نتایج تحقیق تازه: دولت‌ها در ردیابی تامین مالی گروه‌های تروریستی عقب افتاده‌اند

نتایج تحقیق تازه: دولت‌ها در ردیابی تامین مالی گروه‌های تروریستی عقب افتاده‌اند
Copyright U.S. Army photo by Sgt. Sinthia Rosario, Task Force Lifeliner Public Affairs
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نتایج تحقیق یک اندیشکده مطالعات تروریسم در بریتانیا نشان می دهد که دولت‌ها در تلاش برای مبارزه با جرائم مالی گروه‌ها و سازمان‌های تروریستی عقب افتاده‌اند و نتوانسته‌اند اقدامات گروههای تروریستی را به گونه‌ای متناسب و هم زمان خنثی کنند.

آگهی

نتایج تحقیق یک اندیشکده مطالعات تروریسم در بریتانیا نشان می‌دهد دولت‌ها در تلاش برای مبارزه با جرائم مالی گروه‌ها و سازمان‌های تروریستی عقب افتاده‌اند و نتوانسته‌اند اقدامات گروههای تروریستی را به گونه‌ای متناسب و هم زمان خنثی کنند.

نهاد مطالعات دفاعی و امنیتی سلطنتی بریتانیا (RUSI) در گزارش تازه خود گفته است گروه‌های تروریستی و افراطی با تغییر مداوم تاکتیک‌های خود سبب شده‌اند تا دولت‌ها نتوانند به طور متناسبی واکنش نشان دهند و جلوی حملات رو به افزایش این گروه‌ها را بگیرند.

مطابق این گزارش از سال ۲۰۰۱ بدین سو، گروه‌های تروریستی شروع به استفاده از فناوری‌های پیشرفته برای تامین مالی عملیات خوده کرده اند و بهره‌گیری از شبکه‌های اجتماعی و سامانه‌های پیام رسان رمزگذاری شده را در دستور کار خود قرار داده اند تا بتوانند تلاش‌های خود در جمع آوری منابع مالی را به شکلی غیرسنتی سامان دهند.

در این تحقیق که با عنوان «نگاهی موشکافانه تر؛ در پیش گرفتن واکنشی با خطر بالا به تامین مالی تروریسم» منتشر شده آمده است: «واکنش جهانی به تامین مالی تروریسم تک بعدی باقی مانده است، به رغم واقعیت چند بعدی خطری که وجود دارد.»

پس از حمله به برج های دو قلو در سال ۲۰۰۱ جرج بوش رئیس جمهور آمریکا قانونی را به امضا رساند که هدف «در تنگنا قرار دادن تامین مالی ترویستها» را تعقیب می کرد. شبه نظامیان القاعده برای عملیات ۱۱ سپتامبر مبلغ ۵۰۰ هزار دلار هزینه کرده بودند، بدون اینکه نهادهای رسمی جهانی بتوانند رد آن پول‌ها را در سیستم‌های مالی خود بگیرند.

با این حال با توجه به گسترش روزافزون تهدیدهای تروریستی در سطح جهان و شبکه‌های مالی این گروه ها از حزب الله لبنان تا داعش، که سبب شده است بتوانند سالانه درآمدی تا سطح ۲ میلیارد دلار کسب کنند، روش‌های قدیمی مقابله کم اثر تر شده اند.

این اندیشکده بریتانیایی به دولت‌ها توصیه کرده است تمرکز خود را روی کار اطلاعاتی بر جریان های مالی بگذارند چرا که بازنگری در استراتژی‌های گذشته اجتناب ناپذیر است .این نهاد همچنین به شرکت های فناوری بزرگ و فعال در حوزه شبکه‌های اجتماعی توصیه کرده است مقابله با فعالیت‌های مشکوک مالی را در سطح پلتفورم‌های خود تشدید کنند.

سال گذشته فیس بوک اعلام کرده بود ۱۸ میلیون حساب موجود روی شبکه خود را به دلیل محتوای تروریستی بسته است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شاخص جهانی تروریسم: شمار قربانیان حملات تروریستی کاهش یافته است

تاکید کمیسیون تحقیق درباره حملات تروریستی پاریس بر ضعف نهادهای امنیتی

مقابله به تروریسم: افزایش همکاری میان کشورهای اروپایی