بازگشت معترضان لبنانی به خیابان با وجود قرنطینه؛ «از گرسنگی می‌میریم یا کرونا؟»

 بازگشت معترضان لبنانی به خیابان با وجود قرنطینه؛ «از گرسنگی می‌میریم یا کرونا؟»
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

صدها معترض در شهر طرابلس در شمال لبنان در حالی که معدودی از آنها برای محافظت در برابر ویروس کرونا ماسک به صورت داشتند، شعارهایی علیه دولت و رئیس بانک مرکزی لبنان سر دادند.

آگهی

چند صد نفر از معترضان لبنانی روز جمعه علی رغم قرنطینه کشور به دلیل خطر گسترش ویروس کرونا، به خیابان آمدند و علیه دولت شعار دادند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، معترضان در شهر طرابلس در شمال لبنان اقدام به پرتاب سنگ به سمت نیروهای امنیتی کردند و پلیس نیز به سوی آنها گاز اشک آور پرتاب کرد.

معترضان در میدان نور، که مرکز اعترضات ماههای گذشته لبنان بوده است، اقدام به سوزاندن لاستیک کردند و تا ساعت ۷ عصر به وقت محلی حاضر به ترک این میدان نشدند.

معترضان که معدودی از آنها برای محافظت در برابر ویروس کرونا ماسک به صورت داشتند، شعارهایی علیه دولت و رئیس بانک مرکزی لبنان سر دادند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

AFP

اعتراضات در لبنان از روز ۱۷ اکتبر سال گذشته و در اعتراض به وضع مالیات بر مکالمات با نرم‌افزار واتس‌آپ آغاز شد. این اعتراض ها به سرعت به یک جنبش خیابانی گسترده در لبنان تبدیل شد که شرکت کنندگان در آن تغییر در طبقه سیاسی حاکم در لبنان را مطالبه اصلی خود اعلام می کردند.

در جریان اعتراضات شش ماهه اخیر لبنان، سعد حریری، نخست وزیر مجبور به کناره گیری از قدرت شد.

علی رغم بحران سیاسی ماههای اخیر در لبنان، بحران افزایش تورم در ماههای اخیر خشم معترضان را در پی داشته است.

کریم از معترضانی که روز جمعه به خیابان آمده بود به خبرگزاری فرانسه گفته است که از افزایش قیمت‌ها عصبانی است. او این سوال را می پرسد که با افزایش قیمت ها: « ما از گرسنگی خواهیم مرد یا از ویروس کرونا؟»

فاطمه، معترض ۲۷ ساله نیز می گوید که دولت می خواهد ما را از ویروس کرونا بترساند تا در خانه بمانیم اما ملت لبنان اجازه نخواهد داد که وضع به همین منوال پیش برود.

لبنان از زمان جنگ داخلی (۱۹۹۰ـ۱۹۷۵) با رکود سنگین، تورم و بحران اقتصادی مواجه است و این کشور در ماه مارس به یکی از بدهکارترین کشورهای جهان بدل شد.

مقامات لبنان برای مواجهه با بحران گسترش ویروس کرونا، کمک‌های نقدی اندکی را به افراد نیازمند اختصاص داده اند با این حال بسیاری از معترضان که بانک‌ها و دولت را مقصر وضع اقتصادی خود می دانند، این کمک‌ها را بسیار کم و اقدامی دیرهنگام ارزیابی می کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تصاویری از بیروت؛ تجمع معترضان لبنانی مقابل بانک‌ها در واکنش به بحران نقدینگی

اعتراضات جدید در مجارستان؛ مقام سابق با انتشار صدای ضبط شده دولت اوربان را به فساد متهم کرد

معترضان اسرائیلی با بستن بزرگراهی در تل‌آویو خواستار آزادی گروگان‌های باقی مانده در غزه شدند