ابهام در کارایی دستگاه‌های کمک تنفسی ساخت فرانسه برای بیماری کووید۱۹

عکس تزئینی است
عکس تزئینی است Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

۸ هزار و پانصد دستگاه از حدود ۱۰ هزار دستگاهی که سفارش تولید آنها به شرکت‌های فرانسوی داده شده تناسبی با تجهیزات لازم برای درمان بیماران کووید ۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها ندارد.

آگهی

بر اساس تحقیقی که به تازگی در فرانسه منتشر شده و بازتاب زیادی نیز در رسانه‌های این کشور داشته بخش عمده‌ای از دستگاه‌های کمک تنفسی که به تازگی تولید آنها در این کشور آغاز شده برای کمک به بیماران دچار ناراحتی‌های تنفسی کارایی لازم را ندارد.

در پی شیوع گسترده ویروس کرونا در فرانسه طی ماه‌ گذشته میلادی و لزوم تامین تجهیزات مورد نیاز بخش بیمارستانی برای پذیرش شمار زیادی از بیمارانی که از کووید ۱۹ رنج می‌بردند برخی شرکت‌‌های صنعتی در اقدامی فوری نوعی کنسرسیوم را برای تولید دستگاه‌های کمک تنفسی ایجاد و اقدام به تولید ۱۰ هزار نمونه از این دستگاه‌ها کردند.

شرکت ایر لیکید Air Liquide که در زمینه تولید گاز‌های صنعتی فعالیت می‌کند برای این منظور با مشارکت گروه خودروسازی پ.اس.آ PSA، شرکت بزرگ تولیدکننده قطعات یدکی اتوموبیل موسوم به والئو Valeo و گروه صنعتی اشنایدر الکتریک Schneider Electric که حوزه فعالیت‌اش تولید تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی است تولید کننده اصلی این دستگاه‌ها است.

بخش تحقیقات رادیو فرانسه روز پنجشنبه بیست و سوم آوریل با انتشار گزارشی اعلام کرد که برخی نمونه‌های این دستگاه‌های تنفس مصنوعی هیچ کمکی به کادر درمانی و مراقبتی بیمارستان‌ها برای یاری رساندن به بیماران متبلا به کووید ۱۹ نمی‌کنند یا به عبارتی دیگر این دستگاه‌ها برای طی دوره درمان بیماران قابل استفاده نیست.

در این گزارش تحقیقی تصریح شده است که ۸ هزار و پانصد دستگاه از حدود ۱۰ هزار دستگاهی که سفارش تولید آنها به شرکت‌های فرانسوی داده شده تناسبی با تجهیزات لازم برای درمان بیماران کووید ۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها ندارد.

روند تولید این دستگاه‌ها چگونه شکل گرفت؟

اوایل ماه مارس گذشته در پی افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در فرانسه دولت به شدت برای تامین ماسک‌های بهداشتی مورد نیاز تحت فشار انتقاد‌های افکار عمومی قرار گرفت. انتقاد‌ها وقتی شدت گرفت که پرسنل درمانی و بیمارستانی از در دسترس نبودن ماسک‌های ویژه به اندازه کافی خبر دادند.

پیکان دیگر انتقاد‌ها به کمبود تجهیزات و تخت‌های ویژه بیمارستانی برای پذیرش بیماران در بخش‌های مراقبت‌های ویژه اختصاص داشت. فرانسه در ابتدای بحران ۵ هزار تخت بیمارستانی در بخش مراقبت‌های ویژه در اختیار داشت. وزارت بهداشت فرانسه تصمیم گرفت ۱۴ هزار تخت را به امکانات لازم برای مراقبت ویژه از بیماران بد حال تجهیز کند. برای این کار باید یا دستگاه‌های کمک تنفسی بیشتر وارد می‌کرد و یا سفارش ساخت سریع آنها را می‌داد.

ایر لیکید مدیکال سیستم Air Liquide Medical Systems،‌ به عنوان تنها تولید کننده دستگاه‌های کمک تنفسی در فرانسه این ماموریت را دریافت کرد. این شرکت برای رفع نیازهای فوری ناشی از بحران ابتدا اقدام به ساخت ۱۰۲۴ دستگاه تنفس مصنوعی از نوع T60 کرد که بیشتر برای استفاده هنگام انتقال و جابجایی بیماران کارایی داشت.

شرکت فرانسوی سپس اعلام کرد که آماده است میزان تولید خود را بالا ببرد و خطی ویژه برای تولید تجهیز بخش‌های مراقبت های ویژه بیمارستان‌ها به دستگاه‌های کمک تنفسی ایجاد کند. این پیشنهاد با استقبال وزارت بهداشت فرانسه روبرو شد و در نهایت شرکت ایر لیکید اعلام کرد که آماده است تا ۱۰ هزار دستگاه کمک تنفسی را تجهیز مراکز درمانی تولید کند.

بدین ترتیب ایرلیکید برای تولید این حجم بالا از دستگاه‌های کمک تنفسی ناگزیر شد تا با سه شرکت دیگر فرانسوی وارد مشارکت شود.

ایرلیکید سپس اعلام کرد که فروش دستگاه‌ها هیچ سودی عایدش نخواهد کرد زیرا با قیمت تمام شده فروخته خواهند شد. درگزارش رادیو فرانسه آمده است که هر یک از این دستگا‌ه‌ها ۳ هزار یورو قیمت گذاری شده‌اند که و در نهایت دولت برای خرید آنها باید ۳۰ میلیون یورو هزینه کند.

امانوئل ماکرون روز ۳۱ مارس هنگام بازدید از یک کارخانه تولید ماسک از مشارکت شرکت‌های فرانسوی برای تولید دستگاه‌های تنفس مصنوعی به نیکی یاد کرد و آنرا نشانه بازگشت اقتدار صنعت فرانسه در تامین نیازهای بخش سلامت کشور خواند.

در این توییت نوشته شده که شرکت ایر لیکید خواهان اطمینان برای کارایی دستگاه‌های اوزیریس شده و پرسیده که آیا سعی کردید آنها را یکبار خاموش روشن کنید؟

دستگاه‌هایی که متناسب تشخیص داده نشد

این درحالیست که هیچکس تصور نمی‌کرد سفارش ساخت دستگاه‌های کمک تنفسی از سوی دولت به شرکت ایر لیکید بواسطه بروز مشکلاتی با انتقادهای جدی همراه شود. زیرا ۸ هزار و ۵۰۰ دستگاه تنفس مصنوعی مدل Osiris که قرار است در این فرایند تولید ساخته شود تجهیزاتی هستند که تنها در موقع اضطراری قابل استفاده هستند.

بر روی سایت شرکت ایر لیکید به صراحت از این مدل تجهیزات کمک تنفسی به عنوان «دستگاه تنفس مصنوعی سبک با استفاده ساده» نام برده شده است. به عبارت دیگر این نوع دستگاه‌ها که بخش عمده‌ای از خط اصلی تولید شرکت‌ یاد شده را تشکیل می‌دهند تنها برای استفاده در آمبولانس‌ها و هنگام جابجایی بیماران کاربرد دارد و نه در بخش مراقبت‌های ویژه.

نکته جالب ماجرا این است که وزارت بهداشت فرانسه و مرکز مدیریت بهداشت سلامت در این کشور روز سوم آوریل پیامی را به مراکز بیمارستانی در خصوص نحوه استفاده از هر یک از مدل‌های دستگاه‌های کمک تنفسی فرستاد که در آن به نوعی بر عدم استقاده از دستگاه‌های تولید شده در بخش مراقبت‌های ویژه تاکید شده بود.

بر اساس گزارش رادیو فرانسه در این پیام آمده بود که مدل Osiris 3 از این دستگاه‌ها در رتبه پنجم فهرست اولویت‌ها جای می‌گیرند. بنابر این دستگاه‌های کمک تنفسی ساخت شرکت‌های فرانسوی برای استفاده در اتاق‌های آی سی یو و یا درمان بیمارانی که حال وخیمی دارند هیچ کاربردی ندارد.

فیلیپ مییر، پزشک متخصص مراقبت های ویژه در یکی از بیمارستان‌های پاریس در خصوص استفاده از این دستگاه‌‌ها به رادیو فرانسه گفته است: این دستگاه‌ها به وضوح قابلیت‌های لازم برای کمک رسانی به بیماران دارای مشکلات بسیار حاد تنفسی را ندارند. تصور می‌شود که اعلام تولید ۱۰ هزار دستگاه تنفس مصنوعی تنها یک مانوور رسانه‌ای بوده است. بسیار واضح است که من به شخصه به هیچ وجه از دستگاه‌های کمک تنفسی اوزیریس Osiris در بخش مراقبت‌‌های ویژه استفاده نمی‌کنم.

ایر لیکید روایتی متفاوت ارائه می‌کند

این در حالی است که شرکت ایر لیکید تاکید دارد سفارش ساخت دستگاه‌ها کمک تنفسی مدل اوزیریس را کارشناسان وزارت بهداشت فرانسه داده بودند و این مدل از دستگاه‌ها کارایی را لازم برای استفاده در بخش مراقبت‌‌های ویژه دارد.

آگهی

سرویس اطلاع رسانی و روابط عمومی این شرکت در تماس با رادیو فرانسه ضمن ابراز تعجب از انتقاد‌های وارده تاکید کرده است که دستگاه‌ها کمک تنفسی مدل اوزیریس را نظامی بهداشتی بریتانیا برای مداوای بیماران کووید ۱۹ مورد تایید قرار داده است.

در بیانیه سرویس اطلاع رسانی شرکت ایر لیکید آمده است که این دستگاه‌ها را می‌توان با روش‌هایی که توضیحات آن از قبل ارائه شده برای استفاده در بخش مراقبت های ویژه منطبق کرد.

در فرانسه بیش از ۲۱ هزار نفر تاکنون به دلیل ابتلا به بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«نقاب‌ از چهره می‌افتد»؛ انتقاد پزشکان فرانسوی از فروش میلیون‌ها ماسک

ظریف در واکنش به پیشنهاد ترامپ: ما خودمان دستگاه تنفس مصنوعی صادر می‌کنیم

مردی که با تهدید به انفجار انتحاری وارد کنسولگری ایران در پاریس شده بود، خود را تسلیم پلیس کرد