اتحادیه اروپا آماده مذاکرات لغو روادید با جمهوری آذربایجان است

عکس تزئینی است
عکس تزئینی است Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«امروز ما پیام شفافی را به شرکای شرقی خود داده‌ایم و آن این که حتی در شرایط دشوار نیز می‌توانید روی ما حساب کنید.»

آگهی

یک مقام اتحادیه اروپا می‌گوید که این بلوک برای بررسی آزادسازی ویزا با جمهوری آذربایجان آماده است.

الیور وارهلی، کمیسر سیاست هم‌جواری و مذاکرات گسترش اتحادیه اروپا روز سه شنبه این موضوع را در جریان یک نشست خبری پس از کنفرانس اینترنتی وزاری خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا اعلام کرد.

وی با تأکید بر این که ممکن است به زودی گفتگو درباره پیشنهاد سفر بدون روادید میان اتحادیه اروپا و شرکای شرقی از جمله جمهوری آذربایجان آغاز شود، گفت: «من فکر می‌کنم معیارها و شرایط ما به خوبی شناخته شده است. مطمئناً اگر چنین درخواستی داده شود، ما به آن خواهیم پرداخت.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

به گفته وارهلی، مشارکت با کشورهای شرق اروپا «یکی از اولویت‌های اصلی» اتحادیه بوده و همچنان نیز خواهد بود.

جوزپ بورل، نماینده عالی سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا که او نیز به همراه كمیسر وارهلی در کنفرانس مجازی روز سه شنبه شركت كرده بود، گفت: «امروز ما پیام شفافی را به شرکای شرقی خود داده‌ایم و آن این که حتی در شرایط دشوار نیز می‌توانید روی ما حساب کنید. ما در کنار شما هستیم و از شما حمایت می‌کنیم. اما در عین حال باید به طور مشترک به آینده نگاه کرده و در مورد چگونگی شکل‌گیری بهتر این رابطه و اهداف همکاری‌های آینده تأمل کنیم.»

موضوع اصلی کنفرانس ویدئویی دیروز همبستگی در زمان بیماری همه‌گیر کرونا و حمایت بینادین اتحادیه اروپا در برابر تأثیرات شیوع این بیماری از «شراکت شرقی» یا ئی‌ای‌پی (EaP) اعلام شده بود.

شراکت شرقی نام یک برنامه اتحادیه اروپا برای سازماندهی روابطش با کشورهای پساشوروی در شرق اروپا یعنی ارمنستان، جمهوری آذربایجان، بلاروس، گرجستان، مولداوی، و اوکراین است.

به گفته بورل، اتحادیه اروپا با همکاران شرقی خود همگام بوده و آماده است تا هر اقدامی را در جهت بهبود کامل وضعیت دوران پساکرونا انجام دهد. بورل با یادآوری این که «شراکت شرقی» یک برنامه موفق بوده، افزود: «ما می‌خواهیم این موفقیت به نفع همه شهروندان ما ادامه یابد. این برنامه ۱۱ ساله سیاستی موفقیت‌آمیز بوده اما هنوز کارهای زیادی باید برای آن انجام شود.»

شورای اروپا ماه گذشته گفته بود که موفقیت برنامه‌های لغو روادید برای اتحادیه اروپا بسیار مهم است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ارمنستان و آذربایجان پس از سه روز درگیری خونین مرزی از توقف نبردها خبر دادند

مناقشه ترکیه و اتحادیه اروپا؛ تهدید به اعمال تحریم علیه آنکارا جدی‌تر شد

هزینه ۳ میلیارد دلاری آذربایجان برای جلب سیاستمدارهای اروپایی