روحانی: تا الان ۲۵ میلیون نفر در ایران به کرونا مبتلا شده‌اند

روحانی: تا الان ۲۵ میلیون نفر در ایران به کرونا مبتلا شده‌اند
Copyright -/AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس جمهوری ایران همچنین گفت که ۳۰ تا ۳۵ میلیون نفر دیگر نیز در معرض خطر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ هستند و کشور تا پایان امسال یا اوائل سال آینده درگیر ویروس کرونا خواهد بود.

آگهی

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران روز شنبه گفت که بر اساس گزارش معاونت تحقیق وزارت بهداشت تا کنون ۲۵ میلیون نفر در کشور به ویروس کرونا آلوده شده‌اند. چند ساعت پس از این اظهارات برخی از مقام‌های دولتی توضیحات بیشتری درباره آن دادند.

آقای روحانی که در نشست ستاد ملی مبارزه با کرونا سخن می‌گفت با بیان این مطلب افزود که ۳۰ تا ۳۵ میلیون نفر دیگر نیز در معرض خطر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ هستند.

وی همچنین سرعت انتشار ویروس را نگران کننده دانست و گفت که «تقریبا دو برابر تعدادی که تا به امروز بیمارستان رفتند در روزهای آینده به بیمارستان نیازمند می‌شوند.»

بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت ایران تا از زمان انتشار ویروس کرونا تا کنون ۲۰۰ هزار نفر در بیمارستان‌های کشور بستری شده‌اند. رئیس جمهوری ایران با بیان اینکه احتمال دارد در هفته‌های آینده ۱۵۰ هزار نفر دیگر به نیاز به بستری شده داشته باشند تاکید کرد که کشور باید امکانات بیمارستانی و بهداشتی را برای پذیرش این افراد آماده کند.

به گفته آقای روحانی نیمی از مبتلایان به ویروس کرونا هیچ علائمی ندارند و ۳۵ درصد از افراد آلوده علائم خفیف بیماری را نشان می‌دهند.

رئیس جمهوری ایران در بخش دیگر از سخنانش گفت که موج اول شیوع بیماری در کشور از استان‌های گیلان و قم شروع شد و دلیل آن افرادی بودند که از شهر ووهان چین، مرکز انتشار ویروس، به این دو استان سفر کرده بودند. به گفته وی «شیوه موج اول غافلگیرانه» بود و از زمان انتشار تا وقتی که مقامات بهداشتی متوجه آن شدند «۲ تا ۳ هفته طول کشید.»

آقای روحانی همچنین گفت که احتمالا تا پایان سال جاری خورشیدی «و احتمالا اوائل سال آینده» ایران «درگیر» ویروس کرونا خواهد بود.

بر اساس آمار وزارت بهداشت ایران از زمان انتشار ویروس کرونا تا کنون بیش از ۱۴ هزار نفر در کشور جان خود را از دست داده‌اند.

«۲۵ میلیون ایرانی مقابل کرونا به ایمنی کامل رسیده‌اند»

چند ساعت پس از انتشار اظهارات رئیس جمهوری ایران درباره ابتلای ۲۵ میلیون نفر به کرونا در ایران، مصطفی قانعی، دبیر کمیته علمی ستاد کرونا در اینباره توضیحاتی داد.

وی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: «این آمار نشان دهنده افرادی است که با بیماری کووید_۱۹ مواجهه داشته‌اند.»

وی افزود: « ما کیتی به نام کیت الایزا، داریم که نشان می‌دهد که فرد در گذشته به کرونا مبتلا شده، بهبود یافته و در حال حاضر پادتن در بدنش موجود است، اما به هیچ وجه به این معنا نیست که این فرد اکنون بیمار است.»

وی تاکید کرد که این تست برای اقدامات اپیدمیولوژیک و تحقیقاتی مورد استفاده قرار می گیرد، اما در کار تشخیص استفاده نمی شود.

قانعی ادامه داد: «وقتی تست الایزا را در جمعیت برده و یک جمعیت را با آن مورد تست قرار می دهند، به این نتیجه می رسد که چقدر از مردم به بیماری مبتلا شده اند و پادتن در بدنشان موجود است. »

وی تصریح کرد که بالای ۹۰ درصد کسانی که به بیماری کووید۱۹ مبتلا می‌شوند، آنقدر خفیف است که حتی به پزشک مراجعه نمی کنند.

وی افزود: « این ۹۰ درصد همان گروهی هستند که فقط از طریق تست الایزا یا پادتن می توانیم متوجه شویم که به بیماری مبتلا شده اند یا خیر و با تست دیگری نمی توان این موضوع را فهمید. زیرا اصلا علائم بیماری را نداشتند که به پزشک مراجعه کنند.»

دبیر کمیته علمی ستاد کرونا تاکید کرد: «بنابراین زمانی که وزارت بهداشت اعلام می کند که ۲۵ میلیون نفر یا نزدیک به ۲۰ درصد جمعیت ایران، به کرونا مبتلا شده اند، به معنای همان گروه مبتلای خفیف نیز هستند بنابراین این آمار به معنای تعداد بیمار نیست.»

از سوی دیگر علیرضا معزی، معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهور نیز در توئیتی نوشت: «همان‌گونه که رئیس جمهور در ستاد ملی اشاره‌ کردند؛ تحلیل ارائه‌ شده مستند به برآورد معاونت تحقیقات وزارت بهداشت است که در آن براساس یک سناریوی تخمینی تا کنون ۲۵میلیون ایرانی با ویروس کرونا درگیر شده و ایمنی کاملی به دست آورده اند و تا مدتی در معرض ابتلای مجدد نخواهند بود.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مرگ ۲۲۱ بیمار دیگر کرونا در ایران؛ روحانی: برگزاری مراسم محرم، ضرورت قطعی است

نتیجه یک پژوهش علمی: واکسن کووید تأثیری کوتاه مدت بر عادت ماهیانه زنان دارد

انسان‌ها چگونه بدون واکسن زنده‌ ماندند؟