اشرف غنی وعده سرعت‌بخشی به آزادی زندانیان طالبان را داد

زندانیان طالبان، افغانستان
زندانیان طالبان، افغانستان Copyright Rahmat Gul/Copyright 2018 The Associated Press. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

محمد اشرف غنی ضمن درخواست از طالبان برای آزادسازی مابقی نیروهای امنیتی که در اسارات این گروه هستند، تاکید کرد: «اکنون زمان آغاز گفتگو است و ما برای توقف کشتار و پایان خشونت‌‌ها کاملا آماده مذاکرات مستقیم با طالبان هستیم.»

آگهی

دولت افغانستان که به تازگی با پیشنهاد آتش‌بسی سه روزه به مناسبت عید فطر از سوی طالبان روبرو شده،‌ می‌گوید که سعی دارد به روند آزادسازی زندانیان این گروه اسلامگرا سرعت ببخشد.

محمد اشرف غنی،‌ رئیس جمهوری افغانستان که روز یکشنبه به مناسبت پایان ماه رمضان و آغاز جشن‌های عید فطر سخن می‌گفت ضمن استقبال از پیشنهاد آتش بس طالبان اعلام کرد که به روند آزادی اسرای این گروه تسریع خواهد بخشید.

رئیس جمهوری افغانستان در این سخنان تاکید کرد که به نیروهای امنیتی دستور داده تا آتش‌بس را رعایت کنند.

وی یادآور شد که به عنوان رئیس «دولتی مسئول» گامی دیگر برای تحقق صلح برمی‌دارد و اعلام می‌کند که به روند آزادی اسرای طالبان سرعت می‌بخشد.

از سوی دیگر زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان نیز با انتشار یک پیام توییتری از اعلام آتش‌بس سه روز به مناسبت عید فطراستقبال کرده و آن را به عنوان یک فرصت مهم برای پیشبرد صلح قلمداد کرده ‌است.

روند مبادله اسرا میان دولت مرکزی در افغانستان و گروه طالبان که بر سر سهم‌خواهی از قدرت با کابل در جنگ است از یک ماه پیش به دنبال افزایش خشونت‌ها و حملات شبه نظامیان اسلامگرا به مواضع نیروهای دولتی در چندین ولایت این کشور از جمله لغمان، ننگرهار و کابل متوقف شده بود.

طالبان پس از امضای توافقنامه صلح با آمریکا متعد شده بودند در ازای خروج نیروهای خارجی از افغانستان از اعمال خشونت در این کشور دست بکشند و برای پیشبرد صلح با کابل وارد مذاکره شوند.

این فرایند اما با بهانه‌جویی‌های گروه طالبان و طرح این ادعا که دولت مرکزی به تعهدات خود از جمله آزادی کامل و غیر گزینشی اسرا عمل نکرده به چالش کشیده شد.

به موجب توافق صلح طالبان با آمریکا عملیات مبادله ۵ هزار زندانی این گروه شورشی در قبال هزار اسیر نیروهای دولتی قرار بود تا دهم مارس گذشته به پایان برسد اما با توجه به دلایل عنوان شده با موانع اساسی روبرو شد.

Rahmat Gul/Copyright 2019 The Associated Press. All rights reserved.
توافق صلح طالبان با آمریکاRahmat Gul/Copyright 2019 The Associated Press. All rights reserved.

کابل تاکنون یک هزار زندانی طالبان را آزاد کرده،‌ در حالی که شورشیان اسلام‌گرا تنها اقدام به آزادی سیصد نیروی دولتی در بند کرده‌اند.

محمد اشرف غنی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن درخواست از طالبان برای آزادسازی مابقی نیروهای امنیتی که در اسارات این گروه هستند، تاکید کرد: «اکنون زمان آغاز گفتگو است و ما برای توقف کشتار و پایان خشونت‌‌ها کاملا آماده مذاکرات مستقیم با طالبان هستیم.»

گفتنی است که نیروهای طالبان پس از توافق با آمریکا بیش از سه هزار با به مواضع نیروهای دولتی در ولایت‌های مختلف افغانستان حمله کرده که این حملات دست کم ۴۰۰ کشته برجای گذاشته است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سفر زلمی خلیل‌زاد به قطر، هند و پاکستان برای نجات توافق صلح افغانستان

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد

غارت میراث فرهنگی افغانستان؛ گنجینه‌های باستانی در ۱۶۲ مکان با بولدوزر تخریب شد