فرجام برکسیت؛ بریتانیا پس از ۴۷ سال از اتحادیه اروپا جدا شد

شادی هواداران برکسیت در شب ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ در لندن
شادی هواداران برکسیت در شب ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ در لندن Copyright عکس از ای پی
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دو طرف طی یک دوره انتقالی یازده ماهه تا ۳۱ دسامبر سال جاری میلادی بر سر جزئیات دقیق روابط تجاری و دیگر تعاملات چانه‌زنی خواهند کرد و پس از آن دوره پسا برکسیت فرا خواهد رسید.

آگهی

بریتانیا پس از ۴۷ سال و با طی فرایندی دشوار که به بهای برگزاری همه‌پرسی، انتخابات زودرس و حتی استعفا تمام شد، بالاخره در ساعت بیست و سه شامگاه جمعه ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ به وقت لندن، رسما راه خود را از اتحادیه اروپا جدا کرد.

از زمانی که ملکه الیزابت دوم طی سخنانی اولویت اصلی کشورش را خروج از اتحادیه اروپا اعلام کرد، سه نخست وزیر این کشور تمام تلاش خود را به خرج دادند تا به این خواست که رای مردم در همه پرسی را نیز پشت خود داشت، جامه عمل بپوشانند.

بوریس جانسون، نخست وزیر فعلی بریتانیا پس از کسب پیروزی چشم‌گیر در انتخابات زودرس پارلمانی خیال خود را از تصویب توافق بدست آمده با سران اتحادیه اروپا در پارلمان کشورش راحت کرد. آقای جانسون سرانجام روز جمعه ۴ بهمن / ۲۴ ژانویه توافق برکسیت را که به تایید پارلمان رسیده بود رسما امضا کرد تا مقدمات اجرای این حکم طلاق و آغاز دوره انتقالی از نخستین ساعات بامداد شنبه یکم فوریه شکل بگیرد.

بدین ترتیب شامگاه ۳۱ ژانویه سرانجام و پایان سه سال و نیم سردرگمی و هیاهو برای مردم بریتانیا بود.

در آن سو نیز اتحادیه اروپا با احترام به تصمیم مردم و مقام‌های بریتانیا برای این جدایی مقدمات پی‌گیری نوعی جدید از روابط با این کشور را آغاز کرد. ساعاتی پیش از نیمه‌شب جمعه، پرچم‌های بریتانیا در برابر مقر پارلمان اروپا در بروکسل پایین کشیده شد و نمایندگان بریتانیا کرسی‌های این پارلمان را ترک کردند.

آغاز جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا در شامگاه جمعه با نورافشانی و تصویر شمارش معکوس روی دیوار دفتر نخست وزیری این کشور واقع در شماره ده خیابان داونینگ نقش بست.

AP
پایین کشیده شدن پرچم بریتانیا از مقابل مقر پارلمان اروپا در بروکسلAPOLIVIER MATTHYS

دوران پسابرکسیت

حضور فیزیکی بریتانیا در نهاد‌های اتحادیه اروپا از روز شنبه یکم فوریه دیگر به شکل سابق دنبال نخواهد شد اما در دوره انتقالی یازده ماهه‌ پیش رو نوع روابط میان بریتانیا و اتحادیه اروپا به شکل سابق و دست نخورده باقی خواهد ماند. این مسئله در زندگی روزمره مردم عادی از حیث تردد، داد و ستد و جابجایی و نیز انجام معاملات تجاری صدق خواهد کرد.

دو طرف تا ۳۱ دسامبر سال جاری میلادی بر سر جزئیات دقیق روابط تجاری و دیگر تعاملات چانه زنی خواهند کرد و پس از آن دوره پسا برکسیت فرا خواهد رسید.

جانسون: برگ تازه‌ای از تاریخ بریتانیا آغاز شد

همزمان با خروج رسمی بریتانیا از اتحادیه اروپا در «برکسیت دی» یا روز موعود برکسیت، بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا و نایجل فاراژ، رهبر حزب برکسیت طی سخنانی ضمن اشاره به چگونگی رقم خوردن این جدایی به ترسیم گوشه‌ای از چشم انداز سیاسی و اقتصادی کشورشان در دوره پسابرکسیت پرداختند.

بوریس جانسون در سخنرانی خود در واپسین دقایق شامگاه جمعه، برکسیت را «نه پایان، بلکه آغاز برگ تازه‌ای از تاریخ بریتانیا» خواند و تاکید کرد: «به رغم هر گونه مانعی که بر سر راه ما قرار گیرد، حرکت به سوی موفقیت ادامه خواهد داشت.»

نخست وزیر بریتانیا همچنین از برکسیت به عنوان یک «توافق قابل توجه و چشم‌گیر» نام برد و در عین حال تصریح کرد که «زمان یک دوره جدید برای همکاری دوستانه با اتحادیه اروپا» فرا رسیده است.

بریتانیا، نخستین عضو جدا شده از اتحادیه اروپا

بریتانیا به عنوان نخستین کشوری که از اتحادیه اروپا خارج می‌شود، در طول دوره انتقالی علاوه بر چانه زنی با اتحادیه اروپا فرصت مناسبی پیش رو خواهد داشت تا فارغ از چارچوب و محدودیت‌های پیشین با شرکای اقتصادی خود از جمله ایالات متحده آمریکا، چین و دیگر قطب‌های اقتصادی جهان بر سر تعامل و همکاری‌های جدید وارد مذاکره شود.

از سوی دیگر بریتانیای پس از برکسیت در خصوص نحوه پذیرش مهاجران نیز تغییراتی را در قوانین خود ایجاد خواهد کرد و احتمالا اولویت آن بر اساس امتیازبندی و نیز جذب نخبه‌های علمی تعیین خواهد شد. محققانی که ویزای ویژه استعدادهای علمی و پژوهشی را دریافت می‌کنند همچنین نیازی به ارائه پیشنهاد کاری پیش از ورود به بریتانیا ندارند و به لحاظ اداری روند پذیرش آنان سریع خواهد بود.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بریتانیا: 'اظهارنامه سیاسی برکسیت' به معنای توافق با اتحادیه‌‌ اروپا نیست

اتحادیه اروپا به دسترسی بریتانیا به پایگاه داده‌های مظنونین جنایی پایان می‌دهد

فرانسه به دنبال «مثلت جدید قدرت» در اتحادیه اروپا پس از خروج بریتانیا