قربانیان خشونت خانگی چگونه می‌توانند مخفیانه و با علامت دست وضعیت خود را گزارش کنند؟

علامت دست برای گزارش خشونت خانگی
علامت دست برای گزارش خشونت خانگی Copyright Courtesy of Women's Funding Network
Copyright Courtesy of Women's Funding Network
نگارش از مریم طوسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

قربانیان در صورت تماس ویدئویی با دوستان، آشنایان و یا حتی افراد غریبه‌ای که در شبکه‌های اجتماعی با آنها در تماس هستند می‌توانند از این علامت مخفی استفاده کنند.

آگهی

قرنطینه در زمان شیوع ویروس کرونا اگرچه به کنترل همه‌گیری این بیماری کمک کرد اما منزوی شدن انسان‌ها در چهاردیواری خانه برای بسیاری خطرآفرین بود.

یکی از گروه‌هایی که از قرنطینه آسیب بیشتری می بینند تا از ویروس کرونا، قربانیان خشونت خانگی هستند. میلیون‌ها زن و مرد در سراسر جهان در این دوران با شرکای زندگی آزارگر خود در خانه محبوس شدند و همین موضوع به بالا رفتن موارد گزارش‌ شده آزار و اذیت و خشونت خانگی در کشورهای مختلف انجامید.

در این مدت در بسیاری از کشورها به قربانیان راه‌هایی برای گزارش خشونت خانگی بدون اطلاع یافتن آزارگران پیشنهاد شد. در فرانسه از قربانیان خشونت خواسته شد تا به مسئولان داروخانه با گفتن رمزواژه‌ای علامت بدهند تا آنها با تماس با پلیس، این مورد را گزارش کنند. زیرا رفتن به داروخانه در این مدت محتمل‌تر و آگاه کردن مسئولان و کارکنان آن از این علامت مخفی ساده‌تر بود.

با اطلاع‌رسانی درباره این راهکرد، یک زن در شهر نانسی به نزدیک‌ترین داروخانه محل مراجعه کرد و با گفتن رمزواژه «ماسک ۱۹» به متصدی داروخانه فهماند که توسط همسرش مورد ازار و خشونت قرار می‌گیرد. متصدی داروخانه که با این رمز آشنا بود، موضوع را به پلیس خبر داد و مأموران پس از دقایقی، با مراجعه به منزل آن زن، همسرش را بازداشت کردند.

اما اگر شخصی که مورد آزار قرار گرفته نمی‌تواند از خانه بیرون بیاید چه راهی دارد؟

اعلام بدون کلام خشونت خانگی از طریق پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی

اخیرا ویدئویی در جهت پیشنهاد برای گزارش موارد خشونت خانگی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که در آن دو زن در حال گفت‌وگوی اینترنتی درباره پخت نان موزی هستند. یکی از آنها در حالی که درباره دستور پخت نان سوال می‌پرسد ناگهان دست خود را جلوی دوربین آورده و علامتی را نشان می‌دهد. فرد دوم با دیدن این علامت به وضوح شوکه می‌شود و مشخص است که متوجه علامت قربانی خشونت خانگی شده است. در پایان این ویدئو راه اطلاع‌رسانی مخفی به قربانیان خشونت خانگی پیشنهاد می‌شود.

این روش علامت دادن با دست و بدون استفاده از کلمات که در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها قابل استفاده است را موسسه حمایت از زنان با نام The Women's Funding Network برای گزارش خشونت خانگی از سوی قربانیان پیشنهاد کرده است.

قربانیان در صورت تماس ویدئویی با دوستان، آشنایان و یا حتی افراد غریبه‌ای که در شبکه‌های اجتماعی با آنها در تماس هستند می‌توانند از این علامت مخفی استفاده کنند.

در این علامت ابتدا باید دست را در جایی که توسط آزارگر دیده نمی‌شود جلوی دوربین نگه داشت به صورتی که کف دست رو به دوربین باشد و انگشت شصت جمع شده باشد و در مرحله بعد تمام انگشتان را به صورت مشت جمع کرد.
-

در این اعلام بدون کلام ابتدا باید دست را در جایی که توسط آزارگر دیده نمی‌شود جلوی دوربین نگه داشت به صورتی که کف دست رو به دوربین باشد و انگشت شصت جمع شده باشد و در مرحله بعد تمام انگشتان را به صورت مشت جمع کرد.

شخصی که این علامت را می‌بیند باید چه کار کند؟

بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌گویند که پس از گزارش خشونت خانگی و با رسیدن پلیس، قربانیان آنها را مواخذه کرده و می‌گویند که در زندگی‌شان دخالت نکنند و به همین خاطر ترجیح می‌دهند که حتی با مشاهده آزار و اذیت خانگی با مراجع قانونی تماس نگیرند. به عقیده کارشناسان، قربانیان این نوع خشونت‌ها به قدر آسیب پذیر و دچار ترس هستند که نمی‌توانند در لحظ واکنش مناسب نشان دهند. گزارش این آزارها توسط اطرافیان و آشنایان می‌تواند از وقوع اتفاقات منجر به آسیب شدید جسمانی یا حتی مرگ جلوگیری کند.

اما در مواردی که خود این افراد با رساندن علامت درخواست می‌کنند جای هیچ شک و شبهه‌ای باقی نمی‌ماند. آندرئا گانراج، بنیاد زنان کانادا می‌گوید وقتی این علامت دست را از سوی دوست، آشنا یا همراهی در شبکه‌های اجتماعی مشاهده کردید، قبل از تماس با پلیس با کم خطرترین راه ممکن با خود او تماس برقرار کنید. این تماس می تواند از طریق اس‌ام‌اس یا پیام‌رسان‌ها باشد.

وی توصیه می‌کند که با دریافت این علامت به قربانی اطمینان قلبی دهید و از او بپرسید که چه کاری برایش می‌توانید انجام دهید؛ از او بپرسید آیا می‌خواهد با پلیس تماس بگیرید یا تمایل دارد که به مراکز اورژانس اجتماعی و پناهگاه قربانیان خشونت خانگی اطلاع دهید؟

تماس برای گزارش خشونت خانگی در ایران

اگر شما چنین علامتی را از سوی یک قربانی خشونت خانگی در ایران دریافت کردید و یا خودتان به نحوی از آن مطلع شدید می‌توانید با اورژانس اجتماعی ۱۲۳ تماس بگیرید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعلام دلیل فوت پیرزن زاغه‌نشین کرمانشاهی؛ نقش ضرب و جرح و اسپری فلفل رد شد

نگاهی به برخی تلاش‌های زنان در سراسر جهان برای احقاق حقوق خود و شکستن کلیشه‌ها

قتل ناموسی دختر پاکستانی توسط والدین در ایتالیا؛ دادگاه پدر و مادر را به حبس ابد محکوم کرد