امضای سند همکاری ایران و عراق برای احداث راه آهن شلمچه - بصره

امضای سند همکاری ایران و عراق برای احداث راه آهن شلمچه - بصره
Copyright عکس از رویترز
Copyright عکس از رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«تقویت بانک‌های مرکزی دو کشور و توسعه همکاری های تجاری با استفاده از پول های ملی، ما را از ارزهای خارجی بی نیاز خواهد کرد.»

آگهی

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران از طرح برقراری حمل و نقل ریلی با عراق سخن گفت.

به گزارش رسانه های ایران حسن روحانی که برای دیدار با مقامات عراق به این کشور سفر کرده است همچنین اظهار داشت: «تقویت بانک‌های مرکزی دو کشور و توسعه همکاری های تجاری با استفاده از پول های ملی، ما را از ارزهای خارجی بی نیاز خواهد کرد.»

وی افزود: « ایران و عراق می‌توانند روابط و همکاری‌های خود در بخش‌های مختلف از جمله انرژی، حمل‌ونقل، ترانزیت کالا، استفاده بهتر از منابع اروندرود، اتصال راه‌آهن دو کشور به هم برای تسهیل در تردد زائران به‌ویژه در ایام اربعین حسینی گسترش دهند.»

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

رئیس جمهوری ایران از آمادگی کشورش برای «مشارکت فعالانه» در بازسازی مناطق آسیب دیده عراق سخن گفت. وی همچنین بر مبارزه با «تروریست ها» تا «ریشه کن شدن کامل آنها» تاکید کرد.

حسن روحانی گفت: « پیام این سفر این است که هیچ بوروکراسی و کشور ثالثی نمی‌تواند در روابط دوستانه و برادرانه ایران و عراق تأثیر داشته و مانع اراده رهبران دو کشور برای توسعه و تعمیق مناسبات شود.»

برهم صالح، رئیس جمهوری عراق نیز در دیدار با حسن روحانی اعلام کرد که مردم کشورش ایران را «کشور دوم» خود می دانند. وی در مورد نقش ایران در مبارزه با داعش در عراق گفت: « ایران نقش بسیار برجسته‌ای در شکست داعش داشته و این نشان‌دهنده روابط عمیق و دوستانه دو کشور است؛ ایران و عراق هیچ انتخابی جز روابط خوب و گسترده ندارند.»

رئیس جمهوری عراق گفت: «هرگز حمایت‌های دولت و ملت ایران از مردم عراق در روزهای سخت را فراموش نخواهیم کرد.»

ظریف: هیچگاه دشمنی با آمریکا را به داخل عراق نمی کشانیم

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران همزمان با سفر حسن روحانی به عراق تاکید کرد که کشورش «هیچگاه» دشمنی با آمریکا را به داخل عراق نمی کشاند.

وزیر خارجه ایران گفت: « این آمریکا است که با عراق خصومت دارد. این آمریکا است که در حال تحت فشار گذاشتن عراقی‌ها برای انتخاب است. ما هرگز از آن‌ها نمی‌خواهیم که انتخاب کنند. ما می‌خواهیم روابط خوبی با عراق داشته باشیم. عراق همسایه ما است. آمریکا نمی‌تواند روابط میان ایران و عراق را برهم بزند.»

صدور ویزا رایگان می شود

پرویز اسماعیلی، معاون ارتباطات دفتر رئیس جمهوری ایران نیز همزمان سفر حسن روحانی به عراق اعلام کرد که صدور ویزا برای زائران ایرانی و عراقی از اواسط فروردین سال ۹۸ رایگان خواهد شد.

وی همچنین اعلام کرد که عملیات اجرایی راه آهن شلمچه به بصره به زودی آغاز می شود.

حسن روحانی و عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق روز دوشنبه پنج سند همکاری مشترک امضاء کردند. یادداشت تفاهم پروژه راه آهن بصره به شلمچه یکی از اسناد امضاءشده بود.

رئیس جمهوری ایران قرار است روز چهارشنبه ضمن سفر به نجف با علی سیستانی، مرجع تقلید شیعیان دیدار کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دیدار خبر ساز رئیس جمهوری ایران با آیت الله سیستانی در عراق

عراق برای معافیت از تحریم ایران هیئتی را به آمریکا می‌فرستد

بغداد در رقابت با اقلیم کردستان، خط لوله نفت کروک-جیهان را بازگشایی می‌کند