دیدار خبر ساز رئیس جمهوری ایران با آیت الله سیستانی در عراق

 دیدار خبر ساز رئیس جمهوری ایران با آیت الله سیستانی در عراق
دیدار خبر ساز رئیس جمهوری ایران با آیت الله سیستانی در عراق
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خبرگزاری فرانسه نیز با انتشار گزارشی در این خصوص دیدار آقای روحانی با ایت الله سیستانی را نخستین ملاقات این مرجع عالی شیعیان عراق با یک رئیس جمهوری ایران توصیف و تاکید کرده است که آقای سیستانی پیشتر از ملاقات با محمود احمدی نژاد، سلف آقای روحانی امتناع کرده بود.

آگهی

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران که از روز دوشنبه در چارچوب یک سفر رسمی وارد عراق شده است روز چهارشنبه با آیت الله سیستانی، از مراجع شیعه در این کشور دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایران، ایرنا محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و ایرج مسجدی، سفیر ایران در بغداد نیز آقای روحانی را در این دیدار همراهی کردند.

خبرگزاری فرانسه نیز با انتشار گزارشی در این خصوص، دیدار آقای روحانی با آیت الله سیستانی را نخستین ملاقات این مرجع عالی شیعیان عراق با یک رئیس جمهوری ایران توصیف و تاکید کرده است که آقای سیستانی پیشتر از ملاقات با محمود احمدی نژاد، سلف آقای روحانی امتناع کرده بود.

در این گزارش همچنین به نقش آیت الله سیستانی در اعلام فراخوان عمومی برای مبارزه مردمی با پیکارجویان داعش در خاک این کشور در سال ۲۰۱۴ اشاره شده است که زمینه تشکیل بسیج مردمی عراق تحت عنوان نیروهای حشد شعبی را فراهم کرد.

این نیروها که حمایت مالی و تسلیحاتی ایران را همراه خود دارند از غیرنظامیان مسلح و به خصوص شبه نظامیان شیعی در عراق تشکیل شده‌اند.

روابط ایران و عراق پس از جنگ هشت ساله و سقوط صدام حسین در سال ۲۰۰۳ به طور قابل توجهی گسترش یافت تا جایی که ایران اکنون به عنوان مهمترین شریک تجاری این کشور نفت خیز منطقه به شمار می رود.

عراق در طول جنگ داخلی با پیکارجویان داعش جدا از حمایت های هوایی ایالات متحده، دیگر متحد بزرگ دولت عراق از پشتیبانی مهم و تاثیر گذار دولت ایران، نیروهای سپاه قدس سپاه پاسداران و فرمانده بلند پایه آن قاسم سلیمانی بهره مند بود.

انتشار ویدئوی جنجالی در پایگاه اطلاع‌رسانی دولت

دیدار رئیس جمهوری ایران با آیت الله سیستانی به واسطه انتشار ویدیویی در پایگاه اطلاع رسانی دولت و سپس حذف آن از پیش با حاشیه هایی همراه شده بود.

در این ویدئو که برخی رسانه‌ها آن‌را منتشر کرده‌اند سه پیام مورد تاکید قرار گرفته که مهم ترین آن «قدرت» آقای روحانی در مذاکره «مستقل» با طرف‌های خارجی بر سر «مصالحه تاکتیکی» بدون توجه به نقش سایر نهادها و چهره های نظامی است.

حسن روحانی از بدو ورود به عراق و ملاقات با مقام های دولتی و محلی در بغداد، کربلا و نجف بر گسترش روابط دوجانبه با عراق تاکید کرده است. این درحالیست که بغداد همواره برای محدود کردن حوزه نفوذ تهران در عراق تحت فشار آمریکا قرار دارد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

امضای سند همکاری ایران و عراق برای احداث راه آهن شلمچه - بصره

از سرگیری حملات شبه‌نظامیان عراق به نیروهای ائتلاف آمریکایی؛ پنج راکت به سوریه شلیک شد

حمله به پایگاه حشد الشعبی در جنوب بغداد؛ شبه‌نظامیان عراقی: یک پایگاه اسرائیلی را هدف قرار دادیم