چرا سریلانکای آرام به هدف آسان اسلام‌گرایان تبدیل شد؟

چرا سریلانکای آرام به هدف آسان اسلام‌گرایان تبدیل شد؟
Copyright رویترز
نگارش از Euronews با استفاده از  رویترز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نایب رئیس شورای مسلمانان سریلانکا: پس از ارسال پیام به مقام‌های امنیتی، یک خط پاسخ گرفتم: «هشدار شما دریافت شد. از شما سپاسگزاریم.»

آگهی

یک هفته پس از حملات مرگبار عیدِ پاک در سریلانکا، این پرسش همچنان مطرح است که چگونه این کشور، یک دهه بعد از سال‌ها جنگ داخلی میان حاکمان بودایی و  تامیل‌های هندو، به جولانگاه اسلام‌گرایان افراطی بدل شده است؟ کشوری که مسلمانان همواره در آن اقلیتی خارج از قدرت بودند. 

به گزارش رویترز، مایتریپالا سیریسنا، رئیس جمهوری سریلانکا با انتقاد از ناتوانی سازمان‌های امنیتی برای واکنش متناسب به چندین مورد هشدار درباره حملات احتمالی هفته گذشته، فرمان تغییر کامل دستگاه‌ اطلاعاتی این کشور را صادر کرد. 

با این حال به نظر می‌رسد چالش امنیتی سریلانکا فراتر از ناتوانی موردی دستگاه‌های اطلاعاتی این کشور باشد. بسیاری از شهروندان و شمار قابل توجهی از مقام‌های نظامی و سیاسی سریلانکا و دیپلمات‌های خارجی معتقدند نیروهای نظامی و امنیتی این کشور پس از ۲۶ سال جنگ داخلی، انگار از یک دهه پیش به خوابی عمیق فرو رفته اند. 

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هشتاد هزار پلیس برای ۲۲ میلیون شهروند

درباره شمار نیروهای نظامی و انتظامی سریلانکا آمار دقیقی در دست نیست. گفته می‌شود این کشور ۲۲ میلیون نفری، ۱۵۰ هزار نظامی فعال و هشتاد هزار نیروی پلیس دارد. فارغ از شمار نفرات حاضر به خدمت برای پلیس و ارتش، این نهادها هفته گذشته نشان دادند به هیچ وجه توانایی رو‌به‌رو شدن با تهدید یک گروه نه چندان بزرگ اسلام‌گرای محلی را ندارند. اگر «جماعت ملی توحید » پس از بیعت با داعش، توانایی سازماندهی و اجرای ۱۰ بمب‌گذاری در پایتخت را داشته، دولت نشان داده که در وضعیت فعلی، عملا توانایی تامین امنیت شهروندان خود را ندارد.

یک مقام دیپلماتیک غربی می‌گوید در سال‌های اخیر بسیاری از نیروهای نظامی درگیر تجارت شده اند و همین امر باعث شکنندگی و عدم تمرکز ارتش و پلیس در مواجهه با تهدیدهای امنیتی شده است.

با این حال، سامیت آتاپتو، یک سخنگوی نیروهای نظامی سریلانکا معتقد است متهم کردن نیروهای امنیتی به عدم آمادگی در برابر تهدید گروه‌های اسلام‌گرا درست نیست. وی می‌گوید دستگاه‌های اطلاعاتی، داده‌های مرتبط با تهدیدهای احتمالی این سازمان‌ها را به مقام‌های آگاه منتقل کرده اند، اما مساله این است که صرف گرایش یک یا چند فرد به «اسلام افراطی» به این کشور اجازه برخورد را نمی‌دهد. آقای آتاپتو درباره شرایط ویژه این کشور می‌افزاید: «ما پس از یک دوره طولانی جنگ به دنبال ایجاد آشتی و آرامش هستیم. نمی‌توانیم برای کشتن یک مگس از چکش استفاده کنیم.»

«در روزهای تعطیل نمی‌توانیم موارد تهدید را گزارش کنیم»

یک مامور دیپلماتیک غربی مستقر در سریلانکا به رویترز گفت: «یک روز پیش از حملات با یک مقام بلندپایه اطلاعات ارتش تماس گرفتم و به او درباره یک تهدید فوری هشدار دادم. وقتی از وی پرسیدم آیا می‌تواند هشدار من را به مراتب مافوق انتقال دهد، پاسخ داد: در روزهای تعطیل قادر به انجام این کار نیستم.» 

این دیپلمات غربی معتقد است حملات گسترده عید پاک در سریلانکا حتما از مدت‌ها پیش برنامه ریزی شده و نمی‌توان ناتوانی دولت از رویارویی با آن را به یک مدت زمانی کوتاه محدود دانست.

شماری از کارشناسان می‌گویند دستگاه‌های امنیتی سریلانکا بیشتر فعالیت‌های خود را معطوف به اقلیت تامیل این کشور کرده اند تا از بروز دوباره جنگ داخلی جلوگیری کنند. نظارت بر اقلیت ۱۰ درصدی مسلمانان این کشور، احتمالا در سال‌های اخیر اولویت امنیتی حاکمان کلمبو نبوده است. 

شورای مسلمانان سریلانکا هشدار داده بود

حلمی احمد، نایب رئیس شورای مسلمانان سریلانکا می‌گوید ماه فوریه (دو ماه پیش از حملات مرگ‌بار عید پاک) از خط مشی «جماعت ملی توحید» احساس خطر کرده و نگرانی خود را به نهادهای امنیتی انتقال داده بود. اما تنها پیامی یک خطی دریافت کرده بود: «هشدار شما دریافت شد. از شما سپاسگزاریم.»

پس از وقوع این حملات که گفته می‌شود از سوی هاشم محمد ظهران از اعضای «جماعت ملی توحید»، سازماندهی شده بود، شایعات درباره تبانی در سطوح بالای دولتی، به دلیل جنگ قدرت در دولت، افزایش یافته است. بسیاری از مردم سریلانکا گمان می‌کنند اختلاف میان رئیس جمهور و نخست وزیر از یک سو و نخست وزیر با روسای دستگاه امنیتی، باعث نادیده گرفتن هشدارها نسبت به حملات اسلام‌گرایان شده است. 

سریلانکا پس از ۲۶ سال جنگ داخلی میان «ببرهای تامیل» و دولت مرکزی، یک دهه از آرامش و پایداری را تجربه کرده بود. بسیاری از مردم این کشور از این که سرزمینشان بار دیگر صحنه جدال مسلحانه بی‌پایان شود، می‌ترسند.

**بیشتر بخوانید: **

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رئیس جمهوری سریلانکا: تک تک خانه‌ها بازرسی خواهند شد

سریلانکا؛ استعفای رئیس پلیس و جستجو برای یافتن ۱۴۰ مظنون مرتبط با داعش

ادعای رئیس سرویس امنیتی روسیه: اوکراین، آمریکا و بریتانیا در حمله به سالن کنسرت در مسکو دست داشتند