طوفان کیرا غرب و شمال غرب اروپا را درنوردید

طوفان سیارا در شمال ایرلند
طوفان سیارا در شمال ایرلند Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آخرین اخبار از آلمان در روز دوشنبه حاکی از آن است که چند نفر بر اثر طوفان در این کشور زخمی شده و برخی قطارها نیز روی ریل متوقف شده‌اند.

آگهی

طوفان ویرانگر موسوم به «کیارا» (تلفظ کیرا در ایرلندی)  شامگاه یکشنبه و بامداد دوشنبه بریتانیا و بخش‌هایی از شمال و شمال‌ غربی اروپا را درنوردید و باعث ایجاد خسارت‌، اختلال در سفرهای هوایی و زمینی و قطع برق شد.

ایرلند

سازمان ملی هواشناسی ایرلند اخطار وضعیت زرد طوفان را برای کل کشور صادر کرده است.

این سازمان سرعت میانگین باد در ایرلند را بین ۶۵ تا ۸۰ و حداکثر آن را در برخی نقاط ۱۳۰ کیلومتر در ساعت پیش‌بینی کرده است.

دولت ایرلند در مورد خطر موج‌های بلند در آب‌های ساحلی این کشور هشدار داده و وضعیت نارنجی اعلام کرده است.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

از سوی دیگر به دلیل وضعیت طوفانی و بدی شرایط آب و هوایی در ایرلند مراسم ویژه آغاز پایتختی فرهنگی اروپا در شهر گالوی ایرلند لغو شد. گالوی به همراه شهرپ ریه‌کا در کرواسی به طور مشترک به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا در سال ۲۰۲۰ معرفی شده‌اند.

بریتانیا

آژانس ملی هواشناسی بریتانیا، مت‌ آفیس درباره جاری شدن سیل و طغیان رودخانه‌ها ۱۲۳ مورد وضعیت اضطراری و ۱۵۹ اخطار سیل اعلام کرد. رکورد سرعت باد در این کشور در روز گذشته ۱۳۸ کیلومتر بر ساعت در منطقه کپل کوریگ واقع در شمال ولز ثبت شده است.

دست کم ۱۰ شرکت ریلی در بریتانیا به دلیل نامساعد بودن شرایط جوی در این کشور سفر قطارهای خود را لغو کرده و حدود ۲۰ شرکت دیگر نیز حرکت قطارها را به تأخیر انداختند. شکسته شدن و سقوط شاخه‌های درختان بر اثر وزش باد شدید در بریتانیا به سیم‌های برق روی ریل‌ها و خود قطارها آسیب رسانده است.

در بریتانیا چندین پرواز بر اثر وزش طوفان کیرا در روز یکشنبه لغو شد و فرودگاه هیتروی لندن و چندین شرکت هواپیمایی دیگر در تلاش هستند تا با افزایش پروازها در روزهای آینده، لغو پروازهای آخر هفته گذشته را جبران کنند. شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز نیز پیشنهاد داده است که پروازهای داخلی و اروپایی در جایی خارج از فرودگاه هیترو مانند فرودگاه گاتویک و لندن سیتی انجام شود.

به دلیل وزش باد شدید محدودیت‌هایی برای رفت و آمد روی پل معلق هامبر در شمال بریتانیا در نظر گرفته شد. تردد کامیون‌ها و سایر وسایل نقلیه سنگین نیز روز یکشنبه در جاده‌های بریتانیا ممنوع شد.

برخاستن موج‌های بلند در دریای ایرلند و کانال انگلیس سبب شد تا شرکت‌های کشتیرانی نیز حرکت شناورهای خود در این آبراه‌ها را لغو کنند. بندر تجاری اصلی بریتانیا یعنی دوور نیز در روز یکشنبه فعالیت خود را به حال تعلیق درآورد.

از سوی دیگر با آسیب دیدن برخی دکل‌ها و مراکز توزیع برق در جنوب شرقی بریتانیا، برق ۲۶ هزار و ۱۶۰ خانه در این منطقه قطع شد.

همچنین بسیاری از مسابقات ورزشی در بریتانیا از جمله مسابقه دو استقامت ده کیلومتری که قرار بود روز یکشنبه با شرکت حدود ۲۵ هزار نفر برگزار شود، به دلیل طوفان کیارا لغو گردید.

ملکه الیزابت دوم، پادشاه بریتانیا نیز به دلیل وزش باد شدید در لندن نتوانست مانند هر یکشنبه در مراسم دعای کلیسای ساندرینگهام شرکت کند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

بلژیک

طوفان کیارا روز یکشنبه بلژیک را هم جارو کرد.

مؤسسه سلطنتی هواشناسی بلژیک به دلیل از راه رسیدن طوفان پرتوان کیارا از روز شنبه تا بامداد دوشنبه در این کشور وضعیت نارنجی اعلام کرد. این مؤسسه همچنین برای والونی، بخش فرانسه‌زبان بلژیک وضعیت زرد بارانی و برای فلاندر، ناحیه هلندی‌زبان بلژیک در شمال، وضعیت زرد در سواحل اعلام کرد.

کیرا در بلژیک محدودیت‌هایی نیز برای رفت و آمد قطارها ایجاد کرد.

آگهی

هلند

مسئولان دولت هلند برای تمام روز یکشنبه در این کشور وضعیت آب و هوایی نارنجی اعلام کردند.

در نیمروز یکشنبه در هلند بادهایی با سرعت ۷۵ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت وزید که سرعت آنها هنگام بعد از ظهر در شمال غربی این کشور به ۱۰۰ تا ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت هم رسید.

سازمان هواشناسی هلند ادامه وزش باد شدید در شامگاه یکشنبه و نیز بامداد دوشنبه در این کشور را نیز پیش‌بینی کرده بود.

تنها در نیمروز یکشنبه حدود ۱۲۰ پرواز در فرودگاه اسخیپهول آمستردام به دلیل شرایط بد جوی کنسل شد. مسئولان فرودگاه پیش از لغو این پروازها به مسافران هشدار داده بودند.

تمامی دیدارهای لیگ فوتبال هلند نیز که برای روز یکشنبه پیش‌بینی شده بود به دلیل وزش طوفان لغو گردید.

آگهی

آلمان

طوفان کیارا که در آلمان آن را «زابینه» می‌نامند، روز یکشنبه بیش از همه در استان راین وستفالن شمالی جولان داد.

با آن که تا نیمروز یکشنبه هنوز در آلمان باد شدیدی نمی‌وزید، اما سازمان هواشناسی آلمان در این کشور وضعیت هشدار درجه ۳ اعلام کرد. این وضعیت در آلمان یکی مانده به آخرین وضعیت هشدار است.

آخرین اخبار از آلمان در روز دوشنبه حاکی از آن است که چند نفر بر اثر طوفان در این کشور زخمی شده و برخی قطارها نیز روی ریل متوقف شده‌اند.

به فلیپبورد یورونیوز فارسی بپیوندید

روز گذشته برخی پروازهای ورودی و خروجی در فرودگاه‌های فرانکفورت، مونیخ، کلن، هانوفر، برلین، دوسلدورف و برمن به دلیل طوفان لغو شده یا با تأخیر انجام شد.

آگهی

بامداد یکشنبه دویچه‌بان، شرکت راه‌آهن آلمان لغو حرکت برخی از قطارهای این کشور را اعلام کرد و حرکت کشتی‌های مسافربری در سواحل آلمان در دریای شمال نیز متوقف شد.

مسئولان ورزشی، پلیس و آتش‌نشانی مونیخ نیز روز یکشنبه به دلیل پیش‌بینی وضعیت بد آب و هوایی در منطقه بازی فوتبال میان تیم‌های بورسیا مونشن‌گلادباخ و کلن را لغو کردند. هنوز تاریخ جدیدی برای برگزاری این بازی اعلام نشده است.

باشگاه مونشن‌گلادباخ اعلام کرد که خود بازی به رغم وزش باد شدید قابل برگزاری بوده، اما مسئولان به دلیل مشکلاتی که ممکن است در جابجایی تماشاچیان و هواداران این تیم پیش بیاید تصمیم به لغو آن گرفتند.

فرانسه

از راه رسیدن طوفان کیارا (سیارا) سبب شد تا مسئولان فرانسوی در ۲۵ شهرستان در نیمه شمالی این کشور وضعیت نارنجی اعلام کنند. شمار این شهرستان‌ها در روز دوشنبه به ۲۷ رسید.

کیارا روز یکشنبه تقریبا تمام نیمه شمالی فرانسه را درنوردید و سرعت باد در شهرستان «سنه مارن» در همسایگی پاریس به ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت رسید.

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کشتی متروکه پس از یکسال سرگردانی در اقیانوس از ساحل ایرلند سر در آورد

طوفان کشورهای حوزه دریای آدریاتیک را درنوردید

دست‌کم ۴ کشته در طوفان اسپانیا؛ بیش از ۲۰۰ هزار نفر در تاریکی فرو رفتند