توسک خطاب به لهستانی ها: بخاطر نجابت انسان انتخابات را تحریم کنید

توسک خطاب به لهستانی ها: بخاطر نجابت انسان انتخابات را تحریم کنید
Copyright AP
نگارش از نیما قدکپور
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس پیشین شورای اروپا، دونالد توسک، با انتشار یک پیام ویدئویی در توییتر از هم وطنان لهستانی خود خواست انتخابات ریاست جمهوری دهم ماه مه را تحریم کنند.

آگهی

دولت لهستان انتخابات ریاست جمهوری این کشور در دهم ماه مه، کمتر از دو هفته دیگر، را با وجود شیوع ویروس کرونا در این کشور لغو نمی کند.

تصمیم دولت باعث خشم نخست وزیر پیشین این کشور، دونالد توسک شده است.

این سیاست مدار راست گرای میانه که چهار سال ریاست شورای اتحادیه اروپا را هم برعهده داشته است، از لهستانی‌ها خواست بخاطر حفظ «نجابت انسانی» در این انتخابات که در بحبوعه شیوع ویروس کرونا برگزار خواهدشد، شرکت نکنند.

تحریم انتخابات از سوی سیاستمدار ۶۳ ساله که در حال حاضر نماینده و رهبر بزرگترین حزب ائتلافی پارلمان اروپا، حزب مردم، است بی‌تردید تبعات زیادی برای دولت ناسیونالیست آندژی دودا، رئیس جمهوری این کشور خواهد داشت.

دودا رهبر حزب ملی گرای قانون و عدالت موسوم به PiS است.

هرچند مقامات دولتی بارها اعلام کرده اند که برگزاری انتخابات با حفظ ایمنی کامل شهروندان انجام خواهدشد، اما مخالفان دولت می گویند برگزاری انتخابات در این شرایط زیرپاگذاشتن قانون اساسی کشور است.

نظرسنجی‌ها نشان می دهند در صورت برگزاری انتخابات در دهم ماه مه تنها ۳۰ درصد از واجدین شرایط در انتخابات شرکت خواهندکرد.

دونالد توسک پیام هشدارآمیز خود را بصورت ویدئویی در صفحه توییتر منتشرکرده است.

وی در این ویدئو خطاب به لهستانی‌ها می گوید: «نجابت اساسی انسانی به ما اجازه نمی دهد تا در آنچه به عنوان انتخابات پیشنهاد می شود، شرکت کنیم.»

شیوع ویروس کرونا در لهستان تاکنون جان نزدیک به ۶۰۰ نفر را گرفته است و بیش ‌از ۱۲ هزار مبتلا به بیماری کووید-۱۹ در این کشور اروپایی ثبت شده است. با این حال،  دولت لهستان تصمیم به بازگشایی مراکز تجاری و هلتها در این کشور گرفت. نخست وزیر، متوژ موراویسکی، اعلام کرد که از چهارم ماه مه، کمتر از یک هفته دیگر، مهدکودک ها و  هتلها و فروشگاه های تمام کشور درهایشان را بازخواهندکرد.

نظرسنجی‌ها نشان می دهند که آندژی دودا درصدر قراردارد و می تواند جایگاه ریاست جمهوری خود را حفظ کند. منتقدان می گویند به همین دلیل دولت اصرار به برگزاری انتخابات در این شرایط دارد. مخالفان دولت معتقدند دولت ملی گرا «منافع سیاسی خود» را به «بهداشت عمومی و سلامت شهروندان» ترجیح می دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رای‌دهندگان در لهستان برای انتخاب رئیس جمهور به پای صندوق‌های رای رفتند

نخست وزیرلهستان در اقدامی بی‌سابقه از پارلمان درخواست رای اعتماد مجددکرد

شعله‌های سرکش آتش در پارک ملی «بیبژا» لهستان زبانه می‌کشد