساعت گذشته مکزیک با ثبت فوت ۹۲۶ نفر و هند با ثبت فوت ۵۲۹ نفر و سپس ایالات متحده آمریکا با ثبت فوت ۵۰۷ نفر سه جایگاه اول تا سوم را به خود اختصاص داده بودند.

براساس آمار ارائه شده از سوی سخنگوی وزارت بهداشت ایران، آمار رسمی مرگ بر اثر بیماری کرونا در ایران به حدود ۱۸ هزار و ۹۸۸ نفر رسید. به این ترتیب ایران از نظر میزان مرگ ناشی از کرونا هم چنان در جایگاه دهم جهان قرار دارد.

آمار تعداد قربانیان بر اثر بیماری کرونا در روزهای گذشته در ایران همواره سه رقمی بوده است اما نسبت به ابتدای مرداد ماه شیب صعودی آن مهار شده است.

اگرچه این تعداد قربانی با کاهش محدودیت‌ها در ایران همراه بوده اما سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت همچنان خواستار رعایت پروتکل‌های سه گانه بهداشتی شامل فاصله گذاری فیزیکی، شستن مداوم دست‌ها و استفاده از ماسک برای کاهش ابتلا به بیماری در کشور شد.

۱۵ استان در وضعیت قرمز و ۱۱ استان در وضعیت هشدار

خانم لاری همچنین از قرار داشتن ۱۵ استان در وضعیت قرمز و ۱۱ استان در وضعیت هشدار خبر داد. ایران براساس تقسیمات کشوری‌ شامل ۳۱ استان است.

استان‌های مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز و استان‌های فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه بویر احمد در وضعیت هشدار قرار دارند.

با نزدیک شدن به مراسم ماه محرم که ایرانیان در قالب گروه‌های کوچک و بزرگ برای امام سوم شیعیان عزاداری می‌کنند، نگرانی‌ها از رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی برای مقابله با بیماری کرونا افزایش یافته است.

نگرانی‌ها از رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی با اعلام شیوه نامه نحوه برگزاری مراسم ماه محرم همراه شده است.

مراسم محرم، پیچیده‌ترین پروژه دوران

مصطفی جلالی، معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی از اجرای مراسم عزاداری محرم و صفر در روزهای شیوع ویروس کرونا به عنوان «پیچیده‌ترین پروژه دوران» یاد کرده است. او معتقد است که هیچ پروژه اجتماعی با این وسعت و تنوع نبوده است.

عضو کارگروه هماهنگی برگزاری مراسم محرم و صفر، با ابراز رضایت از تعطیل نشدن این مراسم گفت: «جریان شیعه انگلیسی و رسانه‌های خارج کشور بنا داشتند در دوران تعطیلی مراسم محرم، تصویر زشت و غیرعاقلانه‌ای به جامعه منتقل کنند.»

این در حالی است که برخی مراجع تقلید در اظهار نظرهای جداگانه بر ضرورت حفظ جان انسان‌ها در برابر بیماری کرونا تأکید کرده‌ اما در مقابل با برگزاری مراسم به شرط آنکه همه ضوابط بهداشتی با دقت رعایت شود، مخالفت نکرده‌اند.

پیش از این جمعی از پزشکان در نامه‌ای به روحانیون بلند پایه در حوزه های علمیه از آنان خواسته بودند مردم را از شرکت در مراسم حضوری محرم پرهیز دهند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شمار مبتلایان جهانی ویروس کرونا از ۲۰ میلیون نفر گذشت

حجاج پرتاب سنگ به نماد شیطان را به سبک کرونا برگزار کردند

شیوع کرونا و مراسم حج؛ مسلمانان با سنگ استریل شده شیطان را هدف گرفتند