خامنه‌ای: به اروپایی‌ها اعتماد ندارم، این کشورهای حقیر پادوی آمریکا هستند

خامنه‌ای: به اروپایی‌ها اعتماد ندارم، این کشورهای حقیر پادوی آمریکا هستند
Copyright آرشیو
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

علی خامنه‌ای با اشاره به وقایع روزهای اخیر در ایران و منطقه گفت: «دو هفته پر ماجرا را پشت سر گذاشتیم که درس‌های زیادی برای مردم ایران داشت.»

آگهی

علی خامنه‌ای، رهبر ایران روز جمعه در سخنانی پیش از اقامه نماز در تهران گفت که آمریکایی‌ها قوی‌ترین و سرشناس‌ترین فرمانده مبارزه با تروریسم در منطقه را ترور کردند.

رهبر ایران که برای نخستین بار پس از هشت سال در نماز جمعه تهران حضور پیدا کرده بود تاکید کرد که «ترور بزدلانه» قاسم سلیمانی مایه روسیاهی آمریکا شد.

علی خامنه‌ای با اشاره به وقایع روزهای اخیر در ایران و منطقه گفت: «دو هفته پر ماجرا را پشت سر گذاشتیم که درس‌های زیادی برای مردم ایران داشت.»

به گفته آقای خامنه‌ای «آنروزی که ده‌ها میلیون نفر در ایران و صدها هزار نفر در عراق به پاس خون فرمانده سپاه قدس به میدان آمدند و روزی که موشک های سپاه هم پایگاه نیروهای آمریکایی را در هم کوبید، ایام الله بود.»

آیت الله خامنه ای حمله موشکی سپاه به پایگاه‌های آمریکا در عراق را ضربه به هیبت ابر قدرتی آمریکا توصیف و تاکید کرد که این پاسخ قدرتمندانه،‌ حیثیتی و جبران ناپذیر بود.

به گفته رهبر ایران مقامات آمریکایی و اسرائیلی فرمانده سپاه قدس را «تروریسم» خواندند اما مردم در سراسر جهان در واکنش به این اقدام پرچم آمریکا و اسرائیل را آتش زدند. علی خامنه‌ای این را هم نشانگر حمایت خدا از مردم ایران توصیف کرد.

وی با اشاره به نقش سپاه قدس در مبارزه با گروه‌های تروریستی در منطقه از جمله داعش اعلام کرد که آمریکا این نیروها را برای مقابله با ایران آنرا تجهیز و حمایت کرده بود.

رهبر ایران به شعارهای برخی معترضان که می‌گفتند «نه غزه نه لبنان» اشاره کرد و گفت: این افراد نه تنها جان، که حاضر نیستند راحتی و آرامش خود را فدای ایران کنند. به گفته رهبر ایران قاسم سلیمانی و اعضای نیروی قدس هستند که در مبارزه با داعش و نیروهای تروریستی در منطقه جان خود را فدای کشورشان کردند.

علی خامنه‌ای سپس گفت آیا آنها که عکس قاسم سلیمانی را پاره می کنند مردم ایران هستند یا جمعیت میلیونی که به خیابان آمده اند؟ به گفته امام جمعه تهران ملت ایران در این ماجرا قدرت خود را نشان داد و این حضور پر قدرت مردم ایران در میدان بود که پایگاه‌های آمریکا را ویران کرد.

سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین

رهبر ایران با اشاره به سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین و جان باختن شمار زیادی از شهروندان ایرانی و خارجی ضمن ابراز همدردی با خانواده های قربانیان گفت: حادثه بسیار تلخی بود اما عده ای تحت هدایت رسانه‌های خارجی و رادیوهای انگلیسی سعی کردند این ماجرا را به نحوی «آرایش» دهند که کشته شدن دو فرمانده بلند پایه ایران و نیروهای مردمی عراق به فراموشی سپرده شود. وی در ادامه تاکید کرد: «به اندازه ای که ما از این حادثه غصه خوردیم دشمن ما از این ماجرا خوشحال شد.»

تهدید سه کشور اروپایی

رهبر ایران با اشاره به تهدید کشورهای اروپایی برای به جریان انداختن مکانیسم حل اختلاف برجام گفت که دولت ایران به خوبی جواب کشورهای اروپایی را داد.

علی خامنه ای در ادامه گفت سه کشور اروپایی همان کشورهایی هستند که در دوران جنگ تا توانستند به دشمن کمک کردند و به این کشورها باید به این چشم نگاه کرد.

علی خامنه‌ای تاکید کرد: من پیشتر هم گفته بودم که به اروپایی‌ها اعتماد ندارم و این «کشورهای حقیر» پادوی آمریکا هستند. وی خطاب به سه کشور اروپایی گفت: «آمریکا که ارباب شما بود نتوانست ملت ایران را به زانو درآورد و شما کوچک تر از این حرف ها هستید که بتوانید ملت را به زانو درآورید.»

رهبر ایران تنها راه پیش روی ایران را «قوی تر شدن» نامید و گفت که کشورش ابایی از مذاکره ندارد اما نه با آمریکا. به گفته رهبر ایران «جنتلمن‌های پشت میز مذاکره همان تروریست‌های فرودگاه بغداد هستند.»

نخستین حضور علی خامنه‌ای در نماز جمعه پس از هشت سال

رهبر ایران برای نخستین بار پس از هشت سال امامت نماز در تهران را برعهده گرفته است. آخرین باری که نماز جمعه تهران به امامت آیت الله خامنه‌ای برگزار شد به بهمن سال ۱۳۹۰ باز می‌گردد. وی پیش از این نیز در پی بحران سیاسی و زمانی که ایران بدنبال اعتراض‌های گسترده به نتایج انتخابات ریاست جمهوری روزهای ناآرام و ملتهبی را سپری می‌کرد، ۲۹ خرداد سال ۱۳۸۸ در نماز جمعه تهران حضور پیدا کرده بود.

سازمان عفو بین‌الملل ساعاتی پس از سخنان رهبر ایران در نماز جمعه سال ۸۸ این سخنرانی را به نوعی یک «چراغ سبز» برای سرکوب گسترده معترضان تعبیر کرد.

اعلام برگزاری نماز جمعه تهران به امامت رهبر ایران تنها چند روز پس از تجمعات و ناآرامی‌های ناشی از اعتراض به سرنگونی هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین توسط پدافند موشکی سپاه سبب شد تا گمانه زنی‌های زیادی در خصوص محتوی سخنان علی خامنه‌ای در بین تحلیل گران و رسانه‌های داخل و خارج ایران مطرح شود.

معترضان به سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراین و نحوه اطلاع رسانی در خصوص این حادثه طی روز‌های گذشته با برپایی تجمع‌هایی در دانشگاه‌‌های تهران و دیگر شهرهای ایران و نیز همزمان با برگزاری مراسم تشییع برخی از جان باختگان این حادثه شعارهایی بر ضد بلند پایه‌ترین مقامات ایران سر دادند و انگشت اتهام را به سوی علی خامنه‌ای،‌ فرمانده کل قوا نشانه رفتند.

آگهی

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی اعلام کرده بود که پس از مراسم نماز جمعه در دیگر شهرهای ایران به جز تهران راهپیمایی نمازگزارن در حمایت از اقدام اخیر نیروهای نظامی ایران در انجام حمله موشکی به پایگاه‌های نیروهای آمریکایی در خاک عراق برگزار می‌شود.

سرنگونی هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی اوکراین که طی آن ۱۷۶ سرنشین آن جان باختند بامداد چهارشنبه ۱۸ دی ماه همزمان با حملات موشکی ایران به پایگاه های نظامیان آمریکایی در عراق روی داد.

مقامات ایرانی پس از سه روز کتمان حقایق و رد ادعاهای مطرح شده مبنی بر هدف قرار گرفتن این هواپیما توسط موشک‌ پدافند هوایی سپاه در نهایت به صورت رسمی مسئولیت این حادثه را بر عهده گرفتند و اعلام کردند که این حادثه «غیرعمدی» بوده است.

این در حالی است که حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران روز چهارشنبه طی سخنانی در نشست هیئت دولت که با لحنی متفاوت از گذشته ایراد شد با انتقاد از تاخیر صورت گرفته برای اطلاع رسانی در باره علت اصلی حادثه در کنایه‌ای آشکار به سپاه پاسداران خواست تا با مردم با صداقت رفتار شود. رئیس جمهوری ایران که پیشتر اعلام کرده بود خود نیز به موقع در جریان این امر قرار نگرفته در بخشی از سخنان خود از مسببان اصلی حادثه خواست: «اگر تاخیر شده برای تاخیر هم عذرخواهی کنند و اگر مناسب نبوده آن هم عذر خواهی کنند.»

رئیس دستگاه اجرایی ایران همچنین خواستار ارائه توضیحات شفاف از سوی نیروهای مسلح ایران در باره علت تاخیر در اطلاع رسانی در خصوص هدف قرار گرفتن هواپیمای مسافربری اوکراین توسط پدافند موشکی سپاه شده و گفته بود: «از نیروهای مسلح و از ستاد کل خواهش می‌کنم برای مردم توضیح دهند که از وقتی که حادثه واقع شده تا وقتی که اعلام شد، چه مسائلی بوده چه جلساتی بوده و چه کارشناسی‌هایی بوده که مردم بفهمند که چیزی نمی خواستند از آنها پنهان بکنند. البته این حادثه باورکردنی نبود.»

آگهی

تنش میان ایران و آمریکا از زمان خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای وین و اعمال تحریم‌های بی سابقه واشنگتن بر ضد تهران روندی پرشتاب و صعودی در پیش گرفت. این تنش که به گفته تحلیل گران به مرز یک جنگ تمام عیار میان دو کشور نزدیک شده به تازگی با کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس ایران در جریان حمله پهپادی نیروهای آمریکایی در عراق وارد مرحله تازه‌ای شد.

ایران پس از این اقدام آمریکا دو پایگاه نیروهای آمریکایی را در عراق هدف حملات موشکی قرار داد و تاکید کرد که این پاسخ تنها یک «سیلی به صورت متجاوز» بوده و خروج نظامیان آمریکایی از منطقه کم‌ترین هزینه حذف قاسم سلیمانی خواهد بود.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

توییتر حساب‌های رهبر ایران را برای چند ساعت مسدود کرد

کمیسر تجارت اروپا: بحثی درباره تعرفه های گمرکی روی خودروهای اروپایی با آمریکا نداشتیم

چرا روحانی از حمله به عین‌الاسد بی‌خبر بود؟ پاسخ کیهان: محرمانه بود، فقط ۱۰ نفر خبر داشتند