توافق کی‌یف و جدایی‌طلبان اوکراین برای مبادله اسرا پیش از آغاز سال جدید میلادی

سربازان اوکراینی در  منطقه دونتسک
سربازان اوکراینی در منطقه دونتسک Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نشست اوایل ماه دسامبر در پاریس که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین به همراه ولادیمیر پوتین،‌ همتای روس‌اش تحت میانجی‌گری فرانسه و آلمان در آن شرکت کردند پیشتر زمینه را برای تبادل اسرا و نیز آتش بس در شرق اوکراین فراهم کرده بود.

آگهی

کی‌یف و جدایی‌طلبان هوادار روسیه روز دوشنبه بر سر تبادل زندانیان تا پیش از سال جدید میلادی به توافق رسیدند. تبادل اسرا میان دو طرف یکی از اقدامات مورد نظر برای کاهش تنش در منطقه شرق اوکراین است که در نشست صلح پاریس وعده آن داده شده بود.

دارکا اولیفر،‌ سخنگوی مذاکره کنندگان اوکراینی ضمن اعلام این خبر با انتشار مطلبی در شبکه اجتماعی فیس‌بوک تصریح کرد: «همانطور که در قطعنامه نشست انجام شده با (فرمت نرماندی) در پاریس بر آن تاکید شده بود ما بر سر تبادل اسرا تا پیش از سال جدید میلادی به توافق دست یافتیم.» منظور از فرمت نرماندی نشست سران سه کشور روسیه، اوکراین، آلمان و فرانسه عنوان شده است.

از سوی دیگر خبرگزاری های روسیه نیز به نقل از بوریس گریزلف، نماینده مسکو در مذاکرات پاریس و نیز فرستادگان جدایی طلبان اوکراینی توافق بر سر مبادله اسرا را مورد تایید قرار داده‌اند. گفته می‌شود این توافق در پایان یک تله‌کنفرانس میان سه طرف مناقشه یعنی نمایندگان روسیه،‌ اوکراین و جدایی طلبان حاصل شده است.

گفته می‌شود سازمان امنیت و همکاری اروپا نیز که بر تحولات شرق اوکراین نظارت دارد با انتشار بیانیه‌ای توافق حاصل شده برای مبادله اسرا میان کی‌یف و جدایی طلبان را مورد تایید قرار داده است.

نشست اوایل ماه دسامبر در پاریس که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین به همراه ولادیمیر پوتین،‌ همتای روس‌اش با میانجی‌گری فرانسه و آلمان در آن شرکت کردند پیشتر زمینه را برای تبادل اسرا و نیز آتش بس در شرق اوکراین فراهم کرده بود.

به موجب توافق سران دو کشور روسیه و اوکراین همچنین قرار شد ضمن احترام به آتش بس، دو طرف مناقشه نیروهای خود را در سه نقطه از شرق اوکراین تا پایان مارس ۲۰۲۰ عقب بکشند.

 جنگ در مناطق شرقی اوکراین از سال ۲۰۱۴ میلادی تاکنون بیش از ۱۳ هزار کشته برجای گذاشته است.

خشونت‌های ناشی از مناقشه خونین در این منطقه پس از توافقنامه مینسک د رسال ۲۰۱۵ تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کرد اما هنوز دو طرف بر سر یک راه حل سیاسی به توافق کامل دست نیافته‌اند.

مسکو و کی‌یف پیش از این در ماه سپتامبر سال جاری میلادی نیز اقدام به تبادل اسرا کرده بودند که تحلیل‌گران آنرا به عنوان نشانه‌ای از کاهش تنش در بحران پنج ساله میان دو کشور همسایه تعبیر کردند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آغاز تبادل اسرا میان ارتش و جدایی‌طلبان اوکراین

پارلمان اوکراین «وضعیت ویژه» در شرق اوکراین را تمدید کرد

اپل مالکیت روسیه بر کریمه را به رسمیت شناخت؛ اوکراین محکوم کرد