برلین: تایید رسمی واشنگتن برای خروج نظامیان آمریکایی را دریافت نکرده‌ایم

سربازان آمریکایی در آلمان
سربازان آمریکایی در آلمان Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک مقام بلند پایه در دولت آمریکا روز جمعه اعلام کرد که ترامپ فرمان خروج ۹ هزار و پانصد سرباز کشورش از خاک آلمان را صادر کرده است.

آگهی

برلین می‌‌گوید که هیچ تاییدی از سوی واشنگتن در خصوص طرح خروج نظامیان آمریکایی را از آلمان را دریافت نکرده است.

دولت آلمان روز دوشنبه با تصریح بر این نکته که هیچگونه تایید رسمی از سوی واشنگتن در خصوص تصمیم دونالد ترامپ برای خارج کردن هزاران نظامی آمریکایی از آلمان دریافت نکرده، به طور ضمنی خواستار باقی ماندن این نیروها شد.

آلمان به عنوان متحد اروپایی واشنگتن و عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو معتقد است که حضور نیروهای آمریکایی در خاک کشورش منافع کلیه اعضای ناتو و نیز خود ایالات متحده را تامین می‌کند.

یک مقام بلند پایه در دولت آمریکا روز جمعه اعلام کرد که ترامپ فرمان خروج ۹ هزار و پانصد سرباز کشورش از خاک آلمان را صادر کرده است.

گفته می‌شود که در صورت اجرایی شدن این فرمان شمار نیروهای آمریکایی مسقر در خاک آلمان به ۲۵ هزار نفر کاهش خواهد یافت.

آنه‌گرت کرامپ،‌ رهبر حزب دموکرات مسیحی و وزیر دفاع آلمان هنگامی که روز دوشنبه در جریان یک کنفرانس خبری با سوال یکی از خبرنگاران در خصوص خروج نظامیان آمریکایی مواجه شد اعلام کرد که قصد ندارد در باره موضوعی که هنوز هیچ تایید رسمی در باره آن وجود ندارد، گمانه زنی کند.

وزیر دفاع آلمان در ادامه بر این «واقعیت» تاکید کرده که حضور نظامیان آمریکایی سبب تقویت امنیت در کشورهای عضو ناتو می‌شود واین به نفع ایالات متحده نیز خواهد بود.

این سخنان در حالی ایراد می‌شود که سخنگوی وزارت خارجه آلمان نیز همکاری نزدیک به ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک در چارچوب ناتو را برای امنیت کشورش بسیار مهم ارزیابی کرده است.

از سوی دیگر هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان روز یکشنبه در گفتگو با روزنامه «بیلد» ضمن تاکید بر اهمیت همکاری کشورش با ایالات متحده این همکاری را برای هر دو کشور مفید قلمداد کرده بود.

برخی تحلیل‌گران و مسئولان آلمانی تصمیم واشنگتن برای خروج نظامیان آمریکایی از کشورشان را نوعی اقدامی تنبیهی با انگیزه سیاسی عنوان کرده‌اند.

سخنگوی سیاست خارجی جناح ائتلاف در پارلمان آلمان از هزینه‌های دفاعی آلمان و احداث خط لوله گاری نورد استریم ۲ به عنوان بهانه‌هایی یاد کرده که واشنگتن بر اساس آنها تصمیم به خروج نیروهای نظامی خود گرفته است.

واشنگتن جدا از اختلاف اساسی با دولتمردان آلمان برای افزایش بودجه نظامی از وابستگی گازی این کشور به روسیه بسیار انتقاد کرده بود.

این اختلافات عمده سبب شده تا روابط دو کشور آلمان و ایالات متحده طی سالهای گذشته به شکل چشمگیری کاهش پیدا کند.

در حالی که کاخ سفید هنوز به صورت رسمی خبر از خروج بخشی از نیروهای نظامی آمریکا از آلمان نداده برخی نشریات آمریکایی با انتشار گزارش‌هایی در این خصوص حتی مقصد بعدی این نیروها را نیز مشخص کرده‌‌اند.

وال استریت ژورنال در گزارشی با استناد به اظهارات برخی مسئولان ارشد کاخ سفید یادآور شده که تعدادی از نیروهای نظامی آمریکا پس از خروج از خاک آلمان در لهستان مستقر خواهند شد و برخی دیگر به کشورهایی دیگر فرستاده می‌شوند و یا به ایالات متحده باز می‌گردند.

این در حالیست که نخست وزیر لهستان نیز پیش‌تر ابراز امیدواری کرده بود که دست‌کم بخشی از نیروهای آمریکایی پس از خروج از آلمان در خاک کشورش مستقر شوند.

ایالات متحده آمریکا چندی است با هم‌پیمانان سنتی خود در ناتو، از جمله فرانسه و آلمان در باره مسائل امنیتی به خصوص بر افزایش بودجه نظامی اختلاف پیدا کرده است. دونالد ترامپ بارها خواستار افزایش بودجه نظامی اعضای ناتو تا میزان ۲ درصد تولید ناخالص داخلی هر یک از این کشورها شده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترامپ پس از «نه شنیدن» از مرکل، نشست گروه ۷ را به تعویق انداخت

رهبران ناتو در پایان نشست لندن خواهان تشکیل یک جبهه متحدتر شدند

تصاویری از پدیکور فیل‌های باغ‌وحش کلن در آلمان