پیروزی اشرف غنی در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان؛ عبدالله دولت جداگانه تشکیل می‌دهد

پیروزی اشرف غنی در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان؛ عبدالله دولت جداگانه تشکیل می‌دهد
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

طالبان که همواره مخالف برگزاری انتخابات در افغانستان بوده، با انتشار بیانیه‌ای نتایج اعلام شده را رد کرد و در تضاد با روند صلح افغانستان دانست.

آگهی

کمیسیون انتخاباتی افغانستان با صدور رای نهایی خود در خصوص نتیجه انتخابات ماه سپتامبر محمد اشرف غنی را به عنوان رئیس جمهوری این کشور معرفی کرد.

حوا علم نورستانی، رئیس کمیسیون مستقل انتخاباتی افغانستان عصر روز سه شنبه ۱۸ فوریه/۲۹ بهمن ماه اعلام کرد که بر اساس نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری بیست و هشتم سپتامبر در این کشور محمد اشرف غنی با کسب ۵۰.۶۴ درصد آراء به عنوان فرد پیروز معرفی می‌شود.

خانم نورستانی یک ماه پس از برگزاری انتخابات با انتشار توییتی خطاب به مردم افغانستان وعده داده بود که «از آرای تک تک شما هموطنان سلحشور خود با تمام وجود، توانایی و مدیریت حفاظت خواهم کرد و زعیم آینده کشور را عنقریب بر مبنای آرای شفاف شما اعلام خواهیم کرد.»

رئیس کمیسیون مستقل انتخاباتی افغانستان روز سه شنبه پس از اعلام رای نهایی این کمیسیون در خصوص فرد پیروز انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به چالش های موجود در برگزاری انتخابات در کشورش اعلام کرد که کمیسیون برای نخستین بار توانست اصلاحاتی را در ساختار تشکیلاتی دبیرخانه و دفاتر ولایت‌ها ایجاد کند.

AP
اعلام رای نهایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان توسط کمیسیون مستقل انتخاباتیAP

مشارکت پایین در انتخابات افغانستان

میزان مشارکت مردم افغانستان در این انتخابات بطور قابل توجهی پایین بود. از مجموع ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار رای دهنده‌ای که برای شرکت در این انتخابات ثبت نام کرده بودند، تنها ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر رای خود را به صندوق‌ها ریختند و از این تعداد رای نیز نزدیک به ۱ میلیون رای به دلایل متعدد، باطل اعلام شد.

به این ترتیب کمیسیون انتخابات افغانستان تنها اعتبار ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار رای را در روند شمارش نهایی آراء تایید کرد.

آرای کسب شده توسط دیگر نامزدهای انتخابات

نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که اواخر ماه دسامبر منتشر شده بود از کسب اکثریت مطلق آراء توسط رئیس جمهوری فعلی این کشور و پیروزی نهایی وی در انتخابات حکایت داشت.

بر اساس رای نهایی کمیسیون مستقل انتخابات در افغانستان آقای اشرف غنی از مجموع یک میلیون و ۸۲۳ هزار ۴۸ رای معتبر با کسب ۹۲۳ هزار و ۵۹۲ رای، حائز اکثریت مطلق آراء و پیروز قطعی انتخابات شده است.

بر این اساس عبدالله عبدالله، رقیب اصلی محمد اشرف غنی با کسب ۳۹.۵۲ درصد آراء جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است.

بر اساس آراء تایید شده از سوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی این کشور با کسب بیش از ۳ درصد آراء در جایگاه سوم قرار گرفته است.

عبدالله عبدالله: حکومت همه شمول تشکیل می‌دهم

عبدالله عبدالله، رقیب اصلی محمد اشرف غنی ساعاتی پس از رای نهایی انتخابات ریاست جمهوری توسط کمیسیون مستقل انتخاباتی کشورش، نتیجه اعلام شده را غیرقانونی خواند و خود را به عنوان پیروز اصلی انتخابات معرفی کرد.

آقای عبدالله، رئیس اجرایی دولت فعلی افغانستان و رهبر تیم انتخاباتی موسوم به «ثبات و همگرایی» نتیجه تایید شده توسط کمیسیون مستقل انتخاباتی را «دزدی انتخابات و کودتا بر ضد مردم سالاری» خواند و آنرا حاصل «بنیاد غیرقانونی» در کشورش توصیف کرد.

رقیب انتخاباتی اشرف غنی در ادامه با اشاره به تقلبی بودن نتایج اعلام شده «تقلب کاران را روسیاه تاریخ» دانست و تاکید کرد که «حکومت همه شمول» تشکیل خواهد داد.

طالبان نتایج رسمی اعلام شده را رد کرد

گروه اسلامگرای طالبان که همواره مخالف برگزاری انتخابات در افغانستان بوده، با انتشار بیانیه‌ای نتایج اعلام شده را رد کرد و در تضاد با روند صلح افغانستان دانست.

در بخشی از بیانیۀ ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان آمده است: «انتخابات در زیر چتر اشغال و معرفی کردن خود به حیث رئیس جمهور، چنانکه در نزده سال گذشته مشکل ملت مسلمان افغانستان را حل نکرده، پس ازین هم حل نمی‌تواند. تعیین دوباره اشرف غنی در نتیجه انتخابات جعلی چنانکه غیرقانونی است و مشروعیت ندارد، همچنان با توجه به شرایط حساس قضیه کنونی افغانستان، با محتوای پروسه جاری صلح نیز در تضاد قرار دارد.»

با این وجود از نظر برخی تحلیلگران، انتخاب دوباره اشرف غنی را باید «گامی» همسو با روند مذاکرات صلح دانست. زیرا یک دولت بی‌ثبات قادر به گفتگو با طلبان نخواهد بود.

اشرف غنی: انتخابات تمام شده و زمان وحدت ملی فرا رسیده است

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در نخستین نطق خود پس از اعلام رای کمیسیون مستقل انتخاباتی در کشورش از پیروزی مجدد خود در انتخابات ریاست جمهوری به عنوان «پیروزی جمهوریت مردم افغانستان» یاد کرد.

آقای غنی همچنین حکومت را امانت ملت افغانستان دانست و ضمن تاکید بر اینکه این پیروزی با هیجان گروهی، فردی و قومی همراه نیست یادآور شد که جمهوری افغانستان و دولت این کشور آغوش خود را به روی همه آنهایی که به این نظام اسلامی باور دارند،‌ باز می‌کند.

آگهی

رئیس جمهوری افغانستان که در ارگ ریاست جمهوری در میان شماری از هوادارنش سخنرانی می‌کرد با تاکید بر اینکه دوران رقابت به اتمام رسیده تصریح کرد که دیگر هیچ کس را به چشم رقیب، حریف و مخالف نمی‌بیند و با اعلام نتیجه نهایی انتخابات وقت وحدت ملی فرا رسیده است.

محمد اشرف غنی همچنین تاکید کرد که خواهان صلح پایدار و همیشگی است و تیم وی برای تمام افغانستان صلح را به همراه خواهد آورد.

بلند شدن صدای اعتراض‌ها اندکی پس از اعلام رای کمیسیون مستقل انتخاباتی

اقای عبدالله اندکی پیش از اعلام رسمی نتیجه انتخابات توسط کمیسیون مستقل انتخاباتی با انتشار پستی در صفحه فیس‌بوک خود اعلام کرده بود که «نتیجه تقلبی را نمی‌پذیریم و تنها نتیجه آرای پاک و شفاف برای ما قابل قبول است.»

فضل احمد معنوی، یکی از مسئولان ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله نیز نتیجه اعلام شده را کودتای انتخاباتی خوانده و گفته است: «واضح است که نتیجه تقلبی را ما از قبل گفته بودیم نمی‌پذیریم، تقلب‌های که وجود دارد اظهر من‌الشمس است همه میدانند، ما انتظار داشتیم که این تقلب‌ها حداقلی چیزی بیرون می‌شود، اما متاسفانه این یک کودتای انتخاباتی است که دارد صورت می‌گیرد و من فکر می‌کنم که پیامدش به تمام طرف‌ها ناگور است.»

نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری در حالی از سوی کمیسیون مستقل انتخابات اعلام شده است که بر اساس سندی که برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند مولانا عبدالله، یکی از اعضای این کمیسیون اعلام کرده که با آراء اعلام شده موافق نیست.

آگهی

مولانا محمد عبدالله، عضو کمیسیون مستقل انتخابات که مخالف اعلام نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری بود و در نهایت نیز سند نهایی آنرا امضاء نکرد، گفته است که اعلام این نتیجه خلاف قانون اساسی، طرزالعمل‌ها و قانون انتخابات بوده است.

این عضو کمیسیون مستقل انتخابات در حاشیه عکسی از سند نهایی کمیسیون که وی آنرا در صحفه شخصی خود در فیس‌بوک منتشر کرده آورده است: «از این که در پروسه تفتیش و بازشماری خلاف لایحه و طرزالعمل مربوط عمل شد، فلهذا این فیصله خلاف ماده ۶۱ قانون اساسی، خلاف ماده ۴۵ قانون انتخابات و خلاف ماده ۱۹ قانون تعدیل انتخابات می‌باشد.»

سند اعلام رای کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

عبدالرشید دوستم، از جنگ سالاران کهنه کار افغانستان و متحد عبدالله عبدالله نیز پیش از رای کمیسیون مستقل انتخابات تهدید کرده بود که در صورت اعلام نتایج «تقلبی» دولتی موازی را در این کشور تشکیل خواهد داد.

با توجه به اعتراض‌های زودرس دیگر نامزدهای اصلی انتخابات به رای کمیسیون انتخاباتی، مردم این کشور و نیز جامعه بین المللی نگران تکرار سناریوی سال ۲۰۱۴ میلادی است که به بحران قانون اساسی در این کشور منجر شد. اشرق غنی، پیروز انتخابات سال ۲۰۱۴ پس از اعتراض عبدالله عبدالله نسبت به نتیجه انتخابات در نهایت بر سر یک دولت وحدت ملی با مشارکت وی به عنوان رئیس اجرایی به توافق رسید.

نتایج قطعی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در حالی با بیش از سه ماه تاخیر و نزدیک به پنج ماه پس از برگزاری این انتخابات اعلام می‌شود که پیش از این حدود شانزده هزار مورد شکایت از سوی نامزدهای این انتخابات به ثبت رسیده بود.

آگهی

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری فعلی که بار دیگر بر اساس رای کمیسیون مستقل انتخابات سکان هدایت کشورش را در دست خواهد گرفت در نخستین چالش پیش رو بایست به موجب توافق صلح آمریکا با طالبان برای تعیین چشم انداز سیاسی کشورش به میز مذاکرات بین افغانی بازگردد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دو مراسم تحلیف در ارگ و سپیدار؛ غنی به عبدالله چه پیشنهاد کرده است؟

«آمریکا از اشرف غنی خواست مراسم تحلیف را به تعویق بیاندازد»

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین