عربستان حمله به نیروهای آمریکایی در عراق را «تروریستی» خواند

عربستان حمله به نیروهای آمریکایی در عراق را «تروریستی» خواند
Copyright AP Photo/Amr Nabil
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در بیانیۀ رسمی ریاض آمده است: «عربستان سعودی با نگرانیِ بسیار تحولات عراق و آغاز دوبارۀ حملات تروریستی در این کشور را دنبال می‌کند...که جدیدترین آنها، حملۀ شبه‌نظامیان تروریست تحت حمایت رژیم ایران به نیروهای آمریکایی حاضر در عراق بوده است.»

آگهی

عربستان سعودی روز سه‌شنبه حمله به نیروهای آمریکایی در منطقۀ کرکوک عراق را محکوم کرد و آن را اقدامی «تروریستی» خواند. پیش از این ایالات متحده آمریکا گروههای شبه‌نظامی تحت حمایت ایران را عامل این حملات معرفی کرده بود.

در بیانیۀ رسمی ریاض آمده است: «عربستان سعودی با نگرانی بسیار تحولات عراق و آغاز دوباره حملات تروریستی در این کشور را دنبال می‌کند...که جدیدترین آنها، حملۀ شبه‌نظامیان تروریست تحت حمایت رژیم ایران به نیروهای آمریکایی حاضر در عراق بوده است.»

عربستان سعودی همچنین این حملات را که «ناقض حاکمیت عراق است و بر امنیت و ثبات آن تاثیر می‌گذارد» محکوم کرد.

این بیانیه پیش از حملۀ معترضان حمله آمریکا به مواضع کتائب حزب الله به سفارت ایالات متحده در بغداد منتشر شد.

حمله به نیروهای آمریکایی حاضر در عراق روز جمعه روی داد و در جریان آن بیش از ۳۰ راکت به پایگاهی در منطقۀ کرکوک اصابت کرد که منجر به کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی و زخمی شدن شماری از سربازان آمریکایی شد.

واشنگتن یکی از گروه‌های شبه‌نظامی نزدیک به ایران را به دست داشتن در این حمله متهم کرد و بر این اساس روز یکشنبه در اقدامی تلافی‌جویانه مواضع گروه کتائب، از گروه‌های مسلح نزدیک به ایران و حزب‌الله لبنان را هدف قرار داد. حملۀ آمریکا به شبه‌نظامیان کتائب ۲۵ کشته برجای گذاشت و موجب خشم دولت عراق نیز شد.

ریاض متحد نزدیک واشنگتن در منطقۀ خلیج فارس، همچون آمریکا مخالف حضور ایران در منطقه است.

واکنش‌های تند عربستان و آمریکا به حملات روز جمعۀ کرکوک در حالی دیده می‌شود که تهران نیز در مقابل، روز دوشنبه حملۀ آمریکا به مواضع شبه‌نظامیان کتائب را که به حشد شعبی وابسته هستند محکوم کرد و آن را مصداق تروریسم خواند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

درگیری‌های خونین در عراق؛ عادل عبدالمهدی از استعفای خود خبر داد

«ابوباقر السعدی» از فرماندهان ارشد «کتائب حزب الله» در حمله پهپادی آمریکا در بغداد کشته شد

حمله به پایگاه الحریر در شمال عراق تکذیب شد؛ تهران: اقدام نظامی آمریکا «نقض صریح» منشور ملل متحد است