انتخابات افغانستان؛ کارزار انتخاباتی عبدالله عبدالله ۴ هزار شکایت ثبت کرد

انتخابات افغانستان؛ کارزار انتخاباتی عبدالله عبدالله ۴ هزار شکایت ثبت کرد
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی افغانستان یک روز پس از اعلام نتایج اولیه گفت که حدود چهار هزار شکایت از سوی کارزار انتخاباتی «ثبات و همگرایی» نزد این کمیسیون ثبت شده است.

آگهی

کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی افغانستان یک روز پس از اعلام نتایج اولیه گفت که حدود چهار هزار شکایت از سوی کارزار انتخاباتی «ثبات و همگرایی» به رهبری عبدالله عبدالله، نزد این کمیسیون ثبت شده است.

دین محمد عظیمی، معاون کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی امروز در جمع خبرنگان تاکید که روند ثبت شکایت‌ها برای سه روز ادامه خواهد داشت.

روز گذشته، سه ماه پس از برگزاری انتخابات، نتایج اولیه آن منتشر شد که بر اساس آن، اشرف غنی، رئیس جمهوری فعلی افغانستان با ۵۰.۶۴ درصد (بیشتر از ۹۲۳ هزار رای) نفر اول و رقیب اصلی وی، عبدالله عبدالله با ۳۹.۵۲ درصد آراء (بیشتر از ۷۲۰ هزار رای) در جایگاه دوم قرار گرفت. نتایج اولیه انتخابات، با واکنش تند عبدالله عبدالله همراه شد و او از «تقلب گسترده» در این انتخابات خبر داد.

با این حال معاون کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی، امروز همچنین افزود که تمامی شکایات از سوی این کمیسیون به‌صورت دقیق بررسی خواهد شد.

همزمان، نور رحمان اخلاقی، مسئول فنی کارزار انتخاباتی عبدالله عبدالله با عنوان «ثبات و همگرایی» نیز در صفحه‌ فیس‌بوک خود نوشته است که بیش از چهار هزار شکایت مستند و موردی را نزد کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی ثبت کرده است.

وی پیش بینی کرد که همین میزان شکایت در روزهای آینده از سوی این تیم ثبت شود.

کارزار «ثبات و همگرایی»‌ به رهبری عبدالله عبدالله، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری و رئیس اجرایی افغانستان پس از انتشار نتایج مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری در بیانیه‌ای این نتایج را برآمده از آرای تقلبی ارزیابی کرد و گفت که این نتایج مشروعیت ندارد.

نتایج اولیه در حالی اعلام شد که عبدالله عبدالله خواستار ابطال ۳۰۰ هزار رای شده است که به گفته این کاندیدا یا در خارج از وقت رای دهی جمع آوری شده‌اند و یا فاقد اطلاعات بیومتریکی هستند.

بر اساس نتایج اولیه اعلام شده، گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی با ۳.۸۵ درصد آراء (بیشتر از ۷۰ هزار رای) در جایگاه سوم و رحمت الله نبیل، سیاستمدار پشتون با ۱.۸۶ درصد آراء (بیشتر از ۳۳ هزار رای) در جایگاه چهارم قرار گرفته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کلاف سردرگم انتخابات افغانستان؛ در ۷ ولایت بازشماری آرا هنوز شروع نشده است

زمزمه‌ مذاکره و اعلام زودهنگام پیروزی در انتخابات افغانستان؛ پشت پرده سیاست چه می‌گذرد؟

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین