از سرگیری اعتراضات در تونس؛ آیا بهار عربی دیگری در راه است؟

demonstrations against rising prices and tax increases, in Tunis
demonstrations against rising prices and tax increases, in Tunis Copyright REUTERS/Zoubeir Souissi
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اگرچه این کشور به عنوان زادگاه بهار عربی توانست از خشونتی که دیگر ملتها را در بر گرفت فاصله بگیرد اما انجام اصلاحات مالی، دور جدیدی از درگیری و تنش‌های اجتماعی را در این کشور بوجود آورده است.

آگهی

در جریان اعتراضاتی که روز دوشنبه در غرب تونس علیه اقدامات ریاضتی دولت این کشور برگزار شد، مردی ۵۵ ساله کشته و ۵ نفر نیز زخمی شدند.

این اعتراضات در شهر «طبربه» در ۴۰ کیلومتری غرب شهر تونس، پایتخت این کشور روی داد.

بنا بر اعلام وزیر کشور تونس، قربانی ۵۵ ساله دچار تنگی نفس مزمن بوده و درنهایت نیز پس از انتقال به بیمارستان جان باخته است؛ او تاکید کرد که هیچ نشانه‌ای از اعمال خشونت و یا تجاوز در بدن قربانی دیده نشده است.

این در حالی است که اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از آن است که این مرد پس از آنکه توسط یکی از نیروهای امنیتی مورد ضرب و شتم قرار گرفته، کشته شده است. وزیر کشور این ادعا را رد کرده و می‌گوید گاز اشک‌آور منجر به تشدید بیماری و درنهایت مرگ او شده است.

روز دوشنبه در دیگر شهرهای تونس نیز اعتراضاتی ضد دولتی برگزار شد. از عمده دلایل خشم مردم می‌توان به تصمیم دولت برای افزایش مالیاتها و همچنین افزایش قیمت سوخت در سال ۲۰۱۸ میلادی اشاره کرد.

در شهر «سیدی بوزید» در مرکز تونس نیز معترضات روز سه‌شنبه و برای دومین روز متوالی همچنان در خیابانها بودند و خواستار تجدید نظر دولت در موضوع افزایش قیمتها شدند. بنا بر اعلام رسانه‌های داخلی این کشور، تجمعات بیشتری نیز برای روزهای پیش‌رو برنامه‌ریزی شده است.

انقلاب یاس و آغاز بهارعربی

شش سال از سرنگونی دولت زین العابدین بن علی، رئیس جمهوری پیشین تونس در سال ۲۰۱۱ میلادی و در پی وقوع «انقلاب یاس» در این کشور می‌گذرد.
اگرچه این کشور به عنوان زادگاه بهار عربی توانست از خشونت و هرج و مرجی که دیگر ملتهای متاثر از این موج را در بر گرفت فاصله بگیرد، اما اصرار مقامات دولتی به انجام اصلاحات مالی آنهم در شرایطی که مردم با مشکلات اقتصادی و اجتماعی متعددی دست به گریبانند، دور جدیدی از درگیری و تنش‌های اجتماعی را در این کشور آغاز کرده است.

بیشتر بخوانید: نارضایتی عمومی در تونس؛ یکسال پس از انقلاب

بیشتر بخوانید: تونس، دو سال پس از بهار عربی

بیشتر بخوانید: ادامه اعتراضات به اوضاع اقتصادی در تونس

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سردرگمی در تونس برای پذیرش بازگشت مظنونان فعالیت جهادی در سوریه

کارگردان تونسی که فیلمش با پیش‌زمینه بهار عربی در جشنواره کن به نمایش درآمد

فریاد هزاران تونسی علیه رئیس جمهور؛ «ملت چیزی را می‌خواهد که شما نمی‌خواهید»