مسلمانان و اجرای آداب مسلمانی در شهر کاتولیک‌نشین در اسپانیا

مسلمانان و اجرای آداب مسلمانی در شهر کاتولیک‌نشین در اسپانیا
Copyright  Yaiza Martín-Fradejas
نگارش از yaiza-martin-fradejas
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شهر مسیحی‌نشین سامرا در بخش خودمختار کاستیا‌لئون اسپانیا که روزگاری تحت حکومت مسلمانان بود در «هفته مقدس» که به مراسم‌های مذهبی مخصوص روزهای آخر زندگی عیسی مسیح اختصاص دارد، میزبان گردهم آیی‌های متعدد است البته با غذاهایی از گوشت خوک. برای مسلمانان که اینجا زندگی میکنند اما خوردن این گوشت حرام است.

آگهی

شهر مسیحی‌نشین سامرا در بخش خودمختار کاستیا‌لئون اسپانیا که روزگاری تحت حکومت مسلمانان بود در «هفته مقدس» که به مراسم‌های مذهبی مخصوص روزهای آخر زندگی عیسی مسیح اختصاص دارد، میزبان گردهم آیی‌های متعدد است؛ البته با غذاهایی از گوشت خوک.

رستوران‌ها غذای سنتی شهر را که متشکل از سوپ سیر با سوسیس و کالباس خوک است در پیشدستی‌ها می‌کشند. ماجدالدین، یکی از پناهجویان سوری اهل زبدانی در حومه دمشق که برای نزدیک سه سال است در این شهر زندگی می‌کند، اما به این غذاها لب نمی‌زند.

او که در یک کشتارگاه حلال کار می‌کند می‌گوید:«افزون بر دلایل مذهبی، من گوشت خوک را به خاطر دلایل سلامت نمی‌خورم. خوک‌ها اغلب ناقل بیماری هستند و این اتفاقی نیست که مردم به کسی که بهداشت را رعایت نمی‌کند می‌گویند خوک.»

هرچند غذاهای محلی سامرا اکثرا از گوشت خوک است، با این حال او می‌گوید مشکلی برای پیدا کردن غذای مناسب ندارد: «وقتی با همکارانم به رستوران می‌رویم آنها سربه سرم میگذارند و میگویند همه غذاها خوکی است. اما خب در واقعیت یک غذای مخصوص برایم سفارش می‌دهند که نشان می‌دهد در اعماق وجودشان برایم احترام زیاد قائلند.»

بیشتر بخوانید:

ماجد ادامه می‌دهد در زمان جنگ سوریه برای یک سال تمام خود و خانواده‌اش چیزی به اندازه کافی برای خوردن نداشتند و اگر خوکی را میافتند قطعا آنرا می‌کشتند و می‌خوردند.

سامرا به طور سنتی به گوشت خوک وابسته است. در طول تاریخ هزاران خانواده برای فرار از گرسنگی و قحطی نه تنها گوشت آن را مصرف می‌کردند که با مخلوط کردن پاچه، دماغ، گوش و حتی خون خوک با آنها سوسیس می‌ساختند. روغن خوک هم سوختی ارزان برای پخت و پز بود.

در این ناحیه تنها ۱۱۰۰ مسلمان زندگی می‌کنند که کمترین جمعیت ثبت شده برای مسلمانان یک استان در کل کشور است.

مجدالدین که در سال ۲۰۱۶ پس از سه سال زتدگی در آوارگی در لبنان به اسپانیا آمده است درباره زندگی در این شهر کاتولیک می‌گوید: «اینجا کشور من است چرا که کشورم دیگر وجود ندارد… آدمهایی که اینجا هستند، همسایگانم، همکارانم.. این‌ها دنیای من هستند»

او درباره فرزندانش که یکی از آن‌ها در اسپانیا متولد شده نیز می‌گوید: «اگر بچه‌ام فردا مسیحی شد اذیت می‌شوم ولی به آن احترام می‌گذارم چرا که آنها آزاد هستند و اینجا بزرگ شده‌اند در یک شهر مسیحی. نمی‌خواهم مذهبم را به آنها تحمیل کنم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نیایش میلاد مسیح از بیت لحم تا واتیکان

اتحاد مسلمانان و یهودیان بلژیک علیه قانون جدید ذبح حیوانات

دیوان دادگستری اروپا: گوشت‌ حلال نمی‌تواند برچسب ارگانیک داشته باشد