«آمریکا از اشرف غنی خواست مراسم تحلیف را به تعویق بیاندازد»

محمد اشرف غنی
محمد اشرف غنی Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مناقشه غنی - عبدالله خطر پیچیده شدن بحران داخلی در افغانستان و نیز دشوارتر شدن تعیین هیئتی به نمایندگی از دولت برای مذاکره با طالبان را افزایش می‌دهد.

آگهی

ایالات متحده آمریکا از رئیس جمهوری افغانستان خواسته است که به دلیل اختلاف موجود بر سر رای نهایی کمیسیون مستقل انتخابات و نیز به خطر نیافتادن تلاش‌های صلح آمیز واشتنگتن در این کشور مراسم تحلیف ریاست جمهوری را به تعویق بیاندازند.

این درخواست آمریکا در حالی مطرح می‌شود که عبدالله عبدالله، رقیب اصلی محمد اشرف غنی در انتخابات ۲۸ سپتامبر سال گذشته پس از اعلام رای نهایی کمیسیون مستقل انتخابات در کشورش، نتیجه تایید شده را «غیرقانونی» توصیف کرد و ضمن برنده دانستن خود تصریح کرده بود که قصد دارد «حکومت همه شمول» تشکیل دهد.

از سوی دیگر همایون همایون، یکی از مسئولان ستاد انتخاباتی آقای عبدالله به تازگی اعلام کرد که رهبر «ثبات و همگرایی» در پی آن است که روز پنجشنبه ۲۷ فوریه/ ۶ اسفند مراسم تحلیف برگزار کند.

نکته قابل توجه این است که تاریخ برگزاری مراسم تحلیف آقای عبدالله دقیقا با مراسمی که قرار است برای ادای سوگند محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری منتخب افغانستان برگزار شود، هم‌زمان شده است.

برنده اعلام شدن محمد اشرف غنی از سوی کمیسیون مستقل انتخاباتی از سوی دیگر نامزدهای این انتخابات از جمله گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان که از دیگر بخت‌های ریاست جمهوری به شمار می‌رفت به شدت مورد اعتراض قرار گرفت.

این در حالیست که مولانا محمد عبدالله، یک عضو کمیسیون مستقل انتخابات که مخالف اعلام نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری بود و در نهایت نیز سند نهایی آنرا امضاء نکرد نیز نتیجه اعلام شده را خلاف قانون اساسی، طرزالعمل‌ها و قانون انتخابات قلمداد کرده است.

این عضو کمیسیون مستقل انتخابات در حاشیه عکسی از سند نهایی کمیسیون که وی آنرا در صحفه شخصی خود در فیس‌بوک منتشر کرد، آورده بود: «از این که در پروسه تفتیش و بازشماری خلاف لایحه و طرزالعمل مربوط عمل شد، فلهذا این فیصله خلاف ماده ۶۱ قانون اساسی، خلاف ماده ۴۵ قانون انتخابات و خلاف ماده ۱۹ قانون تعدیل انتخابات می‌باشد.»

دامنه اعتراض به نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به گروه طالبان نیز کشیده شد که طی ماه‌ها مذاکره با نمایندگان واشتنگتن اینک در آستانه امضای توافق صلح با ایالات متحده قرار دارد.

واشنگتن که مصمم است در صورت ادامه تعهد گروه طالبان به کاستن از موج خشونت‌ها توافق دوجانبه‌ای را با این گروه امضا کند هنوز مطالبات رقبای اشرف غنی را به رسمیت نشناخته است. ایالات متحده در صدد است تا پس از توافق با طالبان و فراهم ساختن زمینه برقراری گفتگو میان گروه‌های مختلف سیاسی در افغانستان، نیروهای نظامی خود را از این کشور خارج کند

این در حالیست که مناقشه غنی - عبدالله خطر پیچیده شدن بحران داخلی در افغانستان و نیز دشوارتر شدن تعیین هیئتی به نمایندگی از دولت برای مذاکره با طالبان را افزایش می‌دهد.

رویترز به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرده است زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه آمریکا در افغانستان که به دلیل همین نگرانی‌ها اکنون در کابل به سر می‌برد خواستار آن شده تا آقای غنی مراسم تحلیف دومین دوره ریاست جمهوری خود را به تعویق بیاندازد.

یک مسئول بلند پایه سابق افغانستان نیز گفته است که زلمی خلیل‌زاد علاوه بر این درخواست تلاش کرده تا برای حفظ فرایند صلح عبدالله عبدالله را نیز به تعویق تصمیم خود برای برگزاری مراسم تحلیف متقاعد کند.

بر اساس رای نهایی کمیسیون مستقل انتخابات در افغانستان، آقای اشرف غنی از مجموع یک میلیون و ۸۲۳ هزار ۴۸ رای معتبر با کسب ۹۲۳ هزار و ۵۹۲ رای، حائز اکثریت مطلق آراء و پیروز قطعی انتخابات شد.

عبدالله عبدالله، رقیب اصلی محمد اشرف غنی با کسب ۳۹.۵۲ درصد آراء در جایگاه دوم قرار گرفت و گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی این کشور با کسب بیش از ۳ درصد آراء جایگاه سوم را از آن خود کرد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دو مراسم تحلیف در ارگ و سپیدار؛ غنی به عبدالله چه پیشنهاد کرده است؟

پیروزی اشرف غنی در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان؛ عبدالله دولت جداگانه تشکیل می‌دهد

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد