صاحبان «سبد نان اروپا»: زمین‌های حاصلخیز اوکراین فروشی نیست

 صاحبان «سبد نان اروپا»: زمین‌های حاصلخیز اوکراین فروشی نیست
Copyright خبرگزاری فرانسه
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هزاران نفر در شهر کی‌یف، پایتخت اوکراین در اعتراض به طرح بحث برانگیز اجازه فروش زمین‌های زراعی تظاهرات کردند و با پلیس درگیر شدند.

آگهی

شماری از معترضان به طرح بحث برانگیز اجازه فروش زمین‌های زراعی اوکراین بدنبال درگیری با پلیس در روز سه‌شنبه ۱۷ دسامبر (۲۶ آذر) در کی‌یف، پایتخت، زخمی شدند.

همزمان هزاران نفر از جمله کشاورزان و ملی گرایان اوکراینی در همین روز در برابر ساختمان پارلمان این کشور تجمع اعتراضی برگزار کردند.

اوکراین به «سبد نان اروپا» معروف است چرا که این کشور ۳۲.۵ میلیون هکتار اراضی قابل کشت دارد که دو برابر فرانسه است.

در حال حاضر، زمین‌های کشاورزی را تنها می‌توان اجاره داد اما لایحه پیشنهادی جدید این امکان را فراهم می‌کند که زمین‌های کشاورزی به اوکراینی‌ها یا خارجی‌ها فروخته شوند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، معترضان به سمت نیروهای پلیس سنگ و آجر پرتاب می‌کردند و در مقابل نیروهای امنیتی برای متفرق کردن تظاهرات کنندگان گاز اشک آور شلیک کردند. ماموران پلیس همچنین دو چادر بزرگ را که معترضین در آن محل برپا کرده بودند پاره کردند و برچیدند.

پیش‌نویس لایحه چیست؟

این لایحه به‌منظور جایگزین شدن با قانون سال ۲۰۰۱ که فروش زمین‌های کشاورزی را ممنوع می‌کرد، ارائه می‌شود. خوانش اولیه این لایحه در تاریخ ۱۳ نوامبر به تصویب پارلمان اوکراین رسید اما نمایندگان باید قبل از اکتبر سال ۲۰۲۰ خوانش دوم آن را بررسی کنند.

اوکراین با ۳۲.۵ میلیون هکتار زمین قابل کشت یکی از حاصل‌خیز‌ترین زمین‌های زراعی دنیا را دارد. در حال حاضر این زمین‌ها تنها اجاره داده می‌شوند و نمی توانند فروخته شوند.

طبق پیش‌نویس لایحه جدید، هر فردی از جمله شهروندان خارجی یا شرکت‌های خارجی که از زمین‌های زراعی اوکراین حداقل سه‌ سال استفاده کرده‌ باشند (به‌طور مثال با اجاره آن) می‌توانند مالکیت آن را به دست آورند.

بانک جهانی تحمین می‌زند که این موضوع می‌تواند به رشد ۱.۵ درصدی بیشتر در اوکراین منجر شود. اوکراین در حال حاضر در بین فقیرترین کشورهای اروپا طبقه‌بندی می‌شود.

خبرگزاری فرانسه
تظاهرات در کی‌یف در اعتراض به لایحه فروش زمین‌های زراعیخبرگزاری فرانسه

چرا معترضان نگران هستند؟

طبق نظرسنجی‌ها، بین نصف تا دو سوم اوکراینی‌ها مخالف این پیش نویس هستند. ترس آنها این است که این لایحه تنها منافع طبق‌های کوچک و حاکم در اوکراین و همچنین خارجی‌ها را تامین می‌کند.

یک کارگر مزرعه که در تظاهرات روز گذشته شرکت کرده بود به خبرگزاری فرانسه گفت: «خارجی‌ها می‌خواهند زمین‌های ما را بخرند. من از آینده فرزندانمان می‌ترسم.»

یک معترض دیگر معتقد است که کشاورزان ساکن در این زمین‌ها باید مالک آن‌ها باشند، نه ملاکان بزرگ.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین قول داده است پیش از باز کردن بازار به روی خارجی‌ها در این رابطه همه‌پرسی انجام دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

صنعت نوپای پرورش حلزون در اوکراین با قرنطینه اروپا به بحران خورد

مخالفت هزاران اوکراینی با طرح صلح رئیس جمهوری: «نه به تسلیم»

آیا ولودیمیر زلنسکی اوکراین را به آغوش روسیه باز می‌گرداند؟