دختران مشهور تیک توک آخرین قربانیان دستگاه سرکوب در مصر

تتوک
تتوک Copyright AP/Copyright 2020 The Associated Press. All rights reserved.
Copyright AP/Copyright 2020 The Associated Press. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فعالان‌ شبکه‌های اجتماعی در مصر تازهترین گروهی هستند که در کشور مصر تحت فشارهای حکومت امنیتی این کشور قرار گرفته‌اند.

آگهی

زنان جوان مصری تازه‌ترین کسانی هستند که در جامعه مصر تحت تعقیب دولت امنیتی ژنرال سیسی قرار می‌گیرند.

در تازه‌ترین دور اعمال محدودیت در کشور مصر، زنانی که در شبکه‌های اجتماعی تیک تاک فعال هستند به آنچه دولت مصر «گسترش بی‌اخلاقی» توصیف می‌کند، متهم شده‌اند.

حنین حسام دختر جوان دانشجو در ماه آوریل یک کلیپ ۳ دقیقه‌ای از خود منتشر کرد و از دختران مثل خودش دعوت کرد تا با همکاری با او درآمد کسب کنند. این دختر جوان که بیش از ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار دنبال‌کننده دارد در پیام ویدیویی خود خطاب به دختران جوان می‌گوید: «شما در همکاری با من می‌توانید با افراد جدید آشنا شوید و موقعیت‌های شغلی و درآمدهای مناسبی کسب نمایید.»

او همچنین با تاکید بر اینکه کسانی که با او همکاری می‌کنند بسته به تعداد کلیک‌هایی که می‌آورند می‌توانند هزاران دلار درآمد کسب کنند می‌گوید: «برای من تنها چیز مهم شهرت است.»

بعد از پخش شدن زیاد این ویدیو در شبکه‌های اجتماعی مصری، برخی از شهروندان مصری پلیس مصر، این دختر دانشجو را به اتهام دامن زدن به روسپیگری بازداشت کرد. دادگاه البته با دریافت وثیقه دستور آزادی او را صادر کرد.

اما این تنها مورد بازداشت دختران مصری نبود. در ماه مه یک دختر جوان دیگر که در شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار است و در تیک تاک بیش از ۲ میلیون دنبال‌کننده دارد، دستگیر شد. موده الادهم به «حمله به ارزش‌های خانوادگی جامعه مصر» متهم شد. مشابه اتهامی که حنین حسام با آن رو به رو شده بود.

دادستان کل مصر گفت می‌گوید این دو زن با پست‌های تحریک آمیز خود، ارزش‌های اخلاقی جامعه را زیر سوال برده‌اند.

از زمان روی کار آمدن رئیس جمهور عبدالفتاح السیسی در سال ۲۰۱۴ صدها نفر از روزنامه‌نگاران، فعالان حقوق بشر، روشنفکران و حقوق‌دانان در این کشور دستگیر شده‌اند. همچنین وب‌سایت‌های زیادی به نام امنیت ملی و اقدام علیه منافع ملی این کشور مسدود شده‌اند.

مشت آهنین

این دو زن همچنین مورد هجوم طوفانی از حملات جنسی و نفرت‌انگیز آنلاین قرار گرفته‌اند. یکی از کاربران مصری پای پست انتشار خبر بازداشت این دختران جوان نوشته است: «این عالی است. آنها باید بازداشت می‌شدند. دستگاه قضائی مصر باید از اخلاق و جامعه با مشت آهنین حفاظت کند.»

اما سیاست مشت آهنین تنها به شبکه‌های اجتماعی محدود نمانده است. منه عبد العزيز دختر ۱۷ ساله پر طرفدار در شبکه تیک تاک ویدیویی از خود منتشر کرد که در آن صورتش کبود و زخمی بود. او در این ویدیو می‌گوید توسط گروهی از جوانان مورد تجاوز و تعرض جنسی قرار گرفته است.

مقامات پلیس در واکنشی سریع هم ۶ مهاجم و البته هم خود این دختر جوان را دستگیر کردند.

دادستان کل مصر هم در بیانیه‌ای اعلام کرد این دختر ۱۷ ساله، مرتکب جرایمی شده و خود او به برخی از آنها اعتراف کرده است. دادستان مصر می‌گوید منه عبدالعزیز سزاوار مجازات است.

این در حالی است که فعالان حقوق مدنی خواهان آزادی دختر نوجوان که عملا قربانی تعرض جنسی است، هستند.

دادستان مصر روز سه‌شنبه اعلام کرد او به یک مرکز توانبخشی برای زنان قربانی سواستفاده‌های جنسی و خشونت علیه زنان منتقل شده است.

انقلاب تکنولوژیک

طارق العوضی، وکیل و فعال حقوق بشر مصری می‌گوید: «دستگیری‌های اخیر در مصر نشان می‌دهد ما در چه جامعه‌ای زندگی می‌کنیم. واقعیت این است که ما در یک جامعه عمیقا محافظه‌کار و مذهبی مواجه هستیم که در حال مبارزه با پیشرفت سریع فن‌آوری و ارتباطات مدرن است.»

نفوذ اینترنت در مصر به بیش از ۴۰ درصد جمعیت جوان کشور رسیده است. کشوری که بیش از ۱۰۰ میلیون نفر جمعیت دارد و ارتباطات آنلاین در یک دهه اخیر و در طول اعتراضات مختلف به ویژه تحولات موسوم به بهار عربی، نقشی انکارناپذیر ایفا کرده است.

این وکیل مصری می‌افزاید: «یک انقلاب تکنولوژیکی در حال رخ دادن است و قانون‌گذاران باید یک محیط دائما در حال تغییر را در نظر بگیرند. ما هرچند باید در نظر داشته باشیم که در فضای مجازی هم جرایمی وجود دارند و افراد باید مجازات شوند، اما بسیاری از این موارد در حوزه مسائل مربوط به آزادی‌های شخصی تعریف می‌شوند.»

انشاد عزالدین جامعه شناس دانشگاه حلوان می‌گوید: «باید بپذیریم که نسل جوان کنونی که به همه چیز دسترسی دارند در برخی مواقع سنت‌ها و آیین موجود در جامعه مصر را زیر پا می‌گذارند و در نتیجه چالش‌های میان جامعه محافظه‌کار و طبقه جوان بر سر همین موارد گسترش می‌یابد.»

آگهی

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا تیک‌تاک و دیگر شبکه‌های اجتماعی چین را فیلتر می‌کند

فرودگاه‌های مصر از اول ژوئيه بازگشایی می‌شوند

نگارش در پشت میله‌های زندان؛ کتاب خاطرات الکسی ناوالنی به زودی منتشر خواهد شد