آمریکا تیک‌تاک و دیگر شبکه‌های اجتماعی چین را فیلتر می‌کند

آمریکا تیک‌تاک و دیگر شبکه‌های اجتماعی چین را فیلتر می‌کند
Copyright یورونیوز فارسی
Copyright یورونیوز فارسی
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اپلیکیشن تیک‌تاک که در خود چین برای همگان در دسترس نیست، به دنبال فاصله گرفتن از ریشه‌های چینی خود برای جذب مخاطبان جهانی است.

آگهی

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا اعلام کرد کشورش مشغول بررسی ممنوعیت رسانه‌های اجتماعی چینی از جمله تیک‌تاک است.

پمپئو روز دوشنبه با اعلام این مطلب در جریان یک گفتگوی تلویزیونی با شبکه فاکس‌نیوز گفت كه شبکه تیک‌تاک اطلاعات کاربران را در اختیار دولت چین قرار می‌دهد، اتهامی كه پکن تا کنون آن را رد کرده است. وی در این گفتگو تأکید کرد: «قصد ندارم زودتر از رئیس جمهوری (دونالد ترامپ) اعلام کنم، اما این موضوعی است که در حال بررسی آن هستیم.»

اپلیکیشن یورونیوز را از پل استور دانلود کنید

نمایندگان کنگره آمریكا تا کنون در مورد بهره‌گیری تیک‌تاک از داده‌های كاربران نگرانی‌های را در پیوند با امنیت ملی مطرح كرده‌اند. به گفته آنها شركت‌های چینی بر اساس قوانین کشورشان ملزم به «پشتیبانی و همکاری در كارهای اطلاعاتی تحت نظارت حزب كمونیست چین» هستند و بنابراین تیک‌تاک هم مجبور به همکاری با دولت پکن است.

تیک تاک یک اپلیکیشن برای همرسان کردن ویدیوهای بسیار کوتاه از ۳ تا ۶۰ ثانیه‌ای است که در تملک «بایت ‌دانس»، شرکت فناوری اینترنتی مستقر در پایتخت چین است.

مایک پمپئو روز دوشنبه عجالتا به آمریکایی‌ها توصیه کرد که در استفاده از شبکه تیک تاک محتاط باشند. وی در پاسخ به این پرسش که آیا مردم اجازه دارند اپلیکیشن تیک‌تاک را بارگیری کنند، به طعنه گفت: «بله، اگر می‌خواهید اطلاعات شخصی خودتان را در اختیار حزب کمونیست چین قرار دهید، این کار را بکنید».

تیک‌تاک تا کنون اتهام آمریکا را رد کرده است. خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه به نقل از مسئولان این شبکه چینی نوشت که آنها هرگز داده‌های كاربران را به دولت چین نداده‌‌اند. این مسئولان به رویترز گفته‌اند: «ما از تلاش برای بهبود بخشیدن و ایمن ساختن فضا برای استفاده کاربران، اولویت بالاتری نداریم. ما هیچ وقت داده‌های کاربر را به دولت چین ارائه نکرده‌ایم و در صورت درخواست آنها هم این کار را نمی‌کنیم.»

اپلیکیشن تیک‌تاک که در خود چین برای همگان در دسترس نیست، به دنبال فاصله گرفتن از ریشه‌های چینی خود برای جذب مخاطبان جهانی است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

اظهارات پمپئو در بحبوحه تنش‌های فزاینده میان ایالات متحده و چین در خصوص برخورد با کرونا، اقدامات چین در هنگ کنگ و نیز ادامه جنگ تجاری تقریباً دو ساله میان دو کشور انجام گرفت.

اخیرا هند نیز به دنبال درگیری‌های مرزی خود با چین، تیک‌تاک را به همراه ۵۸ اپلیکیشن دیگر چینی فیلتر کرده بود. روز دوشنبه اعلام شد که تیک‌تاک پس از تصویب قانون جدید امنیتی چین برای هنگ کنگ، از بازار هنگ کنگ خارج خواهد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دختران مشهور تیک توک آخرین قربانیان دستگاه سرکوب در مصر

محاکمه ترامپ بخاطر پرداخت حق‌السکوت به یک پورن‌استار وارد چهارمین روز شد

مدیر اف بی آی: هکرهای چینی منتظر فرصت هستند تا به آمریکا حمله‌ای ویرانگر بکنند