جاسوسی و فیلم‌برداری غیرقانونی از پسر و مادرِ نامزدِ جولیان آسانژ

AP Week in Pictures,Europe and Africa
AP Week in Pictures,Europe and Africa Copyright Matt Dunham/Copyright 2020 The Associated Press. All rights reserved
Copyright Matt Dunham/Copyright 2020 The Associated Press. All rights reserved
نگارش از نیما قدکپور
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اسناد دادگاه نشان می دهد شرکت یوسی گلوبال، بصورت غیرقانونی پس از ضرب و شتم مادرِ نامزد جولیان آسانژ، از فرزند پسر وی فیلم گرفته است.

آگهی

اسناد دادگاه نشان می دهند که یک شرکت امنیتی‌اطلاعاتی اسپانیایی پس از ضرب و شتم و تهدید مادرِ نامزدِ جولیان آسانژ، ساعت‌ها از فرزند پسر این زوج کاملا غیرقانونی فیلم گرفته است.

این شرکت اسپانیایی، موسوم به یو سی گلوبال، به مدیریت دیوید مورالس است.

پیش تر با افشاگری نیویورک تایمز در سال ۲۰۱۹، مشخص شد که در زمان اقامت آسانژ در سفارت اکوادور همین شرکت، از زندگی بنیانگذار ویکی لیکس و میهمانان او جاسوسی می کرده است. این شرکت در آن زمان مسئول تامین امنیت سفارتخانه اکوادور در لندن بوده اما مکالمات بنیانگذار ویکی‌لیکس و گفتگوهای او با وکلا و پزشکان را ردیابی می‌کرده است. 

وکلای جولیان آسانژ این شرکت را متهم به همکاری با سازمان سیا کرده اند. هرچند دیوید مورالس، مالک و مدیرعامل این شرکت خصوصی می گوید هیچگاه با هیچ کدام از سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا مذاکره نکرده است.

حالا بار دیگر اسناد دادگاه نشان می دهند به جز جاسوسی از زندگی بنیانگذار ویکی لیکس درسفارتخانه اکوادور، این شرکت امنیتی زندگی استلا موریس نامزد آقای آسانژ و فرزند پسرشان، گابریل، و مادر خانم موریس را نیز کاملا تحت نظرداشته است. مادر استلا موریس در منطقه کاتالونیای اسپانیا زندگی می کند.

اسناد دادگاه نشان می دهند که دیوید مورالس، در ۲۱ سپتامبر سال ۲۰۱۷ یک ایمیل برای کارمندان ارسال کرد و خواستار «توجه ویژه به استلا موریس» شده است.

آقای مورالس شخصا دستور ضرب و شتم مادر خانم موریس را صادر کرده است. وی به کارمندان خود در ایمیلی نوشته است: « در صورت لزوم، می خواهم فردی بطور کامل به این فعالیت اختصاص داده شود، بنابراین اگر مجبورشدید حتی می توانید شخصی را خارج از سازمان برای انجام این کار استخدام کنید، اما تنها به من اطلاع دهید.»

یکی از کارکنان پیشین شرکت یوسی گلوبال به روزنامه ال پائیس چاپ مادرید گفت که دیوید مورالس از کارکنان خواسته بود در صورت امکان گابریل پسر جولیان آسانژ را ربوده تا آزمایش‌های دی ان‌ای روی او صورت بگیرد. وی هم چنین تاکید کرد با نظر آزمایشگاهی در اسپانیا، «دیوید مورالس از ما خواست تا دست کم پستانک و پوشک بچه را بربائیم تا آزمایش دی ان‌ای روی آن صورت بگیرد.»

استلا موریس ۳۷ ساله در یازدهم آوریل، ده روز پیش، اعلام کرد که شریک زندگی و نامزد جولیان آسانژ است و دو فرزند پسر یک و دو ساله دارند که هر دو شهروند بریتانیا هستند.

وکلای جولیان آسانژ که در حال حاضر در بریتانیا زندانی است سعی دارند جلوی استرداد او به ایالات متحده را بگیرند. استلا موریس یکی از وکلای بنیان گذار ویکی لیکس در سال‌های اخیر بوده است.

آسانژ مهم‌ترین افشاگر دو قرن اخیر که برای بسیاری از مردم جهان یک قهرمان است با ۱۷ اتهام نقض مفاد «جاسوسی مندرج در قانون اساسی ایالات متحده» مواجه است.

وبسایت ویکی لیکس که آسانژ آن را تاسیس کرده است، به انتشار هزاران پرونده مخفی دیپلماتیک و نظامی آمریكا متهم شده كه بسیاری از آنها جنایات جنگی ایالات متحده در عراق و افغانستان را آشكار كرده است. در صورت استرداد و محاکمه در آمریکا، اتهامات علیه بنیانگذار ویکی لیکس می تواند حکم ۱۷۵ سال زندان برای او داشته باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تفنگدار سابق نیروی دریایی آمریکا به جرم جاسوسی در روسیه به ۱۶ سال زندان محکوم شد

نماینده آمریکا در دادگاه لندن: آسانژ نه قهرمان آزادی بیان که مجرم است

آخرین نبرد حقوقی بنیانگذار ویکی‌لیکس در دادگاه بریتانیا برای جلوگیری از استردادش به آمریکا