بزرگترین بحران انسانی جهان در یمن؛ سازمان ملل درباره وضعیت کودکان هشدار داد

هشدار سازمان ملل نسبت به وضعیت کودکان یمنی
هشدار سازمان ملل نسبت به وضعیت کودکان یمنی Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه ۲۶ مه (شش خرداد) اعلام کرد که در یمن همزمان با شیوع ویروس کرونا شمار کودکان کار و موارد ازدواج کودکان افزایش یافته است و خانواده‌های زیادی برای امرار معاش به گدایی روی آورده‌اند.

آگهی

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه ۲۶ مه (شش خرداد) اعلام کرد که در یمن همزمان با شیوع ویروس کرونا شمار کودکان کار و موارد ازدواج کودکان افزایش یافته است و خانواده‌های زیادی برای امرار معاش به گدایی روی آورده‌اند.

این نهاد بین‌المللی تاکید کرد فعالیت‌هایش در یمن در آستانه توقف قرار دارد.

طبق اعلام نهادهای بین‌المللی، ۸۰ درصد جمعیت یمن که از سوءتغذیه رنج می‌برند نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند. این بحران حتی پیش از شیوع ویروس کرونا به‌عنوان بزرگترین بحران انسانی در جهان توصیف می‌شد.

سازمان ملل متحده هفته پیش اعلام کرد که نظام مراقب‌های بهداشتی در یمن از بین رفته است و با توجه به شیوع ویروس جدید کرونا در سراسر این کشور خواستار تامین فوری بودجه شد.

ما شاهد هستیم که تعداد زیادی از خانواده‌ها برای زنده ماندن به روش‌های مقابله‌ای مضر مانند گدایی، کار کودکان یا ازدواج فرزندانشان متوسل می‌شوند.
چارلی یاکسلی
سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل

چارلی یاکسلی، سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل گفت: «ما به نقطه‌‌ای رسیده‌ایم که اگر خیلی زود بودجه بیشتری دریافت نکنیم مجبور به توقف برنامه‌هایمان در یمن می‌شویم.»

وی درباره وضعیت فعلی یمن گفت: «ما شاهد هستیم که تعداد زیادی از خانواده‌ها برای زنده ماندن به روش‌های مقابله‌ای مضر مانند گدایی، کار کودکان یا ازدواج فرزندانشان متوسل می‌شوند.»

وی با اشاره به برنامه کمک نقدی سازمان ملل به آوارگان یمنی تاکید کرد که این کمک‌ها شامل حال حدود یک میلیون نفر از آوارگان داخلی یمن می‌شود که با آن می‌توانند غذا، دارو و سرپناهی برای خود فراهم کنند.

جنگ داخلی در یمن در سال ۲۰۱۴ میلادی با شورش حوثی‌های تحت حمایت ایران و بدست گرفتن قدرت در صنعا، پایتخت شروع شد. عربستان سعودی و متحدانش از بهار سال ۲۰۱۵ برای حمایت از دولت عبد ربه منصور هادی و شکست شورشیان حوثی وارد میدان جنگ یمن شدند. بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان ملل متحد ده‌ها هزار غیرنظامی در جریان جنگ داخلی یمن کشته شده اند و میلیون‌ها نفر از جمله کودکان در خطر مرگ بر اثر گرسنگی و بیماری قرار دارند.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل روز سه‌شنبه اعلام کرد تاکنون تنها ۱۵ درصد از بودجه ۳.۳۸ میلیارد دلاری سال ۲۰۲۰ برای کمک‌های بشردوستانه به یمن را دریافت کرده است.

سخنگوی برنامه جهانی غذا نیز گفته است که اوضاع بشردوستانه در یمن می‌تواند از کنترل خارج شود چراکه کووید-۱۹ جمعیتی را که در سال‌های قبل تضعیف شده‌اند، به‌طور جدی تهدید می‌کند. وی پیش بینی کرد که این بیماری همه‌گیر شمار بیشتری از کودکان یمنی را به سمت سوءتغذیه حاد سوق دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ویرانی خانه‌های تاریخی صنعا زیر باران‌های سیل آسا و بمباران‌های هوایی

بحران در فقیرترین کشور جهان عرب عمیق‌تر می‌شود

کودکان یمنی از قحطی جان می سپارند