چین در واکنش به مطالبه غرامت ترامپ: دروغ‌های بی‌شرمانه را محکوم می‌کنیم

چین در واکنش به مطالبه غرامت ترامپ: دروغ‌های بی‌شرمانه را محکوم می‌کنیم
Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در ادامه یادآور شد: «آنها تنها یک هدف دارند و آن هم انحراف افکار عمومی و برداشتن بار هرگونه مسئولیت از دوش خود درخصوص نحوه مدیریت شیوع بیماری است.»

آگهی

پکن روز سه شنبه به اظهارات اخیر دونالد ترامپ،‌ رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر منتفی نبودن طرح درخواست غرامت از چین به دلیل شیوع ویروس کرونا در جهان واکنش نشان داد و این ادعا را «دروغی بی‌شرمانه» توصیف کرد.

جینگ شوانگ،‌ سخنگوی وزارت امور خارجه چین که در جریان یک کنفرانس خبری با خبرنگاران سخن می‌گفت در پاسخ به سوالی اظهارات و انتقاد‌های تازه رئیس جمهوری آمریکا در باره کشورش تصریح کرد: «مسئولان سیاسی آمریکا بارها و بارها حقیقت را نادیده گرفته و از طرح دروغهای بی شرمانه ابایی نداشته‌اند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در ادامه یادآور شد: «آنها تنها یک هدف دارند و آن هم انحراف افکار عمومی و برداشتن بار هرگونه مسئولیت از دوش خود درخصوص نحوه مدیریت شیوع بیماری است.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه در جریان کنفرانس خبری روزانه خود احتمال درخواست میلیاردها دلار غرامت از پکن برای جبران خسارات و زیان‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا را منتفی ندانست.

نوع جدید ویروس کرونا که تاکنون بیش از ۳ میلیون نفر از مردم جهان و از جمله بیش از یک میلیون شهروند آمریکایی را به بیماری کووید ۱۹ مبتلا کرده برای نخستین بار اواخر سال گذشته میلادی در شهر ووهان چین شناسایی و از آنجا به دیگر نقاط جهان منتقل شد.

دونالد ترامپ بارها نحوه مدیریت شیوع بیماری ناشی از گسترش ویروس کرونا در چین و نیز اطلاع رسانی به موقع و درست از سوی پکن را به چالش کشیده و تاکید کرده است که ویروس کرونا می‌توانست در کانون شیوع آن مهار شود.

رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه با تکرار این انتقادها خاطرنشان کرد که از اقدامات چین در مدیریت بحران کرونا راضی نیست و تحقیقاتی در کشورش در این خصوص به صورت جدی جریان دارد.

دونالد ترامپ پیش‌تر نیز به طرح مطالبه خسارت میلیارد دلاری از چین که در یکی از نشریات کشور آلمان به آن پرداخته شده بود واکنش نشان داده و گفته بود واشنگتن بسیار ساده‌تر می‌تواند پکن را در این زمینه پاسخگو کند و خسارتی که ایالات متحده درخواست خواهد کرد بیش از مبلغی است که آلمان آن را مد نظر دارد.

گفتنی است که بیش از یک سوم مبتلایان به ویروس جدید کرونا در جهان را شهروندان آمریکایی تشکیل می‌دهند. ویروس کرونا همچنین تاکنون جان بیش از ۵۶ هزار نفر از شهروندان آمریکا را گرفته است.

این در حالیست که سرعت انتشار بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ در چین طی هفته‌های گذشته به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است.

بر اساس تازه‌ترین آمار رسمی ارائه شده از سوی پکن که واشنگتن همچنان اعتبار آنرا زیر سوال می‌برد آخرین مورد مرگ ناشی از شیوع ویروس کرونا که در چین ثبت شده به پانزدهم آوریل باز می‌گردد. ویروس کرونا تاکنون بیش از ۸۳ هزار نفر را در چین مبتلا کرده و جان ۴ هزار و ۶۳۳ نفر را گرفته است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمایت پکن از مسکو در جنگ اوکراین؛ کشتی انتقال دهنده مهمات از کره شمالی به روسیه در چین لنگر انداخت

وزیر خارجه آمریکا همزمان با تصویب کمک میلیاردی به تایوان، به چین سفر کرد

نزدیک به نیمی از شهرهای بزرگ چین در معرض خطر فرونشست زمین قرار دارند