ارمنستان و آذربایجان پس از سه روز درگیری خونین مرزی از توقف نبردها خبر دادند

ارمنستان و آذربایجان پس از سه روز درگیری خونین مرزی از  توقف نبردها خبر دادند
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دو کشور برغم ۳۰ سال تلاش و اقدام میانجی‌گرانه توسط جامعه بین‌المللی هنوز راه حلی برای پایان دادن به مناقشه قره‌باغ نیافته‌اند؛ این در حالیست که باکو همواره تهدید کرده که کنترل منطقه «ناگورنو قره‌باغ» را به زور در دست خواهد گرفت.

آگهی

خطوط مرزی پر تنش میان ارمنستان و آذربایجان پس از سه روز درگیری خونین در نهایت روی آرامش به خود دید و وزاری دفاع دو کشور روز چهارشنبه اعلام کردند درگیری‌های تازه‌ای میان دو طرف این مناقشه روی نداده است.

درگیری‌های مرزی میان ارمنستان و آذربایجان از روز یکشنبه آغاز و به مدت سه روز تا شامگاه سه شنبه به صورت مستمر ادامه یافت.

بر اساس آخرین گزارش‌ها این درگیری‌ها که به گفته منابع نظامی در دو کشور از روز چهارشنبه متوقف شده طی سه روز گذشته دست کم شانزده کشته برجای گذاشته است.

سخنگوی وزارت وفاع ارمنستان که گفته می‌شود کشورش از جدایی‌طلبان منطقه قره‌باغ حمایت می‌کند تصریح کرد که اوضاع در منطقه مرزی با آذربایجان از شب گذشته تاکنون رو به آرامی گذاشته و وزارت خارجه این کشور این نیز توقف درگیری‌ها از نیمه شب گذشته را مورد تایید قرار داده است. از سوی دیگر وزارت دفاع آذربایجان نیز با انتشار بیانیه‌ای تصریح کرده که «اقدامات نظامی از نیمه شب به بعد متوقف شده است.»

روسیه، بزرگترین قدرت منطقه‌ای به همراه ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا از دو جمهوری سابق شوروی سابق خواستند که فورا دست از درگیری نظامی بکشند.

باکو و ایروان به صورت متقابل یکدیگر را به انجام اقدامات تحریک آمیز و آغاز درگیری‌های اخیر مرزی متهم می‌کنند.

آذربایجان و ارمنستان چندین دهه است که بر سر منطقه جدایی طلب و تحت حمایت ایروان در «ناگورنو قره‌باغ» با یکدیگر اختلاف دارند؛ اختلافی که ابتدای دهه نود میلادی آتش یک جنگ میان دو کشور را شعله‌ور کرد.

با این وجود درگیری‌های تازه مرزی میان دو کشور در نقاطی دور‌تر از منطقه یاد شده واقع در مرز شمالی میان ارمنستان و آذربایجان روی داده است.

دو کشور برغم ۳۰ سال تلاش و اقدام میانجی‌گرانه توسط جامعه بین‌المللی هنوز راه حلی برای پایان دادن به مناقشه قره‌باغ نیافته‌اند؛ این در حالیست که باکو همواره تهدید کرده که کنترل منطقه «ناگورنو قره‌باغ» را به زور در دست خواهد گرفت.

هزینه‌های نظامی آذربایجان، کشوری که از آن به عنوان یک قدرت نفتی یاد‌ می‌شود بسیار بیشتر از کل بودجه کشور ارمنستان است.

ارمنستان در عوض عضو یک پیمان امنیت منطقه‌ای موسوم به «سازمان پیمان امنیت جمعی» است که رهبری آنرا مسکو برعهده دارد. آدربایجان اما در این مناقشه حمایت کشور ترکیه را با خود دارد.

به توییتر یورونیوز بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اتحادیه اروپا آماده مذاکرات لغو روادید با جمهوری آذربایجان است

مناقشه ارمنستان و آذربایجان در زمین فوتبال؛ هافبک ارمنی آرسنال از فینال لیگ اروپا بازماند

جمهوری آذربایجان دو دیپلمات فرانسوی را اخراج کرد