قطعه پهپاد حوثی‌‌‌ها؛ «حلقه گمشده ارتباط ایران با حمله به آرامکو» عربستان

ژیروسکوب یافت شده در پهپاد حوثی‌ها
ژیروسکوب یافت شده در پهپاد حوثی‌ها Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مرکز تحقیقات پیرامون درگیری‌های مسلحانه که توسط اتحادیه اروپا و دولت‌‌های آلمان و امارات عربی متحده تامین مالی می‌شود در گزارش خود آورده است که ژیروسکوب V۱۰ به کار رفته در پهپاد «قاصف۱» حوثی‌ها مشابه همان قطعه‌ای است که در پهپاد ابابیل۳ ساخت ایران یافت شده بود.

آگهی

خبرگزاری آسوشییتدپرس با استناد به گزارش یک موسسه تحقیقاتی در زمینه مناقشات مسلحانه مدعی شده است که قطعات یافت شده در موشک‌ها و پهپادهای یمنی،‌ ایران را به طور مستقیم با حمله به تاسیسات نفتی عربستان مرتبط می‌کند.

آسوشییتدپرس با اشاره به گزارش منتشر شده از سوی این مرکز تحقیقات پیرامون درگیری‌‌های مسلحانه (Conflict Armament Research) و نیز گزارش پیشین سازمان ملل متحد اعلام کرده است که قطعه به کار رفته در موتور پهپادهایی که تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان را هدف قرار دادند و دیگر ابزارهای به کار رفته در تجهیزات نظامی حوثی‌ها با قطعات یافت شده در پهپادهای ایرانی سرنگون شده در افغانستان و عراق مطابقت دارد.

این موسسه تحقیقاتی که مقر آن در لندن است روز چهارشنبه با انتشار گزارش مدعی شد که جهت‌یاب‌‌های چرخشی یا ژیروسکوپ‌هایی یافت شده تنها در پهپادهای ساخت ایران به کار رفته است. این گزارش متعاقب گزارش پیشین سازمان ملل متحد منتشر می‌شود که در آن به نقل از کارشناسان این سازمان اعلام شده بود که ژیروسکوب مشابه به کار رفته در یک پهپاد ایرانی کنترل و توقیف شده در افغانستان بدست نیروهای آمریکایی در تجهیزات موشکی کشف و توقیف شده در دریای عمان نیز یافت شده است.

بر اساس این گزارش کشتی حامل موشک‌های کروز در حالی در دریای عمان توسط یک ناو آمریکایی رهگیری و توقیف شد که به سوی یمن حرکت می‌کرد.

آسوشییتدپرس در گزارش خود آورده است که با این یافته جدید نقش ایران در حمله به تاسیسات نفتی عربستان پر رنگ‌تر از گذشته شده است؛ حمله‌ای که در مقطعی کوتاه سبب توقف نیمی از تولید نفت این کشور شد و بهای نفت را نیز به شکل بی سابقه‌ای پس از زمان جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱افزایش داد.

در این گزارش همچنین آمده است که یافته جدید ایران را بیش از پیش به جنگ داخلی یمن و تجهیز تسلیحاتی حوثی‌ها در این کشور مرتبط می‌کند. این در حالی است که ایران برغم افزایش فزاینده نفوذ خود در بین حوثی‌های یمن و حمایت از جنبش انصارالله که با نیروهای وفادار به دولت در تبعید این کشور و نیز ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان سعودی در جنگ‌‌اند تاکنون هرگونه دست داشتن در حمله به تاسیسات نفتی آرامکو را تکذیب کرده است.

ایالات متحده آمریکا و ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان از دیرباز ایران را به تجهیز تسلیحاتی حوثی‌ها متهم می‌کنند. فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام نیز به تازگی اعلام کرد که در جریان عملیاتی در دریای عرب مقادیر زیادی سلاح ساخت ایران را از درون یک قایق کشف و ضبط کرده‌ است.

جونا لیف، یکی از کارشناسان مرکز تحقیقات پیرامون درگیری‌های مسلحانه به آسوشییتدپرس گفت: « ما به اندازه کافی این ژیروسکوب‌ها را در ابزارهای ساخت ایران مشاهده کرده‌ایم تا بتوانیم با اطمینان اعلام کنیم که نمونه یافت شده در تولیدات حوثی‌ها نشان دهنده این است که این قطعه توسط ایران تامین شده است.»

ژیروسکوب‌هایی که موضوع اصلی گزارش موسسه تحقیقات درگیری‌های مسلحانه قرار گرفته نام هیچ کشور سازنده‌ای به روی آنها حک نشده و تنها با برچسب‌هایی به عنوان ژیروسکوب های نوع V۹ و V۱۰ مشخص شده‌اند.

در این گزارش همچنان تصریح شده است که شماره سری‌های (سریال نامبر) این قطعات به گونه‌ای است که نشان می‌دهد آنها توسط یک تولید کننده ساخته شده‌اند.

مرکز تحقیقات پیرامون درگیری‌های مسلحانه که توسط اتحادیه اروپا و دولت‌‌های آلمان و امارات عربی متحده تامین مالی می‌شود در گزارش خود آورده است که ژیروسکوب V۱۰ به کار رفته در پهپاد «قاصف۱» حوثی‌ها مشابه همان قطعه‌ای است که در پهپاد ابابیل۳ ساخت ایران یافت شده بود. این پهپاد به ادعای آسوشییتدپرس پیشتر توسط پیکارجویان گروه موسوم به خلافت اسلامی‌،‌ داعش در عراق تحت کنترل قرار گرفته بود.

کارشناسان این مرکز تحقیقاتی همچنین تاکید کرده‌‌اند که نمونه‌های این ژیروسکوب‌ها در هیچ پهپاد دیگری به جز پهپاد‌های ساخت ایران مشاهده نشده است. از سوی دیگر سازمان ملل متحد نیز درگزارشی اعلام کرده است که نمونه V۹ این ژیروسکوب در پهپاد‌ها و هواپیماهای بدون سرنشینی که سپتامبر گذشته تاسیسات نفتی عربستان را در «بقیق» مورد حمله قرار دارند، یافت شده است.

سازمان ملل متحد همچنین اعلام کرده است که کارشناسان این سازمان نمونه V۹ این نوع ژیروسکوب‌ها را در جریان به نمایش گذاشتن قطعات پهپاد ایرانی شاهد-۱۲۳ در واشنگتن مشاهده کرده بودند. مقامات آمریکایی اعلام کرده بودند که این پهپاد را اکتبر ۲۰۱۶ در افغانستان به زمین نشانده و تحت کنترل درآورده‌اند.

خبرگزاری آسوشییتدپرس اعلام کرده است که تلاش کرده تا در خصوص این گزارش با هیئت دیپلماتیک مامور ایران در سازمان ملل متحد گفتگو کند اما اعضای این هیئت حاضر به پاسخگویی نبوده‌اند.

نمایندگان رسانه‌های تحت کنترل حوثی‌های نیز از انجام مصاحبه با خبرگزاری آسوشییتدپرس در این خصوص سر باز زده‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد پیش از این با صدور قطعنامه‌ای هرگونه فروش و انتقال سلاح و تجهزات نظامی به حوثی‌های یمن را ممنوع اعلام کرده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حوثی‌‌ها: اهدافی استراتژیک در عمق خاک عربستان را هدف قرار دادیم

«تهدید ایران» و وضعیت حقوق بشر در عربستان محور گفتگوهای پمپئو در ریاض

واشنگتن‌پست از طرح تازه آمریکا برای مقابله با قاچاق ادعایی اسلحه از ایران به یمن پرده برداشت