کلاف سردرگم انتخابات افغانستان؛ در ۷ ولایت بازشماری آرا هنوز شروع نشده است

کلاف سردرگم انتخابات افغانستان؛ در ۷ ولایت بازشماری آرا هنوز شروع نشده است
Copyright آرشیو رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حوا علم نورستانی، رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان می‌گوید که بازشماری آرا در ۲۶ ولایت تکمیل شده و در یک ولایت دیگر نیز در جریان است اما در هفت ولایت این روند به‌دلیل اعتراض برخی ستادهای انتخاباتی آغاز نشده است.

آگهی

در حالی که دو ماه از برگزاری انتخابات افغانستان می‌گذرد، حوا علم نورستانی، رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان می‌گوید که بازشماری آرا در ۲۶ ولایت تکمیل شده و در یک ولایت دیگر نیز در جریان است اما در هفت ولایت این روند به‌دلیل اعتراض برخی ستادهای انتخاباتی آغاز نشده است.

طبق قانون انتخاباتی، اگر بازشماری آرا در تمامی ولایت‌ها انجام نشود، اعلام نتایج اولیه غیرقانونی است.

دفترهای ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات در ولایت‌های فاریاب، سرپل، جوزجان بدخشان، پنج‌شیر، بغلان و تخار از هفتۀ پیش، پس از آن‌که روند بازشماری آرا از سرگرفته شد، بسته‌ شدند.

کمیسیون مستقل انتخابات، می‌گوید که این دفترها از سوی نامزدهای انتخاباتی معترض به ویژه گروه انتخاباتی «ثبات و هم‌گرایی» به رهبری عبدالله عبدالله بسته شده‌اند.

تیم انتخاباتی عبدالله عبدالله می‌گوید که کمیسیون مستقل انتخابات، حدود ۳۰۰ هزار رای بدون بیومتریک را بازشماری کرده است. اقدامی که به گفتۀ این دستۀ انتخاباتی غیرقانونی است.

در سال ۲۰۱۴ عده‌ای با تقلب و تحت هر شرایطی آمدند و بر زندگی مردم حاکم شدند؛ آنان به این فکر نباشند که ۲۰۱۴ بار دیگر تکرار می‌شود.
عبدالله عبدالله
یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

خانم نورستانی امروز پنجشنبه هفت عقرب (هفت آذر) در یک نشست خبری گفت: «کمیسیون مستقل انتخابات در هر شرایط آمادۀ گفت‌وگو با دسته‌های انتخاباتی است... آرای معتبر، تنها آرایی هستند که بیومتریک شده باشند.»

عبدالله عبدالله، یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، روز گذشته در سایت شخصی خود با هشدار به مسئولان دولتی، نوشت: «در سال ۲۰۱۴ عده‌ای با تقلب و تحت هر شرایطی آمدند و بر زندگی مردم حاکم شدند؛ آنان به این فکر نباشند که ۲۰۱۴ بار دیگر تکرار می‌شود.»

وی افزود: «برای‌ تیم متقلب ثابت شده که جایگاهی در میان مردم ندارند. در جریان انتخابات پول‌های هنگفت خرج کردند، تطمیع کردند، تهدید کردند و از هر وسیله‌ای کار گرفتند، اما نتیجه انتخابات واضح بود.»

عبدالله کمیسیون انتخابات را متهم کرد که به دستور یک تیم انتخاباتی عمل می‌کند و افزود: «استقلال‌شان زیرسوال رفته و نتیجه کارشان مشروعیت ندارد.»

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان روز ۲۸ سپتامبر (شش مهر/میزان) برگزار شد با این حال هنوز نتایج اولیه این انتخابات با وجود اعلام دو تاریخ، هنوز اعلام نشده است. آخرین تاریخ برای اعلام نتایج ۱۴ نوامبر (۲۳ عقرب/آبان) بود که به تعویق افتاد و تاریخ جدیدی نیز اعلام نشد.

دو نامزد مطرح انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان، عبدالله عبدالله و محمد اشرف غنی، مدعی پیروزی در انتخابات هستند. این دو نفر در پایان انتخابات سال ۲۰۱۴ نیز خود را پیروز انتخابات اعلام کردند و در نهایت برای پایان دادن به کشمکش سیاسی در افغانستان به تقسیم قدرت اجرایی رضایت دادند. بر این اساس طی پنج سال گذشته آقای غنی عهده‌دار سمت ریاست جمهوری شد و آقای عبدالله نیز بر منصبی جدید با عنوان ریاست اجرایی دولت افغانستان تکیه زد.

با وجود ۹.۶۷ میلیون واجد شرایط رای دادن در افغانستان، تنها حدود ۲۰ درصد مردم در چهارمین انتخابات ریاست جمهوری افغانستان شرکت کردند.

بیشتر بخوانید:عبدالله و غنی مدعی پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان شدند

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتخاب دوبارهٔ اشرف غنی؛ تبریک اروپا و موضع نامعلوم ایران

انتخابات افغانستان؛ کارزار انتخاباتی عبدالله عبدالله ۴ هزار شکایت ثبت کرد

زلزله ۶.۱ ریشتری بخش‌هایی از افغانستان، پاکستان و هند را لرزاند