بدون ماسک در خیابان‌ها؛ مردم و متخصصان نگران شیوع دوباره ویروس کرونا

بدون ماسک در خیابان‌ها؛ مردم و متخصصان نگران شیوع دوباره ویروس کرونا
Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حضور شهروندان بدون ماسک در صف‌های خرید، صف صرافی‌ها و وسائل حمل و نقل عمومی نشانی از کاهش نگرانی‌ آنهاست اما متخصصان همین موضوع را عاملی خطرناک می‌دانند.

آگهی

با کاهش محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا در ایران، خیابان‌های تهران و دیگر شهرها دوباره شلوغ شده است اما الزامات احتیاطی نظیر فاصله‌گذاری اجتماعی و پوشیدن ماسک در موارد بسیاری رعایت نمی‌شود. موضوعی که باعث نگرانی متخصصان و بسیاری از شهروندان نسبت به آغاز موج دوم شیوع بیماری کووید ۱۹ در کشور شده است.

حضور شهروندان بدون ماسک در صف‌های خرید، صف صرافی‌ها و وسائل حمل و نقل عمومی نشانی از کاهش نگرانی‌ آنهاست اما متخصصان همین موضوع را عاملی خطرناک می‌دانند.

خویشتن داری که مردم در تعطیلات نوروز و فروردین‌ ماه داشتند باعث کاهش موارد بیماری شد، به محض اینکه بیماری کم اهمیت قلمداد شد، متاسفانه شاهد افزایش موارد بیماری بودیم. امروز شهر تهران در وضعیت قرمز قرار دارد.
مسعود مردانی
عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت

مسعود مردانی، متخصص بیماریهاریهای عفونی و عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا نسبت به عادی تلقی کردن شرایط از سوی مردم هشدار داد و گفت: «جدی نگرفتن توصیه‌های بهداشتی و عدم فاصله‌گذاری فیزیکی و اجتماعی می‌تواند منجر به افزایش موارد بیماری، بستری و حتی مرگ‌ومیر شود. خویشتن داری که مردم در تعطیلات نوروز و فروردین‌ ماه داشتند باعث کاهش موارد بیماری شد، به محض اینکه بیماری کم اهمیت قلمداد شد، متاسفانه شاهد افزایش موارد بیماری بودیم. امروز شهر تهران در وضعیت قرمز قرار دارد.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

خبرگزاری فرانسه
صف مقابل صرافی‌ها در تهران همزمان با ادامه شیوع ویروس کروناخبرگزاری فرانسه

بسیاری از شهروندان می‌گویند که به دلیل مشکلات اقتصادی و برای کسب درآمد چاره‌ای به جز رفتن به سر کار ندارند. حامد، کارمند یک شرکت خصوصی به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «خرج داره زندگی... الان نزدیک به سه ماهه کرونا آمده، خیلی از شرکت‌ها بسته شدند...مجبورند مردم. کاری دیگری نمی‌توانند بکنند.»

اقتصاد ایران پیش از کرونا نیز به دلیل تحریم‌‌های ایالات متحده دچار بحران شده بود. دولت این کشور از بیست و سوم فرودین (۱۱ آوریل) محدودیت‌های مربوط به پیشگیری از شیوع کرونا را برای از سر گیری فعالیت‌های اقتصادی کاهش داد.

سیزدهم اردیبهشت (دوم ماه مه) میزان مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در ایران با ۸۰۳ مبتلا به کمترین میزان خود رسید اما با کاهش محدودیت‌ها این رقم در روز یکشنبه ۲۱ اردیبهشت بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی به ۱۳۸۳ بیمار جدید مبتلا ومجموع بیماران در کشور به ۱۰۷ هزار و ۶۰۳ نفر رسید.

زهرا، حسابدار ۳۰ ساله ساکن تهران به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «تنها پنجاه درصد مردم (الزامات پیشگیرانه) را رعایت می‌کنند. پنجاه درصد دیگر یا برایشان مهم نیست یا حوصله ندارند (از ماسک) استفاده کنند.»

یکی از نگرانی‌های اصلی پس از کاهش محدودیت‌ها در بسیاری از کشورهای جهان، استفاده از وسائل حمل و نقل عمومی است. بسیاری از کشورها مانند ایتالیا ایستگاه‌ها و قطارها برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی علامت‌گذاری شده تا تعداد مسافران و فاصله آنها با یکدیگر محدود شود.

این ماسک مگر چقدر هزینه دارد؟ مردم ایران مگر چقدر نیازمن است؟ به مردم (ماسک) رایگان بدهند. من دیشب ساعت هشت نزدیک به ۴۰ نفر آدم در اتوبوس دیدم. گوشی نداشتم وگرنه فیلم می‌گرفتم می‌فرستادم برای مسئولین.
محمد
شهروند ساکن تهران

محمد، پیمانکار بازنشسته با ابراز نگرانی از شلوغی وسائل حمل و نقل عمومی و عدم استفاده مردم از ماسک می‌گوید: «این ماسک مگر چقدر هزینه دارد؟ مردم ایران مگر چقدر نیازمن است؟ به مردم (ماسک) رایگان بدهند. من دیشب ساعت هشت نزدیک به ۴۰ نفر آدم در اتوبوس دیدم. گوشی نداشتم وگرنه فیلم می‌گرفتم می‌فرستادم برای مسئولین.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وزیر بهداشت ایران: با همزمانی کرونا و آنفولانزا، پاییز سختی در پیش داریم

کرونا در ایران؛ ایده ماشین‌-مسجد در پارک ارم تهران

کرونا در ایران؛ از برپایی نماز جمعه در برخی شهرها تا از سر گیری تدریجی فعالیت هتل‌ها