وضعیت بحرانی کرونا در خوزستان و بازگشایی مساجد در شب‌های قدر

وضعیت بحرانی کرونا در خوزستان و بازگشایی مساجد در شب‌های قدر
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آخرین آمار و اطلاعاتی که وزارت بهداشت ایران روز سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ از وضعیت پیشرفت بیماری کووید ۱۹ در اختیار خبرنگاران گذاشت، از ثبت ۴۸ مورد مرگ تازه حکایت دارد که نسبت به روز گذشته افزایش ۳ موردی را نشان می‌دهد.

آگهی

برغم ابراز امیدواری مقامات ایران نسبت به روند رو به نزول موارد مرگ و ابتلای ناشی از شیوع بیماری همه‌گیر کووید ۱۹، آمارهای ارائه شده طی دو روز گذشته از افزایش محسوس شمار قربانیان ویروس کرونا در کشور حکایت دارد.

آخرین آمار و اطلاعاتی که وزارت بهداشت ایران روز سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ از وضعیت پیشرفت بیماری کووید ۱۹ در اختیار خبرنگاران قرار داد حکایت از ثبت ۴۸ مورد مرگ تازه دارد که نسبت به روز گذشته افزایش ۳ موردی را نشان می‌دهد.

با احتساب موارد مرگ تازه ثبت شده، شمار کلی قربانیان ویروس کرونا در ایران طبق آمار وزارت بهداشت به ۶ هزار و ۷۳۳ نفر افزایش می‌یابد.

بر این اساس ۱۴۸۱ مورد جدید ابتلا به بیماری کووید ۱۹ نیز طی بیست و چهار ساعت گذشته در ایران شناسایی شده که در مجموع شمار متبلایان به ویروس در کشور به موجب آمار جید به ۱۱۰ هزار و ۷۶۷ نفر افزایش می‌یابد.

کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران ضمن ارائه آمار یاد شده افزود: «خوشبختانه تا کنون ۸۸ هزار و ۳۵۷ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند. همچنین ۲۷۱۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.»

سخنگوی وزارت بهداشت در این خصوص مدعی شد که ایران در فهرست پنج کشور دارای بیشترین بهبود یافتگان بیماری کووید ۱۹ قرار گرفته است.

Ebrahim Noroozi/Copyright 2020 The Associated Press. All rights reserved.
افراد داوطلب که در ضدعفونی معابر در قائم‌شهر مشارکت می‌کنندEbrahim Noroozi/Copyright 2020 The Associated Press. All rights reserved.

بحران در خوزستان و تعطیلی در برخی استان‌ها

آقای جهانپور در عین حال تاکید کرد که وضعیت استان خوزستان از حیث افزایش موارد ابتلا به ویروس بسیار نگران کننده است.

تازه‌ترین اطلاعات از وضعیت ویروس کرونا در ایران در حالی منتشر می‌شود که نگرانی‌ها نسبت به موج جدید ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در برخی استان‌های جنوبی افزایش یافته است.

استاندار خوزستان طی سخنانی ضمن ابراز بی اطلاعی از شمار کل موارد ابتلا و مرگ و میرهای ناشی از ویروس کرونا در استان تحت مدیریت خود یادآور شده است که تعداد موارد بستری حدود شصت درصد افزایش نشان می دهد.

مسئولان محلی همچنین ار تعطیل شدن ادارات و اصناف در برخی از شهرستان های استان خوزستان خبر داده‌‌‌اند.

همزمان خبر می‌رسد که شهر آبادان در قرنطینه کامل قرار گرفته و مسئولان محلی در اندیمشک نیز روز سه شنبه شهر را به طور کامل تعطیل کرده‌‌‌اند.

بازگشایی مساجد

وزارت بهداشت ایران همانطور که انتظار می‌رفت با توجه به خواست ضمنی علی خامنه‌ای،‌ رهبر ایران پروتکل ویژه ای را برای بازگشایی مساجد در شب‌های احیا اعلام کرد.

بر این اساس قرار است مساجد در طول شب‌های احیا به مدت دو ساعت به روی مردم باز شود. وزارت بهداشت درعین حال با اعلام اینکه شیوع بیماری در کشور به پایان نرسیده، خواستار رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شب‌های قدر شد.

نگرانی کارشناسان از موج دوم انتشار ویروس که پیش از این بواسطه رفع محدودیت‌های سختگیرانه دولت و فعالیت مجدد کسب و کارها پس از بیست و سوم اردیبهشت به صورت جدی مطرح شده بود اینک بواسطه بازگشایی مساجد و رایزنی‌ها برای از سرگیری مجدد فعالیت مراکز زیارتی تشدید شده است.

Copyright 2020 The Associated Press
از سرگیری کسب وکارها در ایران پس از بیست و سوم اردیبهشتCopyright 2020 The Associated PressVahid Salemi

سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران ضمن اشاره به گفته‌های آقای خامنه‌ای که در جریان نشست ویدیویی با اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا خواهان یافتن راهی، در صورت امکان،‌ برای باز شدن درهای مساجد به روی مردم در شب های قدر شده بود، گفت: «یک جمع‌بندی تازه‌ای انجام شد تا بتوانیم در شب‌های قدر با رعایت پروتکل‌های حداکثری بین ساعت ۱۲ شب تا ۲ بامداد مراسم احیای شب‌های با عظمت قدر را با حضور مومنان داشته باشیم.»

اقای نمکی در ادامه ضمن توصیه به سالمندان، بیماران و کودکان برای حضور نیافتن در مراسم احیا مساجد از شرکت کنندگان در این مراسم خواست «فاصله‌گذاری یک متر را با دیگران رعایت کنند، ماسک و دستکش به همراه داشته باشند، قرآن و مهر و سجاده را از خانه با خود ببرند. در مساجدی که فضای درونی کمی دارد، در شبستان‌ها و فضای بیرون که اولویت هم با فضاهای باز است، با فاصله‌گذاری استفاده کنند.»

وزیر بهداشت ایران همچنین در خصوص وضعیت پیشرفت همه‌ٰگیری ویروس کرونا گفت که وضعیت در مجموع نسبت به گذشته مطلوب‌تر است و در برخی مناطق حتی این بیماری مهار شده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وزارت بهداشت:‌ خوزستان از نظر شیوع ویروس کرونا در وضعیت قرمز است

نماز عید فطر در مساجد عربستان و امارات برگزار نمی‌شود

آخرین آمار کرونا در ایران و افغانستان؛ وضعیت خوزستان هنوز قرمز است