گانتس و نتانیاهو در آستانه سفر به واشنگتن: ترامپ بهترین دوست اسرائيل است

گانتس و نتانیاهو در آستانه سفر به واشنگتن: ترامپ بهترین دوست اسرائيل است
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رهبران دو حزب پیروز در انتخابات اسرائيل پیش از سفر به آمریکا از دونالد ترامپ تعریف و تمجید کردند.

آگهی

رهبران دو ائتلاف پیروز در انتخابات اسرائيل هر چند در خصوص تشکیل دولت با یکدیگر اتفاق نظر ندارند، اما در خصوص بهترین دوست تل آویو با یکدیگر هم‌نظر هستند. 

روز شنبه ۲۵ ژانویه، بنی گانتس رهبر ائتلاف آبی - سفید ضمن تایید سفرش به واشنگتن اعلام کرد: «من به دعوت شخص ترامپ به آمریکا می‌روم و آنجا پس از دیدار با رئيس جمهوری این کشور، روز دوشنبه به اسرائيل باز می‌گردم.»

آقای گانتس همچنین به مذاکرات خود با مقامات کاخ سفید و همچنین سفیر ایالات متحده در اسرائيل اشاره کرد و افزود: «من به تمایل آنها درخصوص اهمیت گذاری به امنیت اسرائيل احترام می‌گذارم و امیدوارم این توافق، مسیری تاریخی میان گروه‌های درگیر در منطقه باشد.»

این اظهارات گانتس در حالی طرح می‌شود که او پیشتر مخالف انتشار طرح صلح دونالد ترامپ بود. او قبلا انتشار این طرح پیش از برگزاری انتخابات اسرائيل را نوعی سیاسی کاری خوانده بود که می‌تواند به کمک بنیامین نتانیاهو بیاید. 

آقای گانتس همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش آمریکا را دوست واقعی تل‌آوو خواند و افزود: «دونالد ترامپ، رئيس جمهوری آمریکا دوست واقعی اسرائيل و یهودیان آمریکا است.»

از سوی دیگر بنیامین نتانیاهو روز شنبه از طرح موسوم به معامله قرن تمجید کرد و افزود: «این فرصتی بی‌نظیر است که تنها یک‌بار در تاریخ رخ می‌دهد. ما نباید آن‌را از دست بدهیم. امروز بهترین دوست اسرائيل در کاخ سفید است و حالا بهترین فرصت را در دست داریم.»

آقای نتانیاهو روز یکشنبه ۲۶ ژانویه به آمریکا سفر می‌کند و قرار است روز سه‌شنبه با رئيس جمهوری آمریکا دیدار و گفتگو کند. 

نخست وزیر اسرائيل همچنین سفر خود به واشنگتن را ماموریتی مهم و فرصتی تکرارنشدنی برای آینده اسرائيل بر شمرد. 

رئيس جمهوری آمریکا روز ۲۳ ژانویه گفته بود که احتمالا پیش از دیدار با رهبران اسرائيلی در واشنگتن از طرح صلح خاورمیانه معروف به معامله صلح قرن رونمایی خواهد کرد.

آقای ترامپ شامگاه پنجشنبه در سفر به میامی به خبرنگاران گفت: «ممکن است در ابتدا فلسطینی‌ها از این برنامه خوششان نیاید اما در نهایت این طرح به سودشان تمام خواهد شد.»

آن دسته از فلسطینی‌ها و اعرابی که توضیحات کلی دربارهٔ این طرح دریافت کرده‌اند نگران‌اند که این طرح بخواهد فلسطینی‌ها را تطمیع کند تا با اشغال اسرائیل کنار بیایند.

این کار‌ می‌تواند مقدمه‌ای باشد که اسرائيل نیمی از کرانهٔ باختری و اکثر درهٔ اُردن را با خاک حاصلخیزش ضمیمهٔ سرزمین خود کند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تست کرونای نتانیاهو منفی شد

نتانیاهو: من لیمو را به لیموناد تبدیل می‌کنم، این شیرین‌ترین پیروزی عمرم است

انتخابات رهبری حزب لیکود اسرائیل زیر سایه تعقیب قضایی نتانیاهو